statystyki

Co zrobić, by prawo sprzyjało przedsiębiorcom?

autor: Cezary Kosikowski03.07.2015, 10:43; Aktualizacja: 03.07.2015, 11:01
Prawna regulacja wolności gospodarczej tkwi zarówno w przepisach prawa międzynarodowego publicznego oraz prawa unijnego, jak i prawa krajowego.

Prawna regulacja wolności gospodarczej tkwi zarówno w przepisach prawa międzynarodowego publicznego oraz prawa unijnego, jak i prawa krajowego.źródło: ShutterStock

Nie trzeba zbyt wiele zrobić, by otoczenie prawne, w którym funkcjonują przedsiębiorcy, stało się bardziej przyjazne. Nie liczmy jednak na aktywność urzędników Ministerstwa Gospodarki w tym obszarze.

Wolność to możliwość zachowania nieskrępowanego zakazami i nakazami. Prawo nie musi definiować pojęcia wolności, ale powinno jednoznacznie wskazywać na to, czego i kogo ona dotyczy oraz gdzie są jej granice. Przekroczenie ich oznacza bowiem zagrożenie dla chronionych wartości nadrzędnych. Niezrozumiałe są więc wszelkie nieprofesjonalne i pełne emocji oraz oburzenia przejawy reakcji tych, którzy wolność pojmują w sposób krańcowy, a każdy przejaw prawnej regulacji danego fragmentu naszego życia traktują jako zamach na nią.

Wśród wielu rodzajów wolności wyróżnia się także swobodę gospodarczą. Przypisuje się jej znaczenie ekonomiczne, ustrojowe i prawne. Każde z nich jest ważne. W sensie ekonomicznym wolność gospodarcza jest traktowana jako warunek funkcjonowania gospodarki rynkowej. W znaczeniu ustrojowym jest podstawową zasadą określającą konstytucyjny ustrój gospodarczy państwa. Jej jurydyczne rozumienie kojarzy się zaś ze swobodą podejmowania, wykonywania i  zakończenia działalności gospodarczej (w tym wykonywania zawodu na własny rachunek).

Prawna regulacja wolności gospodarczej tkwi zarówno w przepisach prawa międzynarodowego publicznego oraz prawa unijnego, jak i prawa krajowego. Polega ona najczęściej na wskazaniu wolności jako zasady ustrojowej oraz na określeniu warunków korzystania z niej. To w tym ostatnim obszarze pojawiają się zakazy, nakazy i ograniczenia. Prawo traktatowe UE (art. 49–66 Traktatu o funkcjonowaniu UE) oraz konstytucje państw członkowskich (oczywiście z wyjątkiem Anglii) wskazują na możliwości ustanawiania zakazów i nakazów oraz ograniczeń wolności gospodarczej. W  prawie unijnym są one przewidziane w prawie wtórnym, natomiast w prawie krajowym stanowią o nich ustawy. Tak przynajmniej wymaga tego Konstytucja RP, dopuszczając możliwość ich wprowadzenia tylko w drodze ustawy i ze względu na ważny interes publiczny (art. 22). Zastosowanie tej klauzuli zostało szeroko wyjaśnione w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.


Pozostało 89% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane