W sprawie prokuratury mamy wiele wizji. Musimy zdecydować, która z nich ma rację bytu. Jednego jestem pewien: chcemy utrzymać rozdzielenie funkcji prokuratora generalnego od ministra sprawiedliwości - uważa Cezary Grabarczyk, minister sprawiedliwości.
W sprawie prokuratury mamy wiele wizji. Musimy zdecydować, która z nich ma rację bytu. Jednego jestem pewien: chcemy utrzymać rozdzielenie funkcji prokuratora generalnego od ministra sprawiedliwości - uważa Cezary Grabarczyk, minister sprawiedliwości.
Nie zamierzam się z niego wycofywać. Nawet mnie niepokoi taka próba zamknięcia dostępu do tej funkcji ze strony prokuratorów.
Argumenty KRP mnie nie przekonują. Nasz pomysł ma umocowanie konstytucyjne.
Mamy art. 60 konstytucji. Gwarantuje on prawo dostępu do służby publicznej na jednakowych zasadach wszystkim obywatelom polskim, korzystającym z pełni praw publicznych.
Argumenty o konflikcie interesów są zupełnie chybione. Z chwilą objęcia nowego stanowiska adwokat czy radca prawny rozstawałby się ze swoją dotychczasową praktyką. Wcześniejsze doświadczenia nie mogą stanowić bariery w dostępie do tych funkcji. Proszę też zwrócić uwagę, że już obecnie adwokaci i radcy prawni mogą bez przeszkód kandydować – podobnie jak zresztą np. prokuratorzy czy notariusze – na stanowiska sędziów Sądu Najwyższego. Tak wynika z art. 22 ustawy o Sądzie Najwyższym. Wymagane jest wówczas 10 lat praktyki. Podobnie jest w przypadku sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego. Nie wspomnę już o tym, że adwokaci i radcy prawni mają też możliwość ubiegania się o stanowiska sędziów Trybunału Konstytucyjnego. My chcemy postawić poprzeczkę wyżej. Chcemy, aby kandydat miał minimum 12-letnie doświadczenie w sprawach karnych.
Rozważamy rozszerzenie takiej możliwości. Nie jest to jeszcze przesądzone. Konstytucja jest przecież w tej kwestii jasna. Najistotniejsze jest kryterium kompetencji.
Pracujemy nad zmianami.
W sprawie prokuratury mamy wiele wizji. Podczas posiedzenia komisji sprawiedliwości jeden z członków proponował nawet jej likwidację...
My musimy zdecydować, która z tych wizji ma rację bytu. Jednego jestem pewien: chcemy utrzymać rozdzielenie funkcji prokuratora generalnego od ministra sprawiedliwości. Chcemy utrzymania niezależności prokuratury. Jeśli rząd zdecydował się na taką separację w 2009 r., to możemy tylko proponować zwiększenie gwarancji niezależności prokuratury.
Musi być lider projektu. Ktoś, kto bierze odpowiedzialność za skuteczne działanie prokuratury.
Jego prawo. Jako odpowiedzialny za resort sprawiedliwości chcę stworzyć model, który pozwoli uwolnić pokłady energii drzemiące w prokuraturze. Nie możemy też traktować prokuratury jako bytu wyobcowanego z systemu organów państwa. Zasada podziału władzy wyrażona w konstytucji przewiduje współdziałanie i wzajemne oddziaływanie władz. Jak usytuujemy prokuraturę? Jako byt zewnętrzny wobec innych organów państwa? Nie. Kompetencje prokuratury są przypisane w konstytucji RP do władzy wykonawczej. To rząd jest oceniany ze skuteczności działania w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama