« Powrót do artykułu

Gutowski: Prawo musi ustąpić przed siłą. Sędziowie nie mają po swojej stronie wojska czy policji [WYWIAD]

Doszło do pewnego zaślepienia polityków, którzy uważają, że efekt, który chcą osiągnąć, jest wart kosztów, które są do poniesienia. Te koszty będą przeogromne i będą nam się odbijały czkawką przez długie lata - mówi w wywiadzie dla DGP prof. dr hab. Maciej Gutowski, adwokat, specjalista w zakresie prawa cywilnego, profesor zwyczajny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Magazyn 14.09.2018

żródło: Dziennik Gazeta Prawna

Magazyn 14.09.2018

statystyki

Komentarze (101)

  • Inspektor Pracy(2018-09-14 09:21) Zgłoś naruszenie 5726

    A czy Robotnicy ktorych Tusk z mafia POlitycznych zlodziei wstecznie Ustawą POmostową (czytaj podmostową) okradł z wieku emerytalnego za Ich długoletnia prace także z sobotami,swiętami w szkodliwych i nieb warunkach pracy jak prom izotop ,rteć ,pył wybuch ,hałas ,wysok cisn i temp itp... gdy TK Rzeplinskiego uznał że Ustawa wydana 2008r z mocą na 1997r jest OK --maja po swojej stronie Sądy ,POlicje ,wojska?

    Pokaż odpowiedzi (24)Odpowiedz
  • gość(2018-09-14 09:21) Zgłoś naruszenie 3429

    Sędziowie powinni kierować się obowiązującym prawem a nie usiłować je zmieniać, zresztą nieudolnie co naprawdę przeraża. Kto nas sądził przez tyle lat?!

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • prawnik(2018-09-14 09:37) Zgłoś naruszenie 2922

    Upadek I Rzeczypospolitej rozpoczął się od rozmontowywania egzekucji wyroków Sądów i Trybunałów przez sejmowe partie tzw. "Sarmatów". Znów to widzimy. Dla realizacji małych, malutkich celów malutkich ludzi, którzy chcą korytko na dłużej, niszczymy mechanizmy działania państwa. Niszczymy szacunek do prawa, uczymy warcholstwa.

    Pokaż odpowiedzi (11)Odpowiedz
  • a gdzie była POlicja ,wojsko Sądy(2018-09-14 10:15) Zgłoś naruszenie 2711

    Przypomina mi się hasło Złodziej krzyczy "trzymajcie złodzieja" --stary propagandowy numer.............o to tylko 13 przykładów za czasów Tuska w jednej tylko Ustawie o Emeryturach Pomostowych złamania Konstytucji RP, (oraz jak wsteczne okradanie robotników z emerytur ze względu na szkodliwe i niebezpieczne warunki pracy usprawiedliwił Sędzia TK . -:Dz. U. 2008 nr 237 poz. 1656: --;:) 1. Wsteczne działanie ustawy-- z 2008 aż na rok 1998, na niekorzyść tak zatrudnionych pracowników – pozbawienie z automatu ( wobec tych niewykazanych na nowych listach) przez wsteczne działanie tej ustawy 9 lat pracy z poprzedni rozporządź zaliczanych do tych warunków. 2. ....art 4 pkt4 ustawy..Pozbawienie nawet tych co na koniec roku 1998 spełniali wymóg co najmniej 15 lat pracy w tych warunkach z praw wynikłych z uprzedniego rozporządzenia tylko dlatego, że byli młodsi wiekiem gdyż wg dodatkowo wprowadzonego wstecznego zapisu w tym przepisie nie mogli mieć siłą rzecz jeszcze nowego warunku 25 lat pracy (ur przed 1958r) na tą datę w ogóle. Ci którzy odchodzili wcześniej bo byli starsi wiekiem mieli często mniej lat pracy w tych warunkach- (co na to Konstytucja RP -dyskryminacja ze względu na wiek) … 3. w art 12 wprowadzono niby uczciwą zasadę, że ma się liczyć tylko rzeczywisty czas pracy więc wszelka absencja w tym chorobowa jest odliczana nawet ta która była związana z tymi warunkami (co na to -obowiązek naprawienia szkody ) ,ale to jeszcze nic, ... 4. ..zapomnieli dodać na zasadzie równości stron wobec prawa, że ponad- ustawowy czas pracy który za komuny i postkomuny był w PRL u nagminny i nie tylko, powinien być na odmianę doliczany?...... -, … 5. .... no i wprowadzono nowe tabele prac w tych warunkach (bez prawa kontroli sądowej zakresu tych wykazów – sąd nie może ich rozszerzać—jakby zjedli wszystkie rozumy -np: dyz ruchu na kolei ma ,dyz ruchu w ) (też się kłania Konstytucja.!....)... 6. .... ..Okradli też tym samym wszystkich tak wykołowanych z ochrony przedemerytalnej w stosownym do poprzednich lat wieku..co łącząc z Ich stanem zdrowia przez długie lata w tych warunkach pozbawia Ich lekarskiej zgody na dalszą prace na tych stanowiskach a to często oznacza bezrobocie!!!. 7. .. . mało ...aby otrzeć łzy płaczącym wprowadzono REKOMPENSATY ( czyli faktycznie uznali własne złodziejstwo ) -uznanie. wg wzoru którego całe zespoły matematyków i prawników nie potrafią do dzisiaj w ZUS ie poprawnie rozszyfrować. . Dodatkowo... chcesz ją otrzymać ,musisz dożyć tego nowego 67r wieku życia i bez sklerozy w praktyce nie zapomnieć o to złożyć do ZUS wniosek. --tacy bezczelni._ 8.....Oznacza to też ,że osoby które nie dożyją 67r życia rekompensaty nie otrzymają !!!...i sfinansują tym samym Tych co dozyli -to już jest sku.... 9...Zbieranie składek za zatrudnionych na tych stanowiskach po 2008r od bardzo młodych obecnie ludzi składek dodatkowych za te pomostówki bez zagwarantowania Im prawa do tej emerytury ….”ukryty zakazany Konstytucją RP dodatkowy Podatek”” 10.Ta Oligarchia doprowadziła do tego że starsi robotnicy chociaż także nie pracowali na wg obecnej listy stanowisk szkodliwych i niebezpiecznych , skorzystali z przywilejów za tą prace zgodnie z poprzednim rozporządzeniem otrzymując w wieku 60 lat po 4 tys emerytury a młodsi dłużej zatrudnieni w tych warunkach otrzymają 2800 emerytury pod warunkiem ze będą pracować do 67 r życia. Takie głupie POmylone Rządy ,takie dyspozycyjne Trybunały. 11.wspomnijmy także że te setki tysięcy tak zatrudnionym musi teraz i w przyszłości włóczyć się po sądach i wdawać w spory z pracodawcami i ZUSem o to jakie dokładnie stanowiska Tusk i jego kolesie mieli na mysli opracowujac tą ustawę Podmostową a wszystko to w sytuacji gdy na jego oczekiwanie--jak "będą się Sądzić o to to podniesie koszty sądowe" Były Minister Budka co oznajmił w Sejmie obecny minister Ziobro wziął sobie te słowa zapewne do serca i to uczynił podnosząc te stawki nawet 300krotnie.. Dz.U. 2015 poz. 1800Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 października 2015 r. w sprawie opłat za czynności adwokackie z póź zmianami. Świadomie narażali tym samym Ich na ryzyko ponoszenia znacznych kosztów. 12 Nigdy nie odwołali w tej Ustawie Rozporządzenia Rady Ministrów z 1980 r w sprawie wcześniejszych emerytur. 13. Osoby zgodnie z art 21 mające do 98r mniej niż 15 lat np. 12 zadnej rekompensaty już nie dostaną za kazdy rok pracy -a więc?.

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • Zgadzam się z Maciejem Gutowskim(2018-09-14 11:14) Zgłoś naruszenie 237

    Wg mnie, dobrze mówi. Czytając natomiast komentarze pod wywiadem, nie wiem czemu osoby krytykujące PiS, automatycznie są uznawane za przychylne PO ? Ja osobiście nie jestem ani za jednymi, ani za drugimi. Jednakże to co robi PiS to w mojej ocenie populizm i manipulacja, gdyż jako przeciętny Kowalski nie rozumiem, jak wywalenie na bruk sędziów z SN ma pomóc mi w moich sprawach sądowych ? Jak przemeblowanie w TK mogę uznać za sprawiedliwość dla obywatela, skoro TK będzie uznawała za zgodne z Konstytucją wszystkie ustawy PiS, nawet te, przy pomocy których PiS będzie umacniał swoją władzę ? Dlaczego PiS uważa się za "Polskę", gdy przeciwnicy polityczni uciekają się do europejskich instytucji ? Oni nie skarżą się na "Polskę", tylko na PiS. Jednakże wiele osób o tym zapomniało i dało sobie wmówić, że PiS to Polska. To nie prawda. PiS to Jaro i jego koledzy hipokryci. Komuna wróciła. Dla niektórych powtórzę, że za PO też nie jestem i też im mogę nawrzucać.

    Pokaż odpowiedzi (8)Odpowiedz
  • obs1248(2018-09-14 10:19) Zgłoś naruszenie 1921

    Obrona koryta - to delikatne określenie ma się nijak do destrukcyjnego działania "sprawiedliwych"sądów. Prezydent reprezentuje interes wyborców i postąpił zgodnie z Naszymi oczekiwaniami. To NARÓD jest suwerenem p.adwokacie(diaboli?)

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • realista(2018-09-14 13:51) Zgłoś naruszenie 165

    To nie parlament tworzy prawo tylko grupa kolesi z PIS. Wystarczy zobaczyć tryb legislacyjny tejże grupy kolesi , aby ocenić czy tworzą prawo obywatelskie czy PIS-wskie??????????

    Pokaż odpowiedzi (3)Odpowiedz
  • oko(2018-09-14 11:53) Zgłoś naruszenie 1514

    Tak naprawdę chodzi tylko kaście nadzwyczajnej o utrzymanie przywilejów i niekontrolowanej władzy. Argumenty przytoczone przez autora artykułu są nie wiarygodne i skierowane do stosunkowo mało inteligentnych czytelnikow

    Pokaż odpowiedzi (3)Odpowiedz
  • Mec. (2018-09-14 10:48) Zgłoś naruszenie 1413

    Sędziowie są od wykonywania prawa .

    Pokaż odpowiedzi (4)Odpowiedz
  • Kpiarz (2018-09-14 10:48) Zgłoś naruszenie 133

    A mnie to wszystko śmieszy.!!! Najpierw była propaganda że należy pozbyć się sędziów którzy sądzili za komuny bo są be, bo prawo wtedy było be. Potem ukazała się wersja ogólnie dostępnej i jedynie słusznej opinii że to skostniały ustrój sądów jest be, bo sędziów do spraw dobiera się wg ich zachcianek a powinno z losowania. A teraz czytam że zmienione składy sędziowskie nie powinny wnosić własnych aspektów do prowadzonych spraw lecz sądzić wg obowiązującego prawa. W tej sytuacji, jak Reb Tewie ze Skrzypka na dachu powiem wam że wszyscy po kolei mieli rację. Zaznaczam wyraźnie - po kolei, a nie na raz. Bo ci za komuny sądzili wg aktualnych praw bo tak musieli, to czemu są be.? Mało tego obecna opinia wskazuje że tego się oczekuje od sędziów, czyli sąd, enia wg aktualnego prawa i wtedy będą cacy. A zrealizowany postulat o losowaniu sędziego, co doprowadziło skokowo do obniżenia jakości i szybkości rozpoznawania spraw. Gdy dodano do tego wymóg przyśpieszenia, to zrobiło się zabójczo śmiesznie, bo przedtem sędziowie specjalizowali się w poszczególnych przedziałach prawa. Teraz mają minimum czasu i temat z losowania. Jakie będą skutki łatwo przewidzieć. Sentencje wyroków będą słabo umocowane i rozpoznanie pobieżne. Kto zyska - propaganda sukcesu, kto straci - obywatel..!!!

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • x(2018-09-14 14:40) Zgłoś naruszenie 105

    Po co te wasze dyskusje ,dowiecie sie wkrótce jak działa rewolucyjny system sądowy partyjny i w jakim systemie będziecie żyć - ;jak brzuch pełny to rozum głupieje; uważam że artykuł jest świetny i trzeba być realistą by go zrozumieć ! Dziwię się że nie pamiętacie okresu rządów PIS-u wcześniej !

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • IP(2018-09-14 12:02) Zgłoś naruszenie 89

    Kolego Prawnik ,nie ,nie oceniłem Ciebie że jesteś Leniem ale chciałem Ci dać przytyczek ze takich było wielu co mamusia z Nimi nie wiedziała co ma zrobić. Lecz fakt gdybys pracował od najmłodszych lat (nie uwierzysz, ja na poczcie od 13 r zycia za doreczyciela 20kg paczek z jablkami, za napiwki itp... a potem od 15 oficjalnie, bez wakacji , ferii na urloipie pracowniczym ,potem w szkodliwych i nieb warunkach pracy w elektrowni na wszystkich zmianach abyś Ty z rodziną w Sylwestra gdy ja i koledzy pracowali, miał na zabawie energie a w wigilie na II zmianie abyś jadł ciepły posiłek i dalej w wojsku 6PDPD z limitem skoków spadochr w warunkach bojowych (a wiec znacznie wyżej niż Tusk na kominie który cpał ,chlal gorzałe i sie obijał burdami na stadionach ) -gdy ja uswiadamialem oficerów o co walczy Solidarnosć i za to dostawałem z prękościa światła, inaczej niż Borusewicz który zwiał za granice--gdybys tak pracował to byś nie ******** bzdur o POdwyzszonym wieku emerytalnym którego może nie dozyjesz. Będziesz miał mało gdyz Ci Tusk pzrzeliczył "zdefiniowaną" na zbyt niska kapitalowa i wciska ciemnote o tym że dłużej bedziesz zył. A Ty wierzysz -zrozumiesz jak umrzesz!

    Pokaż odpowiedzi (6)Odpowiedz
  • nostradamus(2018-09-14 10:45) Zgłoś naruszenie 814

    parlament i decyzje sejmu wybranego w sposób demokratyczny mają moc prawną a sędziowie muszą się stosować do obowiązującego prawa. Łamanie obowiązującego prawa podlega karze,

    Pokaż odpowiedzi (3)Odpowiedz
  • 007KAL(2018-09-14 10:40) Zgłoś naruszenie 71

    Biorąc pod uwagę, że wszystko jest proste, gdy zdecydowana większość danego społeczeństwa szanuje wszelkie zasady - te pisane i domyślne. Tak jest np. u Brytyjczyków. U nas tak nie jest, bo najlepiej wychodzi nam olewanie, rozwalanie i rozpaczanie, gdy po rozwaleniu zobaczymy, negatywne efekty. Sędziowie, podobnie jak lekarze, nauczyciele itp. nie żyją dla siebie i nie biorą pieniędzy z samo-napełniającego się budżetu. Oni wszyscy biorą forsę z podatków, które płacą Polacy za usługi, które zostały im zlecone przez suwerena, czyli NARÓD. Bez tego zlecenia nie mają racji bytu, a to zlecenie jest od innych władz wybieranych w demokratycznych wyborach.. Czy to ma sens - jak widać w parlamencie ZSRE - niekoniecznie ??!!

    Odpowiedz
  • cd1(2018-09-14 13:56) Zgłoś naruszenie 77

    Wszyscy Sędziowie i pracownicy Sądów powinni byli otrzymać wypowiedzenia a po przeprowadzeniu LUSTRACJI zawarte nowe umowy o pracę, i tylko z pozytywnie zweryfikowanymi.

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • IP(2018-09-14 10:56) Zgłoś naruszenie 77

    do prawnika ; mylisz się ,nie kocham obecnego rządu ale fakt: POlitycznych zlodziei zamknął bym dożywotnio w kamieniołomach .: dwa. Może Ty bedziesz miał niska emeryture , ja i moi przyjaciele jednak zasuwaliśmy zbyt długo aby ja mieć niska ,tyle że Tusk Nas okradł , z emerytury definiowanej przy naszych wysokich kiedys dochodach uczynił obecnei kapitalową ,pzreliczajac je nie uczciwie -jezeli wiesz o czym pisze. Uwierzyeś w zbyt krótki wiek emerytalny ,że ludzie zyją długo ale w mojej pracy wiek 60 lat tylko troje dozylo . Pozatym długo się uczyłeś (bo mama nie wiedział co z Toba ma zrobić) wiec musisz Ty dlugo teraz pracować gdyz późno prace rozpocząłeś... Uważaj jednak abyś po uwierzeniu Tuskowi nie pracował o jeden dzień za dlugo niz Ci zyć Bozia POzwoli.

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • green(2018-09-14 19:27) Zgłoś naruszenie 68

    Wyjatkowa kasta straszy narod.

    Odpowiedz
  • Mo*tek(2018-09-14 15:15) Zgłoś naruszenie 46

    Pewnie ten AUTORYTET to kolejny hodowany SPIOCH. Bardzo wiarygodny. Musi być bardzo WYBITNY skoro go odkryto w takim momencie i bardzo służalczy dla totalnej opozycji.

    Odpowiedz
  • Inspektor Pracy(2018-09-18 18:24) Zgłoś naruszenie 20

    Pięknie napiasne : "007KALBiorąc pod uwagę, że wszystko jest proste, gdy zdecydowana większość danego społeczeństwa szanuje wszelkie zasady - te pisane i domyślne" ........Problem w tym że już to jest UTOPIA. Sam nie wiem czy akurat za to Tuskowi i PO dac nagrode czy go wsadzić do kamieniołowmów . Działanie prawa wstecz -Ustawa POmostowa na 10 lat do tylu --czy póxniej zmieniony juz wiek emerytalny nawet dla tych co mieli więcej niz 45 lat pracy. gdy na odmiane stwierdzil POlicji i wojsku w trakcie gry nie godzizi sie zmieniać--nie panie w POlsce juz nie ma stalego prawa--zaczęło się od zmiennego oprocentowania kredytów 1991r a na emryturach skończyło - teraz to jest h.... d i kamieni kupa i nic tego nie zmieni.Kto uwierzy w Prawo , w jego stabilność ,uczciwość --zeroooo zerooo zerooo

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • qq(2018-09-15 15:49) Zgłoś naruszenie 25

    każda zmiana to nowe możliwości dla ludzi dla których wcześniej był szklany sufit a takich ludzi przez neoliberalizm jest wielu w wielu państwach z tzw. demokracją liberalną więc będzie się działo

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!