Punkt kontaktowy w Ministerstwie Gospodarki ułatwi złożenie drogą elektroniczną do właściwych urzędów wniosków i oświadczeń niezbędnych do rozpoczęcia, wykonywania lub zakończenia działalności gospodarczej przez usługodawcę.
Punkt kontaktowy w Ministerstwie Gospodarki ułatwi złożenie drogą elektroniczną do właściwych urzędów wniosków i oświadczeń niezbędnych do rozpoczęcia, wykonywania lub zakończenia działalności gospodarczej przez usługodawcę.
Dziś Rada Ministrów rozpatrzy projekt ustawy o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który ma ułatwić życie gospodarcze firmom usługowym. Zgodnie z projektem ustawy doradczy punkt kontaktowy będzie prowadzony przy użyciu strony internetowej przez ministra gospodarki. Ma on służyć realizowaniu procedur związanych z rozpoczynaniem, wykonywaniem i kończeniem działalności gospodarczej w Polsce oraz z uznawaniem kwalifikacji zawodowych. Będzie też pomocny w udzielaniu informacji o funkcjonowaniu przepisów dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej.
– Punkty kontaktowe mają też wspierać informacjami przedsiębiorców z innego kraju wspólnoty, którzy chcą się dowiedzieć o warunkach prowadzenia działalności w Polsce, w tym zwłaszcza o formule jednego okienka.
– Zwłaszcza to ostatnie może budzić wątpliwości, biorąc pod uwagę, że wprowadzenie w Polsce jednego okienka dla przedsiębiorców nie ułatwiło im działalności – mówi Jędrzej M. Kondek, prawnik z kancelarii prawniczej Barylski T., Olszewski A., Brzozowski A.
Początkowo resort gospodarki planował umieszczenie odpowiednich przepisów o punkcie kontaktowym w samej ustawie o usługach. Koncepcja ta uległa jednak zmianie i znajdą się one w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej.
– Projektowany rozdział dotyczący pojedynczych punktów kontaktowych, który miał się być w ustawie o świadczeniu usług na terytorium RP, zostanie przeniesiony do ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Ma to być projektowany rozdział 2a – informuje DGP Departament Regulacji Gospodarczych Ministerstwa Gospodarki.
Spowodowane jest to nową koncepcją funkcjonowania punktu kontaktowego, z którego będą mogli korzystać zarówno przedsiębiorcy prowadzący na stałe działalność gospodarczą na terytorium Polski, zgodnie z ustawą swobodzie działalności gospodarczej, jak i usługodawcy zagraniczni, świadczący u nas jedynie czasowo swoje usługi na podstawie ustawy o świadczeniu usług.
Samo przekazywanie danych między punktem kontaktowym a właściwymi urzędami odbywać ma się za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej lub elektronicznych skrzynek podawczych właściwych organów. Początkiem biegu terminu załatwienia sprawy przez urząd ma być następny dzień roboczy po dniu wpływu wniosku przedsiębiorcy do punktu kontaktowego.
Mecenas Katarzyna Kostoń z Norton Rose Piotr Strawa i Wspólnicy uważa ideę punktu kontaktowego za dobrą. W praktyce trzeba będzie jednak włożyć dużo pracy, aby stał on się sprawnym narzędziem zapewniającym wsparcie usługodawcom i usługobiorcom.
– Przede wszystkim potrzebne będzie szczegółowe rozporządzenie wykonawcze o organizacji i funkcjonowania punktu. Ponadto, aby zapewnić łatwy do niego dostęp, powinien być prowadzony w najbardziej popularnych językach UE – angielskim, niemieckim, angielskim i francuskim – dodaje Katarzyna Kostoń.
Punkt kontaktowy ma też pełnić funkcję informacyjną. Będzie on zapewniał dostęp do informacji o procedurach i formalnościach wymaganych przy podejmowaniu lub wykonywaniu na terytorium Polski różnych rodzajów działalności gospodarczej; ogólnych zasadach podejmowania i wykonywania działalności usługowej np. w państwach Unii. Ułatwi również otrzymywanie informacji o sposobach i warunkach dostępu do rejestrów publicznych i baz danych dotyczących działalności gospodarczej i przedsiębiorców, środkach prawnych w przypadku sporu między urzędami a przedsiębiorcą lub konsumentem. Ma też zawierać interpretacje i wyjaśnienia przepisów gospodarczych, dane kontaktowe stowarzyszeń i organizacji, które mogą udzielić praktycznej pomocy przedsiębiorcom lub konsumentom.
Właściwe urzędy mają zapewniać kompletność i aktualność informacji w punkcie kontaktowym. Jednak przede wszystkim mają one być jasne i jednoznaczne oraz maksymalnie praktyczne.
Zgodnie z projektem rząd uzyska prawo do powierzenia, na mocy rozporządzenia, prowadzenia punktu kontaktowego przez inny podmiot niż resort gospodarki. Będzie on mógł za swoje czynności pobierać opłaty.
W pierwszej wersji projektu resort zakładał, że punkt kontaktowy będzie mogła prowadzić Krajowa Izba Gospodarcza. Na skutek sprzeciwu innych organizacji, m.in. Związku Rzemiosła Polskiego, resort zmienił swoją koncepcję.
Zdaniem Jędrzeja M. Kondka skuteczność punktów kontaktowych zależeć będzie od rzutkości, przedsiębiorczości i dobrej organizacji osób je prowadzących, a tego nie da się zadekretować ustawowo.
70 proc. budżetu Unii Europejskiej wytwarza sektor usług
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama