statystyki

Rewolucja w obowiązkach informacyjnych spółek publicznych musi poczekać

autor: Michał Bogacz, Cyryl Szudra17.11.2015, 10:05; Aktualizacja: 17.11.2015, 10:45

Jeżeli uda się wreszcie implementować unijną dyrektywę, to emitenci będą decydować, czy i które informacje poufne udostępnią do wiadomości publicznej. Za błędy zapłacą wyższe kary. Te wzrosną nawet 80-krotnie

Już wiadomo, że na zapowiadaną rewolucję w zakresie obowiązków informacyjnych spółek publicznych wobec Komisji Nadzoru Finansowego i rynku polskie firmy będą musiały jeszcze poczekać. Do 27 listopada Polska powinna była implementować do naszego porządku prawnego unijną dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/50/UE z 22 października 2013 r. (tzw. Transparency II), nowelizującą m.in. dyrektywę z 2004 r. w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym (Dz.Urz. UE z 2013 r. L 294 s. 13). Już wiadomo, że termin nie zostanie dotrzymany. Wprawdzie do sejmu poprzedniej kadencji trafił projekt nowelizacji ustawy o ofercie publicznej ale nie zdążono go uchwalić. Niewykluczone jest jednak, że sejm nowej kadencji do tego projektu sięgnie.

Zmiany mają wejść w życie w dwóch turach. Drugą datą graniczną jest 3 lipca 2016 r. Wtedy bezpośrednio w Polsce zaczną co do zasady obowiązywać przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 596/2014 (MAR – Market Abuse Regulation). Do tej daty wszystkie kraje członkowskie UE są też zobowiązane wprowadzić przepisy implementujące regulacje dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/57/UE z 16 kwietnia 2014 r. (MAD – Market Abuse Directive, Dz.Urz. UE z 2014 r. L 173, s.179). Obie te regulacje wpłyną na zakres obowiązków informacyjnych spółek publicznych (zarówno notowanych na GPW, jak i na rynku NewConnect). Znacząco podwyższone będą też kary za naruszenie obowiązków informacyjnych, które mogą być nałożone zarówno na spółkę, jak i na osoby nią zarządzające.

1. Raporty okresowe według dyrektywy Transparency II

Jednym z celów dyrektywy jest zmniejszenie presji na emitentów, a w szczególności zmniejszenie obciążeń administracyjnych dla małych i średnich emitentów w celu ułatwienia im dostępu do kapitału.

Dyrektywa wprowadza zasadę, zgodnie z którą państwa mogą nakładać na emitentów obowiązki składania raportów okresowych obejmujących sprawozdania finansowe w okresach rocznych i półrocznych. Tylko wyjątkowo państwo członkowskie może wprowadzić obowiązek częstszej publikacji informacji okresowych.


Pozostało 82% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane