Mam troje dzieci w wieku trzech, czterech i sześciu lat. Co roku wakacje spędzamy u teściów na wsi. Teść ma zabytkowy motocykl MZ Trophy o pojemności 250 cm3. Każdego wieczora zabiera wnuki, oczywiście każde oddzielnie, na przejażdżkę. Twierdzi, że przewożenie takich małych dzieci jest legalne. Czy przepisy rzeczywiście na to zezwalają – pyta zaniepokojona pani Anna.
Tak. Niemniej jednak przewożenie małych dzieci obwarowane jest pewnymi warunkami. Dopuszczalna prędkość motocykla (również z przyczepą), czterokołowca i motoroweru, którymi przewozi się dziecko do 7 lat, wynosi 40 km/h. Jeszcze większe ograniczenia prędkości obowiązują przy przewożeniu go w strefie zamieszkania (nie mylić z terenem zabudowanym). Tam prędkość nie powinna przekroczyć 20 km/h i dotyczy wszystkich pojazdów.
Przewożąc dzieci, które ukończyły 7 lat, kierowca motocykla nie musi stosować się do ograniczeń prędkości, chyba że porusza się w strefie zamieszkania, w której ograniczenie jest stałe i wynosi zawsze 20 km/h. W pozostałych przypadkach obowiązują go ogólne zasady, np. ograniczenie do 50 km/h w terenie zabudowanym.
Ponadto osoba kierująca motocyklem, czterokołowcem lub motorowerem oraz osoba przewożona takimi pojazdami, w tym dziecko, jest obowiązana używać w czasie jazdy kasków ochronnych odpowiadających właściwym warunkom technicznym. Motocykl powinien mieć oczywiście aktualne badania techniczne i obowiązkowe ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej.
Nie ma znaczenia, jaką pojemność silnika ma mieć motocykl, którym można przewozić dzieci. Ważne, aby kierowca stosował się do przepisów dotyczących bezpieczeństwa i ograniczenia prędkości. Przepisy o ruchu drogowym nie określają też miejsca, w którym dziecko powinno się znajdować podczas jazdy. Kierowca może umieścić je z przodu, tuż przed zbiornikiem na paliwo – będzie miało wówczas lepszą widoczność, niż siedząc z tyłu. Jeśli podopieczny jest starszy, może siedzieć tuż za kierowcą, np. objęty w tułowiu. Bardzo istotne jest też, aby kierujący poinformował dziecko, zwłaszcza starsze, do którego nie stosuje się restrykcyjnych ograniczeń prędkości, jak zachowuje się motocykl na zakrętach przy większych prędkościach.
Podstawa prawna
Art. 20 ust. 6, art. 40 ust. 1 ustawy z 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 1137 ze zm.).