statystyki

Prostsze formalności po urodzeniu dziecka

autor: Emilia Świętochowska21.12.2017, 17:00
Po zarejestrowaniu urodzenia przez urzędnika rodzic otrzymuje odpis aktu urodzenia, który z kolei obejmuje imiona i nazwisko dziecka, miejsce, kraj i datę przyjścia na świat oraz analogiczne dane dotyczące rodziców

Po zarejestrowaniu urodzenia przez urzędnika rodzic otrzymuje odpis aktu urodzenia, który z kolei obejmuje imiona i nazwisko dziecka, miejsce, kraj i datę przyjścia na świat oraz analogiczne dane dotyczące rodzicówźródło: ShutterStock

Zgłoszenia urodzenia dziecka będzie można dokonać przez internet – to jedna z nowości, która znajdzie się w przygotowywanej przez Ministerstwo Cyfryzacji nowelizacji prawa o aktach stanu cywilnego (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 2064). Zgodnie z zaproponowanymi przepisami po wypełnieniu odpowiedniego dokumentu elektronicznego przez rodziców i zarejestrowaniu urodzenia przez kierownika urzędu stanu cywilnego (USC) zgłaszający otrzyma odpis aktu urodzenia dziecka, powiadomienie o nadanym numerze PESEL oraz zaświadczenie o zameldowaniu.

Reklama


Obecnie, żeby zgłosić urodzenie, trzeba się osobiście udać do urzędu właściwego dla miejsca, w którym dziecko przyszło na świat. Zgodnie z art. 57 prawa o aktach stanu cywilnego mogą to zrobić ojciec lub matka, którzy ukończyli 16 lat i nie zostali pozbawieni zdolności do czynności prawnych, a także przedstawiciel ustawowy lub opiekun matki (jeśli ta ma mniej niż 16 lat bądź została pozbawiona zdolności do czynności prawnych). Co więcej, dopuszczalne jest również dokonanie zgłoszenia urodzenia za pośrednictwem pełnomocnika. Akt ten jest dokumentowany w formie protokołu podpisanego przez rodzica oraz kierownika USC. Pismo to zawiera m.in. dane osobowe matki i ojca, ich numery PESEL i miejsca urodzenia oraz oświadczenie o wyborze imienia lub imion potomka.

Po zarejestrowaniu urodzenia przez urzędnika rodzic otrzymuje odpis aktu urodzenia, który z kolei obejmuje imiona i nazwisko dziecka, miejsce, kraj i datę przyjścia na świat oraz analogiczne dane dotyczące rodziców. Natomiast nie ma w tym katalogu numerów PESEL ojca i matki. Ta luka – zdaniem resortu cyfryzacji – powoduje, że w niektórych sytuacjach trudno jest jednoznacznie ustalić tożsamość rodziców. Dla urzędników rodzi to problemy z uszczelnianiem procedur związanych z realizacją różnych programów pomocowych. Dlatego Ministerstwo Cyfryzacji zaproponowało dodanie numerów PESEL rodziców w akcie urodzenia dziecka. Jednocześnie zakres danych znajdujących się w rejestrze PESEL zostanie poszerzony o informacje dotyczące potomka.


Pozostało jeszcze 25% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama