Jak zorganizować zbiórkę według nowych zasad?
Co ważne,w zgłoszeniu oprócz danych dotyczących celu, sposobu oraz terminu prowadzenia zbiórki, organizator będzie musiał podać, ile pieniędzy zamierza przeznaczyć na koszty własne. W ten sposób darczyńca będzie mógł wstępnie ocenić, czy nie jest to więcej od funduszy przeznaczonych na właściwy cel zbiórki. Wydatki własne organizatora będą także widoczne w obowiązkowym sprawozdaniu ze zbiórki, publikowanym na portalu internetowym MAiC. Każdy będzie miał więc dostęp do informacji o tym, jak dużo udało się zebrać, oraz właśnie jak zebrana gotówka i dary zostały rozdysponowane.
W przypadku krótszych zbiórek publicznych (na przykład jednodniowych) organizator będzie miał 30 dni na złożenie sprawozdania z przeprowadzenia zbiórki, a maksymalnie rok otrzyma na rozliczenie się ze sposobu rozdysponowania zebranych ofiar. Dłuższe zbiórki (trwające ponad rok) będą kontrolowane co 6 miesięcy.
Tym samym organizator zbiórki będzie miał obowiązek i możliwość informowania darczyńców o planach i sposobie rozdysponowania środków, a darczyńca będzie mógł bardziej świadomie podejmować decyzje o tym, które zbiórki chce wspierać. Środki zebrane przez organizacje, które się nie rozliczyły ze zbiórki, mają być przekazywane m.in. instytucjom kultury lub pomocy społecznej.
Zarówno zgłoszenia, jak i sprawozdania będą dostępne w internecie przez trzy lata od daty ich zamieszczenia.