statystyki

Prof. Kulesza: Dogmaty i rzeczywistość. Dlaczego polski rząd jest przeciwko konwencji stambulskiej? [OPINIA]

autor: Prof. Cezary Kulesza11.08.2020, 12:31; Aktualizacja: 11.08.2020, 12:31
Dlaczego polski rząd jest przeciwko Konwencji Stambulskiej? 
Być może jednak nie ze względu na wzmiankowane jedynie w niej pojęcie „przemocy ze względu na płeć”, lecz na konieczność poddania rzeczywistego wdrażania Konwencji przez Polskę kontroli Rady Europy?

Dlaczego polski rząd jest przeciwko Konwencji Stambulskiej? Być może jednak nie ze względu na wzmiankowane jedynie w niej pojęcie „przemocy ze względu na płeć”, lecz na konieczność poddania rzeczywistego wdrażania Konwencji przez Polskę kontroli Rady Europy?źródło: ShutterStock

Premier Mateusz Morawiecki 31 lipca 2020 r. skierował do TK wniosek o zbadanie zgodności konwencji stambulskiej z Konstytucją RP argumentując, że „w dyskusji publicznej wiele osób formułuje poważne zarzuty w stosunku do konwencji stambulskiej, a mianowicie, że godzi ona w nasz porządek prawny, że ma ideologiczne podłoże, niewłaściwie definiuje realne źródła przemocy wobec kobiet i nie dostarcza skutecznych narzędzi do walki z przemocą domową”.

Prof. dr hab. Cezary Kulesza - kierownik Katedry Postępowania Karnego Wydziału Prawa Uniwersytetu w Białymstoku, adwokat. Autor ponad 200 publikacji z postępowania karnego, prawa karnego i wiktymologii. W latach 2010-2016 członek Zespołu Doradców Prokuratora Generalnego Andrzeja Seremeta ds. Ofiar przestępstw.

Działając (pracując społecznie) w latach 2010-2016 w Zespole Doradców ds. Ofiar Przestępstw przy Prokuratorze Generalnym Andrzeju Seremecie byłem współautorem chyba jedynego komentarza do Konwencji Stambulskiej z 2011 r. ratyfikowanej przez Polskę w 2015 r. (Konwencja Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej. Komentarz, red E. Bieńkowska, L. Mazowiecka, Warszawa 2012).

Dlatego też obserwując doniesienie medialne, a przede wszystkim przemówienia Ministra Sprawiedliwości Zbigniewa Ziobry z niejakim zdumieniem dowiedziałem się ile zła zawiera ta Konwencja i dlaczego jest niepotrzebna jako zawierające ideologie zagrażająca polskiej rodzinie, tradycji i religii, a także szkodząca samym kobietom.

Porządkując argumenty przytaczane w wystąpieniach medialnych przedstawicieli Ministerstwa Sprawiedliwości wypada krótko przedstawić dogmaty przemawiające za wypowiedzeniem Konwencji Stambulskiej.

Dogmat pierwszy: legitymacja rządu PiS do wypowiedzenia Konwencji Stambulskiej wynika z faktu, że to właśnie ta formacja wprowadziła „doskonałe prawo będące wzorcem dla innych krajów europejskich” chroniące ofiary przemocy, w przeciwieństwie do rządów Platformy Obywatelskiej, która w tej mierze nic nie uczyniła (zob. przede wszystkim komunikat Ministerstwa Sprawiedliwości z 27.07. 2020 r. : https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/minister-sprawiedliwosci-zlozyl-wniosek-o-wypowiedzenie-konwencji-stambulskiej/)

Sztandarowym aktem prawnym PiS ma być ustawa z 30 kwietnia 2020 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw (DZ.U. z 2020 r. poz. 956) wprowadzająca „możliwość natychmiastowej izolacji sprawcy przemocy domowej” przede wszystkim przez:

1. Wprowadzenie do kodeksu postępowania cywilnego procedury zobowiązania osoby stosującej przemoc w rodzinie do opuszczenia wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia lub zakazanie zbliżania się do mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia.

2. Uszczegółowienie przesłanek stosowania przewidzianej w art.15 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2020 r. poz. 360) procedury zatrzymywania przez funkcjonariuszy Policji „sprawców przemocy w rodzinie” oraz wprowadzenie w art.15 aa- ak tejże ustawy procedury nakaz natychmiastowego opuszczenia przez takiego sprawcę wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia lub zakazu zbliżania się do mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia.

3. Analogiczne procedury wydawania takich nakazów przez Żandarmerię Wojskową w stosunku do sprawców będących żołnierzami została wprowadzona do art.18 i 18 a-18k ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 431).


Pozostało 86% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane