Autorem projektu jest Ministerstwo Sprawiedliwości. Proponuje ono wprowadzenie możliwości doręczania pism stronom za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Wymiana korespondencji tą drogą będzie możliwa, jeżeli uczestnik postępowania o to wystąpi do sądu i poda swój adres elektroniczny lub wyrazi na to zgodę. W sytuacji gdy strona zmieni zdanie, sąd będzie musiał to uwzględnić i dalszą komunikację prowadzić już w formie tradycyjnej. Pisma wnoszone w formie dokumentu elektronicznego będą musiały być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.
Kolejnym ułatwieniem dla stron ma być udostępnianie elektronicznych akt sądowych w systemie teleinformatycznym sądu. „W przypadku tego rodzaju akt nie będzie zatem zachodziła potrzeba wydawania w szczególności kopii lub wyciągów z tych akt, skoro, po uprzedniej identyfikacji, strona będzie miała możliwość samodzielnej realizacji tych czynności bezpośrednio w systemie teleinformatycznym sądu” – czytamy w uzasadnieniu.
Jednocześnie projekt przewiduje wprowadzenie obowiązku podawania w postępowaniu sądowoadministracyjnym numeru PESEL strony oraz jej pełnomocnika. W przypadku, gdy stroną nie będzie osoba fizyczna, należało będzie podać numer REGON lub NIP. Identyczne rozwiązanie obowiązuje obecnie przy składaniu pozwów do e-sądu. Jak tłumaczy projektodawca, nałożenie takiego obowiązku jest konieczne, aby zapewnić jednoznaczną identyfikację podmiotów, które zostaną zarejestrowane w systemie teleinformatycznym sądów administracyjnych. W tym celu resort chce stworzyć centralny rejestr podmiotów. Bez tego, zdaniem MS, nie da się w sposób właściwy zarządzać danymi, które będą gromadzone w systemie, oraz automatycznie przetwarzać tych danych.
Etap legislacyjny
Projekt skierowany do konsultacji