Przedsiębiorcy bez potwierdzonego podpisu elektronicznego nie będą mogli w resortowym punkcie kontaktowym załatwić formalności potrzebnych do założenia firmy.
Już za kilka tygodni w Ministerstwie Gospodarki powinien rozpocząć działalność punkt kontaktowy jako specjalna strona internetowa dostępna pod adresem www.eu-go.gov.pl. dla użytkowników z Polski i zagranicy. Polska miała uruchomić go do 28 grudnia 2009 r., wdrażając tzw. Dyrektywę usługową 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady. Przepisy regulujące działalność punktów kontaktowych zostały jednak uregulowane dopiero ustawą z 4 marca 2010 r. o świadczeniu usług, która czeka na podpis prezydenta.

Wiele zastrzeżeń

Prawnicy już zgłaszają coraz więcej zastrzeżeń do przepisów regulujących działalność pojedynczego punktu kontaktowego.
– Przepisy bardzo ogólnie regulują kwestie pojedynczego punktu kontaktowego i rozwiązań elektronicznych, które są nierozerwalnie ze sobą związane. Powstaje pytanie, w jaki sposób będzie wdrażana dyrektywa usługowa, skoro żadne elektroniczne rozwiązania nie są gotowe – mówi Katarzyna Urbańska z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.



Za pośrednictwem punktu przedsiębiorcy mieli składać przez internet do właściwych urzędów wnioski, oświadczenia lub notyfikacje niezbędne do podjęcia, wykonywania lub zakończenia działalności gospodarczej, a także uznania kwalifikacji zawodowych.
– W punkcie będą formularze potrzebne do prowadzenia działalności. Dane z punktu kontaktowego do urzędu będą przekazywane za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej lub elektronicznych skrzynek podawczych umożliwiających dostęp do rejestrów sądowych – mówi Bogna Gudowska z Ministerstwa Gospodarki.

Potrzebny jednak e-podpis

Dyrektywa zobowiązała państwa członkowskie do zapewnienia wszystkim usługodawcom elektronicznego dostępu do pojedynczych punktów kontaktowych. Tymczasem z ustawy usługowej nie wynika, czy do złożenia wniosków i dokumentacji w formie elektronicznej trzeba mieć bezpieczny podpis elektroniczny. Zdaniem przedsiębiorców jesteśmy spóźnieni z wdrożeniem procedur elektronicznych, dlatego rozwiązania przyjęte w ustawie będą w praktyce fikcją.
Jerzy Molak, zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki Elektronicznej w Ministerstwie Gospodarki, tłumaczy, że dokumenty powinny być co do zasady opatrzone podpisem elektronicznym z certyfikatem kwalifikowanym, niemniej w najbliższej przyszłości na użytek krajowy możliwe będzie również wykorzystanie do niektórych procedur administracyjnych innych instrumentów, na przykład zaufanego profilu na platformie ePUAP i podpisu osobistego w nowym dowodzie osobistym.