Zmiany w ustawie
Ustawa z 25 maja 2012 r. o zmianie ustawy o dokumentach paszportowych wprowadza nowy termin ważności paszportów tymczasowych dla dzieci, które nie skończyły 5. roku życia.
To ważne dla rodziców, którzy chcąc podróżować z dzieckiem za granicę, napotykali na drodze sporo trudności: konieczność wyrabiania corocznie nowych zdjęć, wstawiania się w urzędach w określonych godzinach, aby móc załatwić niezbędne formalności (zazwyczaj w czasie pracy) i powtarzające się koszty.
Jest to także dodatkowa praca dla organów administracyjnych.
Ważność paszportu tymczasowego będzie w przedziale wiekowym do 5. roku życia wynosiła 5 lat.
W pozostałych w innych przypadkach pozostaje bez zmian:
1. od 5. do 13. roku życia – 5 lat,
2. od 13. roku życia – 10 lat od daty wydania.
Nowe przepisy wejdą w życie od 11 sierpnia 2012 r. i należy pamiętać, że do tego czasu dokument będzie wydawany tak jak dotychczas, na okres jednego roku.
Jeśli więc zgłosimy się do urzędu 10 sierpnia 2012 r., wówczas dziecku do 5. roku życia zostanie wydany paszport tymczasowy z rocznym terminem ważności. Od następnego dnia zaś – po wejściu w życie ustawy – paszport będzie ważny 5 lat od daty wydania.
Gdzie złożyć wniosek
Wnioski paszportowe należy składać w biurze paszportowym działającym przy urzędzie województwa odpowiednim dla miejsca stałego zameldowania.
Opłaty
Opłata za wydanie tymczasowego paszportu dla dziecka do 5. roku życia wynosi 30 zł, zaś 60 zł płaci się w przypadku dokumentu wydawanemu osobie małoletniej, która nie ukończyła 13. roku życia.
Od czerwca tego roku dzieci mają obowiązek podróżowania z własnym dokumentem – może nim być paszport biometryczny, tymczasowy albo dowód osobisty. To duża zmiana dla wielu rodziców, którzy dotychczas mogli przekraczać granice z dzieckiem wpisanym do paszportu.