Według założeń zawartych w projektach rozporządzeń w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach i rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, rejestracja "anglika" w Polsce ma być możliwa jeśli, jest to nowy pojazd kategorii M1 (samochód osobowy dla maksymalnie ośmiu pasażerów) objętym świadectwem homologacji typu WE, albo był już uprzednio zarejestrowany na terytorium jednego z państw członkowskich UE.
Zgodnie z resortowymi projektami, nowe przepisy miały zacząć obowiązywać od stycznia 2015. Jak wynika jednak informacji uzyskanych przez DGP, na ich wejście w życie będziemy musieli jeszcze poczekać. Jak długo? Tego nie wie samo Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Z przekazanej nam odpowiedzi wynika, iż "prace nad zmianą przepisów w celu umożliwienia rejestracji samochodów osobowych z kierownicą po prawej stronie dobiegają końca i trwają jeszcze uzgodnienia międzyresortowe".
Resort wyjaśnia również, że na tym etapie nie jest wstanie precyzyjnie wskazać dokładnej daty wejścia w życie nowych przepisów.
Kiedy zarejestrujesz "anglika"
Proponowane rozwiązania oprócz założeń umożliwiających rejestrację samochodów z kierownicą po prawej stronie, przewidują także pewne ograniczenia wynikające ze względów bezpieczeństwa. Tego typu pojazd, będzie mógł poruszać się po polskich drogach jeśli światła przednie i tylni reflektor przeciwmgielny zostanie dostosowany od ruchu prawostronnego. Co więcej, samochód będzie musiał być wyposażony w prędkościomierz działający w skali km/h lub jednocześnie km/h i mph.
Dodatkowo, auto wyposażone musi zostać w lusterko wsteczne (zewnętrzne) umożliwiające obserwację obszaru po lewej stronie pojazdu. Jego usytuowanie gwarantować ma kierowcy właściwe pole widoczności.
Polska naruszała prawo
Projekt rozporządzeń Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju miał być odpowiedzią na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 lipca 2014, w którym zrównano prawa właścicieli aut z kierownicą po prawej stronie. Zgodnie z orzeczeniem NSA, zezwolono na rejestrację w Polsce samochodów sprowadzanych z Wielkiej Brytanii.
Na problem już wcześniej zwracała uwagę Komisja Europejska. 20 marca 2014 r. Trybunał Sprawiedliwości potwierdził stawiane Polsce zarzuty. W wyroku podniesiono, że fakt niedopuszczenia do rejestracji samochodów przystosowanych do ruchu lewostronnego to łamanie prawa wspólnotowego.
Komentarze (43)
Pokaż:
NajnowszePopularneNajstarszeAle jakieś vectry czy stare BMW... brrr
Mieszkalem w polandii 40 lat i mieszkam w uk 10 lat ,regularnie odwiedzajac rodzine.
Chore sa te argumenty przeciwnikow i wiadomo kto za tym stoi /lobby ,organizacje,i inne scierwojady/
Sa ludzie ktorym skonczy sie kasa kiedy ludzie zaczna sprowadzac te samochody .I o to biega a nie o jakies tam bzdety drogie patrioty ...
Anno! Anglikiem jest obciach ale starym zgruchociałym 20-letnim "niemcem" to wielki zaszczyt wg Ciebie?? Jaja se robisz??"
Ja jeżdzę akurat 2 letnim niemcem SLK 350, więc nie odpowiem jak się jezdzi 20 letnim zgruchociałym :(
Jak widac wszystkie sily na poklad przeciw anglikom!!!
Mieszkalem w polandii 40 lat i mieszkam w uk 10 lat ,regularnie odwiedzajac rodzine.
Ależ siedź sobie tam, ja wolę jednak spokojne życie w PL, moim mercedesem LHD odwiedzam rodzinę co tydzień :)
Spróbujcie wyprzedzać Anglikiem Tira na zwykłej drodze - czołówka pewna w 100%. Ludzie, którzy podpiszą tę ustawę powinni z własnych pieniędzy opłacać pochówki i utrzymywać rodziny poszkodowanych przez ,, anglików,,
To kwestia wyobraźni i umiejętności. Jak nie jestem pewien, to nie wyprzedzam, wolę poczekać za tym TiRem. Dobrze jest jeździć z pasażerem, wtedy masz na bank pewność, kiedy możesz wyprzedzać. Znam 2 osoby, które wyprzedzały w Polsce nawet nie TIRy tylko osobówki zwykłymi autami z kierownicami po lewej - jedna skończyła na wózku, druga na cmentarzu. Dlaczego w UK nie ma zakazu rejestracji aut z kierownicą po lewej stronie? Ludzie jakoś jeżdżą, a przecież nie wszystkie tam drogi to wielopasmówki.