statystyki

Co zrobić, by prawo sprzyjało przedsiębiorcom?

autor: Cezary Kosikowski03.07.2015, 10:43; Aktualizacja: 03.07.2015, 11:01
Prawna regulacja wolności gospodarczej tkwi zarówno w przepisach prawa międzynarodowego publicznego oraz prawa unijnego, jak i prawa krajowego.

Prawna regulacja wolności gospodarczej tkwi zarówno w przepisach prawa międzynarodowego publicznego oraz prawa unijnego, jak i prawa krajowego.źródło: ShutterStock

Nie trzeba zbyt wiele zrobić, by otoczenie prawne, w którym funkcjonują przedsiębiorcy, stało się bardziej przyjazne. Nie liczmy jednak na aktywność urzędników Ministerstwa Gospodarki w tym obszarze.

reklama


reklama


Wolność to możliwość zachowania nieskrępowanego zakazami i nakazami. Prawo nie musi definiować pojęcia wolności, ale powinno jednoznacznie wskazywać na to, czego i kogo ona dotyczy oraz gdzie są jej granice. Przekroczenie ich oznacza bowiem zagrożenie dla chronionych wartości nadrzędnych. Niezrozumiałe są więc wszelkie nieprofesjonalne i pełne emocji oraz oburzenia przejawy reakcji tych, którzy wolność pojmują w sposób krańcowy, a każdy przejaw prawnej regulacji danego fragmentu naszego życia traktują jako zamach na nią.

Wśród wielu rodzajów wolności wyróżnia się także swobodę gospodarczą. Przypisuje się jej znaczenie ekonomiczne, ustrojowe i prawne. Każde z nich jest ważne. W sensie ekonomicznym wolność gospodarcza jest traktowana jako warunek funkcjonowania gospodarki rynkowej. W znaczeniu ustrojowym jest podstawową zasadą określającą konstytucyjny ustrój gospodarczy państwa. Jej jurydyczne rozumienie kojarzy się zaś ze swobodą podejmowania, wykonywania i  zakończenia działalności gospodarczej (w tym wykonywania zawodu na własny rachunek).

Prawna regulacja wolności gospodarczej tkwi zarówno w przepisach prawa międzynarodowego publicznego oraz prawa unijnego, jak i prawa krajowego. Polega ona najczęściej na wskazaniu wolności jako zasady ustrojowej oraz na określeniu warunków korzystania z niej. To w tym ostatnim obszarze pojawiają się zakazy, nakazy i ograniczenia. Prawo traktatowe UE (art. 49–66 Traktatu o funkcjonowaniu UE) oraz konstytucje państw członkowskich (oczywiście z wyjątkiem Anglii) wskazują na możliwości ustanawiania zakazów i nakazów oraz ograniczeń wolności gospodarczej. W  prawie unijnym są one przewidziane w prawie wtórnym, natomiast w prawie krajowym stanowią o nich ustawy. Tak przynajmniej wymaga tego Konstytucja RP, dopuszczając możliwość ich wprowadzenia tylko w drodze ustawy i ze względu na ważny interes publiczny (art. 22). Zastosowanie tej klauzuli zostało szeroko wyjaśnione w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.


Pozostało jeszcze 89% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub wykup dostęp
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

reklama