statystyki

Adwokatura nie chce być kontrolowana przez trybunał

autor: Patryk Słowik02.01.2018, 07:29; Aktualizacja: 02.01.2018, 08:42
Prokurator generalny i samorząd adwokacki zresztą różnią się co do charakteru części kwestionowanej uchwały

Prokurator generalny i samorząd adwokacki zresztą różnią się co do charakteru części kwestionowanej uchwałyźródło: ShutterStock

Uchwały Naczelnej Rady Adwokackiej nie mogą być oceniane przez pryzmat ich zgodności z konstytucją – twierdzi prezes samorządu adwokackiego Jacek Trela w stanowisku przekazanym prezes TK Julii Przyłębskiej.

To odpowiedź na wniosek prokuratora generalnego Zbigniewa Ziobry, który chce uchylenia kilku ustępów jednej z uchwał, które określają zasady, na jakich pełnomocnicy mogą prowadzić depozyt adwokacki.

W stanowisku NRA przygotowanym przez dr. Piotra Karlika z UAM czytamy, że TK nie ma kognicji do rozpoznania wniosku PG. Zakres spraw, którymi może się zajmować jest określony w art. 188 ustawy zasadniczej. Jest to katalog zamknięty. Art. 188 ust. 3, na który powołuje się prokurator generalny, wskazuje zaś, że TK orzeka w sprawach zgodności przepisów prawa m.in. z konstytucją. Może więc np. ocenić ministerialne rozporządzenie. Ale już nie ma prawa – zaznacza NRA – orzekać o uchwałach samorządu prawniczego. To dlatego, że nie jest on centralnym organem państwowym.


Pozostało 72% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (20)

  • Mecenas(2018-01-02 10:11) Zgłoś naruszenie 162

    po prostu powinno być kilka korporacji adwokackich /tak jak np. taksówkarskich/ i po problemie

    Odpowiedz
  • Gdynianus(2018-01-02 11:21) Zgłoś naruszenie 101

    W ustawie o adwokaturze, w przeciwieństwie do np. Ustawy o notariacie nie ma słowa o tym, że adwokat jest osobą zaufania publicznego, co sądy biorą pod uwagę w swojim orzecznictwie. Dlaczego więc broniąc niezależności adwokatury powszechnie powołuje się na przepisy konstytucji dotyczące samorządów zawodów zaufania publicznego?

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • maximae iuris(2018-01-02 11:26) Zgłoś naruszenie 81

    Ius publicum privatorum pactis mutari non potest. – prawo publiczne nie może być zmieniane umowami osób prywatnych

    Odpowiedz
  • radca prawnydaefew(2018-01-02 09:12) Zgłoś naruszenie 70

    to ma pecha...

    Odpowiedz
  • adwokat to zwykły zawód, jak szewc, czy pucybut(2018-01-02 11:46) Zgłoś naruszenie 62

    wyrok SN z 1998 r. sygn. akt I CKN 1217/98: Cytat: Nie można natomiast zgodzić się z twierdzeniem, że samorząd adwokacki jest samorządem reprezentującym osoby wykonujące zawód zaufania publicznego w rozumieniu art. 17 ust. 1 Konstytucji. W ocenie Sądu Najwyższego status taki może nadawać samorządowi zawodowemu tylko ustawa, jak to ma miejsce w przypadku samorządu notariuszy (ustawa z dnia 14 lutego 1991 r. Prawo o notariacie, Dz.U. Nr 22, poz. 91). Ustawa Prawo o adwokaturze nie nadaje adwokatom takiego statusu. Nie można też takiego statusu wywodzić z treści ustawy, już choćby tylko dlatego, że adwokat nie jest bezstronnym uczestnikiem wymiaru sprawiedliwości. Samorząd adwokacki jest więc samorządem zawodowym, określonym w art. 17 ust. 2 Konstytucji.

    Pokaż odpowiedzi (3)Odpowiedz
  • dobre sobie(2018-01-03 07:20) Zgłoś naruszenie 20

    a niby dlaczego maja byc niekontrolowani czyli wszystkie chwyty dozwolone?

    Odpowiedz
  • rzadza pieniadza(2018-01-03 07:23) Zgłoś naruszenie 20

    Adwokaci to kolejna kasta zwlaszcza ta z urzedu> Malo pracy a duzo placy i maja klijentow w nosie bo liczy sie pieniadz za zamkniecie sprawy niezaleznie od jej wyniku. Jesli adwokat bedzie kierowal sie dobrem klijenta a nie mamoną to wtedy bedzie lepiej a teraz tak nie jest

    Odpowiedz
  • Agnieszka(2018-01-02 15:43) Zgłoś naruszenie 11

    Przedmiot kontroli TK stanowić może przepis wyrażający normę udzielającą kompetencję do STANOWIENIA PRAWA. Treść norm prawnych udzielających kompetencji prawodawczych podlega ocenie z punktu widzenia norm konstytucyjnych obowiązujących w okresie, w którym dana norma stanowiła podstawę do stanowienia aktów. Uchwały NRA nie są aktami prawa powszechnie obowiązującymi ani aktami prawa wewnętrznie obowiązującymi, a trzeciej kategorii źródeł prawa ustrojodawca konstytucyjny nie przewidział. Przepis ustawy dotyczący subdelegacji kompetencji prawotwórczej na niecentralny, niepaństwowy organ (NRA) jest niezgodny z Konstytucją RP.

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • Centralny sterownik(2018-01-03 08:08) Zgłoś naruszenie 01

    Tylko czekać aż TK kontrolować będzie uchwały w spółdzielniach mieszkaniowych ;)

    Odpowiedz
  • Sir Alex Ferguson(2018-01-02 23:51) Zgłoś naruszenie 01

    Nie dogadamy się. O czymś innym piszemy. Warto poświęcić czas na lekturę orzeczenia - P 21/02, choćby po to, żeby wyrobić swój własny pogląd. P.S. Skoro opiera się Pani na dogmatach opracowanych w doktrynie ("zamknięty" katalog źródeł prawa powszechnie obowiązującego), to powinna Pani wiedzieć, że katalog źródeł tzw. prawa wewnętrznego jest otwarty.

    Pokaż odpowiedzi (3)Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane