statystyki

Błąd w wartości sprzedanego alkoholu może kosztować koncesję

autor: Adam Makosz31.12.2014, 10:20; Aktualizacja: 31.12.2014, 10:26
alkohol, akcyza, banderola

Za fałszywe dane uznaje się każde, które nie odpowiadają rzeczywistości. Podstawą do cofnięcia zezwolenia może być więc także popełnienie nieświadomej omyłki polegającej na nierozróżnieniu w oświadczeniu wartości sprzedaży netto i bruttoźródło: ShutterStock

Pan Rafał złożył w styczniu 2014 r. niezgodne z prawdą oświadczenie o wartości sprzedanego w jego sklepie piwa. Gdy dopatrzyli się tego urzędnicy gminni, cofnęli mu zezwolenie na sprzedaż trunków. – Właściwie to omyłkowo podałem w piśmie wartość sprzedaży netto. Czy mogę ubiegać się w 2015 r. o wydanie nowego zezwolenia – pyta

Niestety, nie mamy dobrej wiadomości dla pana Rafała. Właściciele sklepów i punktów gastronomicznych nie mogą zapominać o obowiązkach związanych z posiadaniem zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych i konsekwencjach ich niedopełnienia. Przedsiębiorca, któremu gminni urzędnicy cofnęli zezwolenie z powodu podania fałszywych danych, może ubiegać się o nie ponownie dopiero po trzech latach od dnia wydania decyzji.

Za fałszywe dane uznaje się każde, które nie odpowiadają rzeczywistości. Podstawą do cofnięcia zezwolenia może być więc także popełnienie nieświadomej omyłki polegającej na nierozróżnieniu w oświadczeniu wartości sprzedaży netto i brutto. Na 3-letni zakaz ubiegania się o nowe zezwolenie nie ma więc wpływu powód przedstawienia nieprawdziwych informacji.

Błędy zawarte w złożonym oświadczeniu to nie jedyna sytuacja, w której można stracić prawo do sprzedawania w sklepie alkoholu. 31 stycznia 2015 r. upływa termin złożenia pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży za ubiegły rok i zapłaty pierwszej raty tzw. kapslowego. Jest to opłata za korzystanie z uprawnienia do sprzedaży trunków. Niedotrzymanie wskazanego terminu albo całkowite zaniechanie złożenia oświadczenia lub uiszczenia opłaty wiąże się z wygaśnięciem zezwolenia. W takich sytuacjach przedsiębiorca może wystąpić z wnioskiem o wydanie nowego nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia decyzji o wygaśnięciu.

Pisemne oświadczenie składa się w urzędzie gminy (miasta), w którym zostało wydane zezwolenie. Nie musi być ono przygotowane na urzędowym formularzu. Należy jednak pamiętać o podaniu w nim m.in.:

● imienia i nazwiska przedsiębiorcy albo nazwy osoby prawnej, a w przypadku spółki cywilnej: imion i nazwisk wszystkich wspólników,


Pozostało jeszcze 67% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane