Państwo | Procedura wyboru sędziów | Skład i kompetencje instytucji nadzorującej sądownictwo | Sądy pokoju |
Austria | Aby ubiegać się o urząd sędziowski, należy najpierw zakończyć asesurę. Asesorów mianuje federalny minister sprawiedliwości na wniosek prezesa sądu apelacyjnego, który ogłosił konkurs na wolne stanowisko dla sędziego praktykanta. Minister formalnie nie musi powołać rekomendowanego kandydata, ale w praktyce zawsze to robi. Prezydium sądu, które ogłasza nabór na wolne stanowisko sędziowskie, wskazuje propozycje osób do nominacji. Swoją listę przedstawia też prezydium sądu apelacyjnego (zawsze co najmniej dwóch kandydatów na jedno miejsce). Formalnie sędziowie powoływani są przez federalnego ministra z upoważnienia prezydenta. | Brak odpowiednika polskiej KRS, nadzór administracyjny nad sądownictwem sprawuje Ministerstwo Sprawiedliwości. | brak |
Czechy | Prezesi sądów regionalnych sugerują Ministerstwu Sprawiedliwości kandydatów na wolne stanowiska sędziowskie w sądach I instancji (mają przy tym duży margines swobody, gdyż nie ma jasnych procedur selekcji). Zaakceptowane kandydatury są przedstawiane prezydentowi i to on formalnie podpisuje nominacje (z kontrasygnatą premiera). Rzadko się zdarza, by osoby rekomendowane przez prezesa sądu regionalnego były odrzucane. | Brak odpowiednika polskiej KRS, nadzór administracyjny nad sądownictwem sprawuje Ministerstwo Sprawiedliwości. | brak |
Dania | Wszystkie kandydatury na sędziów (wyłączając prezesa SN) przestawia ministrowi sprawiedliwości Rada ds. Nominacji Sędziowskich. Składa się ona z sędziego SN, sędziego wyższej instancji, sędziego okręgowego, adwokata i dwóch przedstawicieli strony społecznej. Rada może rekomendować tylko jedną osobę na konkretne wolne stanowisko. Jeszcze nigdy nie zdarzyło się, aby minister odrzucił kandydaturę rady (formalnie sędziów powołuje królowa). | Instytucją odpowiedzialną za zarządzanie sądownictwem jest Duńska Administracja Sądowa. Choć formalnie podlega ministrowi sprawiedliwości, to nie ma on wpływu na jej decyzje. Do kompetencji rady należy także szkolenie przyszłych sędziów. Zarząd DAS składa się z 11 członków powoływanych na cztery lata: ośmiu przedstawicieli środowiska sędziowskiego, jednego adwokata oraz dwóch osób posiadających kwalifikacje związane z zarządzaniem. | brak |
Hiszpania | Sędziowie (wyższego i niższego szczebla) są wybierani przez Radę Główną Władzy Sądowniczej na podstawie listy wakatów. Ich zawodowe losy w dużej mierze zależą od końcowej oceny ze szkolenia zawodowego. Ci, którzy wypadli najsłabiej, zwykle lądują w najmniej pożądanych jednostkach (np. w kraju Basków). Rola władzy wykonawczej jest w procesie rekrutacji czysto formalna. | Rada Główna Władzy Sądowniczej odpowiada za wszelkie kwestie związane z powoływaniem, awansem i nadzorem nad sędziami. Podlega jej także szkoła przygotowująca kandydatów do zawodu. Do jej kompetencji należy również przygotowywanie projektu budżetu dla sądownictwa. Składa się z prezesa Trybunału Najwyższego oraz 20 członków powoływanych przez króla na pięcioletnią kadencję. Dwunastu z nich to sędziowie, których wybiera parlament (po sześciu każda izba) z listy 36 kandydatów zgłoszonych przez stowarzyszenia i zgromadzenia sędziowskie; pozostali członkowie to profesorowie prawa, adwokaci i inni prawnicy z ponad 15-letnią praktyką w zawodzie. | Sędziów pokoju powołuje prezydium Sądu Najwyższego Prowincji na wniosek rady gminy na 4-letnią kadencję (nie ma wymogu wykształcenia prawniczego). Rozpoznają drobne sprawy cywilne i wykroczenia (np. skargi sąsiedzkie). Działają tylko w gminach, w których nie ma sądu I instancji. |
Holandia | Największy wpływ na to, kto zostanie sędzią, ma Narodowa Komisja ds. Selekcji dla Sądownictwa (LSR), składająca się z przedstawicieli środowiska sędziowskiego i ministerstwa sprawiedliwości. To ona odpowiada za rekrutację kandydatów do SSR, niezależnego instytutu, który ma monopol na szkolenie przyszłych sędziów i prokuratorów. Formalnie członkowie władzy sądowniczej są powoływani dekretem królewskim na wniosek ministra bezpieczeństwa i sprawiedliwości. Ten ostatni może jednak wybierać tylko spośród absolwentów SSR, którzy uzyskali rekomendację Holenderskiej Rady Sądownictwa (zwykle przedstawiana jest lista kilku nazwisk). Rekomendacja ta jest z kolei oparta na pozytywnej opinii komisji ds. selekcji oraz sądu ogłaszającego nabór na wolne stanowisko (zwykle jest to jednostka, z której sędzia się przygotowywał do zawodu). O urząd sędziowski mogą też ubiegać się doświadczeni prawnicy (czeka ich jednak długi proces selekcji). | Holenderska Rada Sądownictwa odpowiada przede wszystkim za zarządzanie i nadzór nad budżetem sądownictwa oraz politykę kadrową. Obecnie składa się z czterech członków (wybierani przez króla na wniosek ministra na 6-letnią kadencję) – dwóch byłych sędziów oraz dwóch byłych urzędników centralnej administracji. | brak |
Państwo | Procedura wyboru sędziów | Skład i kompetencje instytucji nadzorującej sądownictwo | Sądy pokoju |
Niemcy | Ponieważ proces rekrutacji sędziów leży w gestii landów, procedury w całym kraju są bardzo zróżnicowane. W niektórych krajach związkowych nominacje należą wyłącznie do kompetencji ministra sprawiedliwości, podczas gdy w innych uprawnienie to scedowano na rzecz prezesów wyższych sądów regionalnych (np. w Brandenburgii). W połowie landów w procedurze selekcji biorą udział sędziowskie komisje elektorskie (Richterwahlausschüsse), kierowane przez ministra sprawiedliwości. Jej członków wybiera parlament związkowy (np. spośród osób zgłoszonych przez samorządy zawodowe i parlamentarzystów). Na nominację może liczyć osoba, która uzyska głosy zarówno ministra, jak zwykłych członków komisji. Niezależnie od tego, czy minister podejmuje decyzję samodzielnie, czy posiłkuje się komisją elektorską czy prezesami sądów, wszystkie kandydatury są zwykle wcześniej szczegółowo oceniane przez jakiś rodzaj komisji rekrutacyjnej, która wydaje swoją rekomendację. | Brak odpowiednika polskiej KRS, nadzór administracyjny nad sądownictwem sprawuje Ministerstwo Sprawiedliwości. | brak |
Szwecja | Decyzje o nominacjach sędziowskich podejmuje minister sprawiedliwości i migracji na podstawie nadesłanych zgłoszeń na konkretne wolne stanowisko. Za proces aplikacyjny odpowiada zaś niezależna Komisja Sędziowska, składająca się głównie z sędziów zawodowych (kandydaci muszą jej przedstawić m.in. listę referencji od sędziów). Wybrane zgłoszenia są następnie przekazywane prezesom sądów, które ogłosiły nabór. Przeprowadzają oni rozmowy kwalifikacyjne z kandydatami i sporządzają listy tych, którzy wypadli najlepiej. Formalnie ministerstwo nie ma obowiązku obsadzania stanowisk sędziowskich kandydatami wskazanymi przez komisję (w praktyce rzadko się zdarza, aby nominowało kandydata spoza listy). | Za organizację sądów odpowiada Narodowa Administracja Sądownictwa, organ podległy ministrowi sprawiedliwości i migracji. Decyduje ona o wszelkich sprawach związanych z efektywnym zarządzaniem sądami (personel pomocniczy, zakup sprzętu itd.). | brak |
Anglia i Walia | Kandydatów na wolne stanowiska sędziowskie wyłania Komisja Nominacyjna ds. Sędziów. Po sporządzeniu krótkiej listy nazwisk komisja przeprowadza konsultacje z sędzią zwalniającym stanowisko, którego dotyczy nabór (lub innym sędzią o podobnym doświadczeniu). Kandydatury do Wysokiego Sądu są konsultowane również z lordem najwyższym sędzią Anglii i Walii. Wybrane nazwiska komisja przekazuje następnie lordowi kanclerzowi, lordowi najwyższemu sędziemu Anglii i Walii lub prezesowi trybunałów (w zależności od stanowiska, o jakie ubiega się kandydat). Ci z kolei mogą przyjąć albo odrzucić jej rekomendację i poprosić o inną (muszą jednak przedstawić pisemne uzasadnienie odmowy). | Rada Sędziowska Anglii i Walii jest instytucją reprezentującą środowisko sędziowskie. Wybiera trzech członków komisji nominacyjnej, ale sama nie ma żadnego wpływu na organizację sądownictwa czy kształcenie sędziów. Składa się z 29 członków (dyrektora biura ds. sądownictwa oraz 28 sędziów). | 21,5-tysięczna armia sędziów pokoju to wolontariusze, którzy rozstrzygają ok. 95 proc. wykroczeń i spraw karnych (np. napaście, wykroczenia drogowe, wyłudzenia środków z pomocy społecznej) oraz sporą część sporów cywilnych i innych. Sądy pokoju orzekają zwykle w składach 3-osobowych przy wsparciu merytorycznym pracowników sądu (sami nie muszą być prawnikami). Mogą nakładać kary do sześciu miesięcy więzienia, grzywny do 5 tys. funtów oraz obowiązek prac społecznych. Sędziów pokoju wybierają lokalne komisje okręgów sądowych (ich kandydatury zatwierdza lord kanclerz). |
Włochy | Zdecydowana większość sędziów to absolwenci 2-letnich podyplomowych szkół zawodów prawniczych działających przy uniwersytetach. O stanowisko muszą ubiegać się w konkursie, który przeprowadza Najwyższa Rada Sądownictwa. Po uzyskaniu pozytywnego wyniku z egzaminów oraz rekomendacji rady wybrani kandydaci są nominowani na stanowisko sędziowskie przez NRS. | Najwyższa Rada Sądownictwa jest organem konstytucyjnym, który w praktyce ma monopol na sprawy dotyczące nominacji, delegacji i przenoszenia sędziów oraz prokuratorów (we Włoszech prokuratura jest częścią systemu sądownictwa), odpowiada też za organizację sądownictwa oraz prowadzenie postępowań dyscyplinarnych. Składa się z 27 członków, nominowanych na 4-letnią kadencję: z mocy prawa należą do niej prezydent republiki oraz I prezes i prokurator generalny Sądu Kasacyjnego; 16 członków to sędziowie i prokuratorzy wybierani przez zgromadzenie Sądu Kasacyjnego (2); prokuratorzy z Prokuratury Republiki oraz PG Sądu Kasacyjnego (4), sędziowie wybierani przez zgromadzenia sędziowskie. Pozostałych ośmiu członków wybiera parlament w tajnym głosowaniu spośród profesorów prawa oraz profesjonalnych prawników z co najmniej 15-letnim doświadczeniem zawodowym. | Sędziowie pokoju nie są sędziami zawodowymi, ale urzędnikami sądowymi z wykształceniem prawniczym. Są wybierani przez Najwyższą Radę Sądownictwa na 4-letnią kadencję (z możliwością jednokrotnego odnowienia). Orzekają na podstawie prawa i zasad słuszności. Rozstrzygnięcia zazwyczaj są osiągane polubownie. Rozpoznają sprawy dotyczące prywatnej własności do wartości 5 tys. euro, szkód spowodowanych przez pojazdy do 20 tys. euro; spory cywilne związane z korzystaniem ze spółdzielczych budynków mieszkalnych; drobne sprawy karne. |
Powiązane
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama