« Powrót do artykułu

Jak nowelizacja k.p.a sprawdza się w sądowych rozstrzygnięciach

Pojawiły się już pierwsze wyroki sądów administracyjnych wydane na podstawie przepisów k.p.a. zmienionych w czerwcu 2017 r. obszerną nowelizacją. Jest ich wprawdzie niewiele i nie wszystkie są prawomocne, ale pozwalają wskazać kierunek przyjętych interpretacji.

paragraf, prawo

żródło: ShutterStock

Wszczęcie postępowania w sprawie ustalenia opłaty adiacenckiej może nastąpić w terminie do trzech lat od dnia, w którym decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale stało się prawomocne

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
statystyki

Komentarze (3)

  • walther(2018-02-14 21:37) Zgłoś naruszenie 10

    Kilka słów o tej noweli okiem praktyka: 1. ustawodawca przepisy o sprzeciwie sformułował w taki sposób, że literalnie je czytając trzeba dojść do wniosku, że instytucji sprzeciwu nie stosuje się do postanowień, mimo, że w wielu procedurach postanowieniem podejmuje się merytoryczne, bardzo istotne rozstrzygnięcia co do istoty sprawy; całe szczęście organy jak i sądy administracyjne podeszły do tematu funkcjonalnie i stosują sprzeciw także do postanowień, 2. zupełnie błędne są przepisy przejściowe. Doprowadzono np. do sytuacji, w której w sprawach wszczętych przed nowelą stosuje się nadal zażalenie na bezczynność/przewlekłość (art. 37 kpa), a w sprawach wszczętych po wejście w życie noweli ma zastosowanie ponaglenie (art. 37 kpa). Jaki w tym sens? Żaden. Wyłącznie gmatwanie spraw. 3. wprowadzono instytucję mediacji, mimo, że nie przewidziano na nią oczywiście żadnych środków finansowych. Mediacja jest bardzo sformalizowana. Co ciekawe, organy już wcześniej nieoficjalnie starały się godzić strony w sprawach spornych, gdzie sądy i doktryna stawały na stanowisku, że mediacji nie stosuje się do spraw rozstrzyganych na podstawie przepisów bezwzględnie obowiązujących (ius cogens) i chłostały organy za to, że próbują mediować. 4. Nie wiedzieć czemu centralne organy państwowe z dziedziny budownictwa, jak i większość komentatorów kpa prezentuje pogląd, że przepisów kpa o milczącym załatwieniu sprawy nie stosuje się do spraw zgłoszeń np. z prawa budowlanego oczekując od ustawodawcy nowelizacji przepisów prawa budowlanego, która łopatologicznie wskaże, że w procedurach zgłoszenia robót (art. 30 p.b.), zawiadomienia o zakończeniu budowy (art. 54 p.b.), zmiany sposobu użytkowania (art. 71 p.b.) także stosuje się ogólne przepisy kpa o milczącym załatwianiu spraw w takim zakresie, w jakim dana procedura szczególna nie reguluje pewnych kwestii związanych z milczącym załatwieniem sprawy. Absurd!

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!