statystyki

Jazda na suwak w końcu z doczeka się przepisów

autor: Piotr Szymaniak19.06.2019, 07:50; Aktualizacja: 19.06.2019, 07:55
korki

Drugi projekt dotyczy tworzenia tzw. korytarzy życia, umożliwiających swobodny przejazd służbom ratunkowymźródło: ShutterStock

Ministerstwo Infrastruktury wprowadzi wreszcie długo oczekiwane zmiany w prawie o ruchu drogowym. Pierwsza dotyczy usankcjonowania tzw. jazdy na suwak, która pozwala upłynnić ruch w sytuacji, gdy wiele aut dojeżdża do zwężenie drogi. Polega ona na tym, że samochody poruszające się pasem, który zanika, jadą nim do samego końca, a następnie są naprzemiennie wpuszczane przez pojazdy z sąsiedniego pasa.

Zgodnie z obecnym brzmieniem art. 22 ustawy – Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1990 ze zm.) kierujący pojazdem powinien zatrzymać się na pasie, który chce opuścić (ma powstrzymać się od ruchu) i czekać na możliwość wjazdu na sąsiedni pas tak długo, aż stwierdzi, że luka powstała w rzędzie zbliżających się pojazdów jest na tyle duża, iż może w nią wjechać bez obawy naruszenia przepisu o ustąpieniu pierwszeństwa. Inaczej naraża się na popełnienie wykroczenia z art. 97 kodeksu wykroczeń. A jeśli próba wjechania na sąsiedni pas stwarza zagrożenie bezpieczeństwa ruchu, czyn ten stanowi wykroczenie z art. 86 par. 1 k.w. Dlatego projekt nowelizacji przewiduje wprowadzenie przepisów precyzyjnie określających postępowanie kierowców w przypadku jazdy na suwak.


Pozostało jeszcze 32% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (12)

  • Hanya(2019-06-19 19:40) Zgłoś naruszenie 132

    Nareszcie zawita do nas na drogach Cywilizacja. Buractwo na drogach W PL to chleb powszedni

    Odpowiedz
  • Seba(2019-06-19 21:50) Zgłoś naruszenie 81

    Wreszcie wezmą się za szeryfów którzy pięknie potrafią blokować dwa pasy ruchu, żeby Ci niby "cwaniacy" nie mogli wykorzystywać pasa ruchu w pełnym jego wymiarze. :D a pan zeghar jak ma ochotę to może jeździć tylko jednym pasem bo po co budować drogi dwujezdniowe...

    Odpowiedz
  • Praktyk KRD(2019-06-20 10:40) Zgłoś naruszenie 50

    Do Zeghar, żeby jazda na suwak nie była cwaniakowaniem trzeba zrozumieć jej ideę... i przełamać przyzwyczajenia. U nas jest tak, że jak kierowcy widzą zwężenie (przyjmuję tu lewostronne) to 90% z nich grzecznie od razu zjeżdża na prawy pas i rozciąga korek. 10% kierowców jedzie wolnym lewym pasem na czoło korka, próbując się wbić na czoło "peletonu", co jest uważane za cwaniactwo, gdyż Ci co byli dalej wyprzedzają tych co byli wcześniej. W jeździe na suwak chodzi o to, żeby kierowcy nie zjeżdżali wcześniej z lewego pasa na prawy tylko do końca jechali lewym i zjeżdżali dopiero w systemie suwakowym... Jeżeli nasi kierowcy tego nie zrozumieją to rzeczywiście będziemy mieli do czynienia z zalegalizowaniem "cwaniactwa". Dla mnie w jeździe na suwak śmieszne jest jednak coś innego. Otóż w naszym kodeksie jest art. 16 ust. 4, który przez większość policjantów i speców od ruchu drogowego (szkoleniowcy w Szczytnie, komentatorzy KRD), jest traktowany jako nakaz jazdy prawym pasem (SIC!). Jazda na suwak pozostaje w oczywistej sprzeczności z taką wykładnia w/w normy prawnej. Jazda na suwak zakłada bowiem, że pojazdy mogą sobie porostu jechać lewym pasem bez końca!!! :) kiedy to wg naszych speców od KRD lewy pas służy wyłącznie do lewoskrętów i wyprzedzania!!! W rzeczywistości w ogóle nie powinno zatem dochodzić do takich sytuacji, w których na lewym pasie jedzie jakaś większa ilość aut!!! Oczywiście wg mnie nie nie ma czegoś takiego jak nakaz jazdy prawym pasem, ustawodawca w art.16 ust. 4 ma na myśli coś zupełnie innego, ale skoro tak się w PL powszechnie uważa, to jak można legalizować jazdę na suwak!!! :)

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Zeghar(2019-06-19 16:04) Zgłoś naruszenie 315

    Nie, nie i jeszcze raz nie. Ministerstwo może i pod wpływem wrzaskliwej mniejszości legitymizuje prawo do cwaniakowania, ale ja będę tym kierowcą, co będzie je sabotować.

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • Trzeba również(2019-06-19 19:43) Zgłoś naruszenie 20

    uregulować sposób korzystania z toalet publicznych, bo niektórzy stają brudnymi butami na desce.

    Odpowiedz
  • nina(2019-06-20 08:13) Zgłoś naruszenie 20

    trzeba też zwalczyć wyprzedzanie po lewej skręcającego w lewo nagminne ścinanie zakrętów przez kierowców zaapelować o rozsądek do kierowców cystern bo wchodzą w zakręt 90% z tak dużą prędkością że jadący prawidłowo z przeciwka po prostu struchleje

    Odpowiedz
  • zapięty suwak(2019-06-20 15:56) Zgłoś naruszenie 10

    Załóżmy, że zwężenie jest poprzez zamkniecie dalej lewego pasa. Większośc ustawia sie na wolno jadącym prawym a ci pedzacy lewym, w wiekszości samochody z lepszej półki, próbują wbić sie w prawy. Gdyby suwak obowazywał to wpuszczam jednego ale za 50 mtr wciska sie nastepny i często zanim wyjade przepuszczam cztery wchodzace niby na suwak samochody. Powinna byc na lerwym pasie znak, ze od tego momentu obowiązuje suwak i przepuszczam tylko jednego nawet jak następni o tym nie wiedza, czy udaja że nie zauważyli. Kamerka - jest dowód, że wpusciłem jednego i jestem jak zapiety suwak, a następny nie zachował należytej ostrożności i nieoczekiwanie zajechał mi droge doprowadzajac do wypadku

    Odpowiedz
  • nina(2019-06-20 08:09) Zgłoś naruszenie 00

    a o pisaniu smsów i rozmowie przez telefon w trakcie jazdy to już nawet nie wspomnę

    Odpowiedz
  • lewy do prawego(2019-06-20 23:58) Zgłoś naruszenie 00

    Żeby to zadziałało, to kierowcy na obydwu pasach musieliby wolno sunąć zachowując odstęp od poprzedniego pojazdu wystarczający na zmieszczenie się jednego samochodu. W związku z tym, na polskich drogach to nie ma prawa zadziałać. Ludzie podświadomie przyspieszają starając się zlikwidować odstęp - bo tak podpowiada im gen rywalizacji - co jednak nijak nie przyspiesza przejechania takiej zwężki, ważna jest stała, jednostajna prędkość i brak hamowania na pasie na który się zjeżdża. No i odstępy, w które może zmieścić się pojazd z drugiego pasa. A środkiem i tak jeszcze pojadą motocykliści.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane