statystyki

Adwokat może się reklamować. Byle robił to etycznie

autor: Sławomir Wikariak13.12.2016, 07:39; Aktualizacja: 13.12.2016, 09:06
prawnik, wymiar sprawiedliwości

Sąd pierwszej instancji, odwołując się do wspomnianego stanowiska Komisji Etyki NRA, uniewinnił panią mecenas uznając, że wykupiona przez nią usługa nie stanowiła reklamy, a jedynie informowała o prowadzonej działalnościźródło: ShutterStock


Wykupywanie przez kancelarie usługi Google AdWords narusza zakaz reklamy. Nie oznacza to jednak automatycznej odpowiedzialności dyscyplinarnej. Adwokatura od lat boryka się z problemem wykupywania przez swoich członków reklam Google AdWords. To usługa, dzięki której osobie wpisującej w wyszukiwarkę Google określone słowa mogą się wyświetlić informacje o kancelarii.

Po wpisaniu frazy „sprawy rozwodowe Warszawa” pierwsze trzy linki oznaczone jako reklama prowadzą właśnie do kancelarii adwokackich, które zapłaciły za to, by takie odnośniki się ukazały.

Korzystanie przez adwokatów z usługi Google AdWords było przedmiotem rozważań Komisji Etyki Naczelnej Rady Adwokackiej już w 2012 r. Wydano wówczas stanowisko, że nie każdy link AdWords może zostać uznany za reklamę. Z poglądem tym nie zgodził się Wyższy Sąd Dyscyplinarny Adwokatury w niedawno wydanym orzeczeniu.

– Nie mieliśmy wątpliwości, że usługa AdWords to reklama, a więc jej wykupienie przez adwokata narusza zakaz określony w par. 23 Zbioru Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu. Tyle że ten zakaz, jako bezwzględny, jest niezgodny z obowiązującym porządkiem prawnym. I dopóki nie zostanie zmieniony, nie można karać adwokatów za samo jego złamanie – wyjaśnia Radosław Baszuk, który przewodniczył składowi orzekającemu w tej sprawie (dzisiaj nie jest już sędzią WSDA).

– Za każdym razem trzeba badać, czy konkretna reklama nie narusza innych zasad, np. uczciwej konkurencji, ochrony tajemnicy zawodowej czy zasad etyki i godności zawodu – dodaje.


Pozostało 66% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • Anka(2017-06-19 14:45) Zgłoś naruszenie 00

    Ciekawy artykuł, który też wspomina o AdWordsach i mówi jak z nich korzystać wydajniej, znajduje się pod tym linkiem - http://chcenawczoraj.pl/post/jak-reklamowac-kancelarie-adwokacka-zeby-nie-bylo-to-reklama

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane