Jak zorganizować zbiórkę według nowych zasad?
Nowa ustawa pozwoli też zbierać pieniądze nie tylko organizacjom pozarządowym, ale również komitetom społecznym liczącym minimum 3 osoby. Co ważne, to, czy zbiórka się odbędzie, nie będzie zależało od zgody urzędników - wystarczy tylko zgłosić kwestę w portalu administrowanym przez MAiC.
Zgłoszenie będzie można - na specjalnym formularzu dostępnym w internecie - wysłać zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej. W tym drugim przypadku niezbędne będzie potwierdzenie wiarygodności przez podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą kwalifikowanego certyfikatu lub podpis potwierdzony profilem zaufanym e-PUAP. Informacja o zgłoszeniu zbiórki ma być zamieszczana w portalu w terminie trzech dni roboczych od otrzymania zgłoszenia w postaci elektronicznej lub siedmiu dni w przypadku zgłoszenia w formie papierowej. Tyle też dni dostanie minister, aby zażądać poprawienia czy uzupełnienia złożonych dokumentów.
Co ważne,w zgłoszeniu oprócz danych dotyczących celu, sposobu oraz terminu prowadzenia zbiórki, organizator będzie musiał podać, ile pieniędzy zamierza przeznaczyć na koszty własne. W ten sposób darczyńca będzie mógł wstępnie ocenić, czy nie jest to więcej od funduszy przeznaczonych na właściwy cel zbiórki. Wydatki własne organizatora będą także widoczne w obowiązkowym sprawozdaniu ze zbiórki, publikowanym na portalu internetowym MAiC. Każdy będzie miał więc dostęp do informacji o tym, jak dużo udało się zebrać, oraz właśnie jak zebrana gotówka i dary zostały rozdysponowane.
W przypadku krótszych zbiórek publicznych (na przykład jednodniowych) organizator będzie miał 30 dni na złożenie sprawozdania z przeprowadzenia zbiórki, a maksymalnie rok otrzyma na rozliczenie się ze sposobu rozdysponowania zebranych ofiar. Dłuższe zbiórki (trwające ponad rok) będą kontrolowane co 6 miesięcy.
Tym samym organizator zbiórki będzie miał obowiązek i możliwość informowania darczyńców o planach i sposobie rozdysponowania środków, a darczyńca będzie mógł bardziej świadomie podejmować decyzje o tym, które zbiórki chce wspierać. Środki zebrane przez organizacje, które się nie rozliczyły ze zbiórki, mają być przekazywane m.in. instytucjom kultury lub pomocy społecznej.
Zarówno zgłoszenia, jak i sprawozdania będą dostępne w internecie przez trzy lata od daty ich zamieszczenia.