Nowe przepisy nie obejmą zbiórek elektronicznych
Wystarczy wysłanie wniosku przez internet, by móc zorganizować zbiórkę publiczną. Urzędowa zgoda nie będzie już potrzebna.
Wystarczy wysłanie wniosku przez internet, by móc zorganizować zbiórkę publiczną. Urzędowa zgoda nie będzie już potrzebna.
Senacka komisja samorządu terytorialnego i administracji państwowej przyjęła wczoraj ustawę z 24 stycznia 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych.
– Chcemy, aby zasady były mniej zbiurokratyzowane i bardziej przejrzyste – tłumaczyli w Senacie przedstawiciele Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji cel, który im przyświecał przy tworzeniu nowych przepisów.
Kilkanaście poprawek do projektu ustawy zgłosiło Biuro Legislacyjne Senatu. W większości zostały uwzględnione przez MAiC i przyjęte przez senacką komisję. Najważniejsze z nich dotyczyły uszczegółowienia terminów składania sprawozdań ze zbiórek, ich weryfikacji przez ministra i publikacji w specjalnym portalu.
Zajęto się też problemem rezygnacji ze stanowiska jednego z członków komitetu społecznego. Przyjęto poprawkę, że zmiana w jego składzie jest uznana za dokonaną nie w momencie doręczenia rezygnacji ministrowi, ale w chwili publikacji w internecie.
Zastrzeżenia do projektu miał m.in. senator Krzysztof Słoń (PiS), który próbował doprecyzować, w jaki sposób potencjalny darczyńca może skontrolować, ile pieniędzy organizator zbiórki przeznacza na koszty własne i czy nie jest to więcej od funduszy przeznaczonych na właściwy cel zbiórki. Urzędnicy z MAiC tłumaczyli, że już podczas składania zgłoszenia o zbiórce wydatki własne organizatora muszą być szacunkowo określone, a rozliczenia będą potem dostępne na stronie internetowej w formie sprawozdań.
Przygotowany przez resort i organizacje pozarządowe projekt ma zastąpić przepisy jeszcze z 1933 r. Za zbiórkę publiczną uznają one zbieranie ofiar w gotówce lub naturze. Późniejsze rozporządzenia dodały do tej definicji wpłaty na konto oraz sprzedaż przedmiotów i usług – chodziło głównie o charytatywne esemesy.
Zgodnie z nową ustawą zbiórką publiczną będzie zbieranie datków w przestrzeni publicznej w gotówce lub w naturze, czyli na przykład kwestowanie do puszek. Zbiórki elektroniczne (esemesowe, internetowe) nie będą podlegać tym przepisom. Definicja nie obejmie też zbiórek organizowanych w szkołach oraz inicjatyw prywatnych przeprowadzanych wśród znajomych.
Do tej pory to, czy zbiórka się odbędzie, zależało od zgody urzędników. Teraz wystarczy tylko zgłosić ją w publicznie dostępnym portalu administrowanym przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.
Zgłoszenie będzie można wysłać zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. W tym drugim przypadku niezbędne będzie potwierdzenie wiarygodności przez podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą kwalifikowanego certyfikatu lub podpis potwierdzony profilem zaufanym e-PUAP. Informacja o zgłoszeniu zbiórki ma być zamieszczana w portalu w terminie trzech dni roboczych od otrzymania zgłoszenia w postaci elektronicznej lub siedmiu dni w przypadku zgłoszenia w formie papierowej.
Sprawozdania ze zbiórek mają zawierać informacje o zebranych pieniądzach czy darach oraz o sposobie, w jaki te środki zostały rozdysponowane.
Zarówno zgłoszenia, jak i sprawozdania będą dostępne w internecie przez trzy lata od daty ich zamieszczenia. Będą ogólnodostępne, tak więc każdy będzie mógł uzyskać informacje o zbiórce oraz o tym, ile zebrano podczas niej pieniędzy i na jakie cele je wydano.
Etap legislacyjny
Ustawa przyjęta przez senacką komisję samorządu terytorialnego i administracji państwowej
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama