statystyki

Konsument musi być jasno poinformowany o obowiązku zapłaty

autor: Marek Wiera17.02.2015, 11:11; Aktualizacja: 18.02.2015, 11:07
Marek Wiera

Marek Wiera adwokat, Kancelaria Adwokacka Itlawyerźródło: Materiały Prasowe
autor zdjęcia: AB

Jaka jest skuteczność umowy zawieranej online, jeżeli w treści strony internetowej nie została zamieszczona przez przedsiębiorcę wyraźna informacja przed złożeniem zamówienia, że usługa jest odpłatna? W szczególności gdy transakcja zakończyła się zapłatą na stronie internetowej poprzez systemy płatności online, np. kartą kredytową lub przelewem. Czy w takiej sytuacji klient może się domagać od przedsiębiorcy e-commerce uznania, że transakcja jest nieważna?

Po wejściu w życie ustawy z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. poz. 827) przedsiębiorcy e-commerce są zobowiązani do takiego ukształtowania swoich stron internetowych, aby konsument potwierdził, że wiedział najpóźniej w chwili powzięcia decyzji o złożeniu zamówienia, iż usługa świadczona online jest odpłatna. Dziś dla ważności umów zawieranych online nie wystarczy zamieszczenie na stronie cennika obok usługi lub produktu, aby spełnić obowiązek poinformowania konsumenta o jej odpłatności. Ustawa precyzuje nawet, że jeżeli do złożenia zamówienia wykorzystywany jest przycisk lub zbliżona funkcja, to muszą one zostać oznaczone w sposób jasny i zrozumiały np. poprzez podanie słów „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub innego sformułowania, które w sposób jednoznaczny wskazuje na zapoznanie się konsumenta z faktem odpłatności usługi, w tym przykładowo komunikat „zamów i zapłać” (art. 17 ust. 3).

W praktyce wydaje się, że informacja powinna być zamieszczana bądź na samym przycisku, bądź też poprzez zamieszczenie pod przyciskiem okienka z informacją, że konsument jest świadomy odpłatności usługi – dopiero zaznaczenie okienka aktywowałoby możliwość złożenia zamówienia.

Ustawa przewiduje bardzo restrykcyjny skutek niespełnienia wskazanego wyżej wymogu. Jeżeli przedsiębiorca e-commerce nie poinformuje konsumenta o odpłatności usługi według wskazanych warunków, umowa zostaje uznana za niezawartą (art. 17 ust. 4).


Pozostało 57% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane