Dowód osobisty nie tylko potwierdza nasze obywatelstwo i tożsamość. To także dokument, którego przedstawienie wymagane jest przy podpisywaniu różnego rodzaju umów. Gdy trafi on w niepowołane ręce, istnieje ryzyko, że na nasze nazwisko zostaną zaciągnięte niechciane zobowiązania. Nie wszystkie bowiem firmy zadają sobie trud sprawdzenia, czy tożsamość posiadacza dowodu faktycznie pokrywa się z danymi widniejącymi na dokumencie.
Jak zatem powinniśmy postępować, gdy zorientujemy się, że utraciliśmy dowód osobisty? W przypadku jego kradzieży, w pierwszej kolejności należy poinformować o tym policję. Niezależnie natomiast od przyczyny jego utraty, zgłaszamy zaistniały fakt do organu gminy bądź placówki konsularnej.
- Zgodnie z ustawą z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych osoba, która utraciła dowód osobisty, jest obowiązana niezwłocznie zawiadomić o tym najbliższy organ gminy lub właściwą ze względu na miejsce pobytu polską placówkę konsularną – informuje Tomasz Demiańczuk, inspektor z Urzędu M. St. Warszawy.
Po dokonaniu zgłoszenia otrzymamy stosowne zaświadczenie o utracie dokumentu.
- Upoważnione ograny wydają zaświadczenie o utracie dowodu osobistego, ważne do czasu wydania nowego dokumentu oraz powiadamiają o tym przy użyciu dostępnych środków, w szczególności telefaksu lub poczty elektronicznej, organ, który wydał dowód osobisty, w celu unieważnienia dokumentu – dodaje Tomasz Demiańczuk.
Oznacza to, że nie musimy osobiście udawać się do siedziby organu, który wydał nasz dokument tożsamości. Osobiste stawiennictwo w najbliższym organie gminy lub placówce konsularnej wymagane jest natomiast do zgłoszenia utraty dokumentu. W przedkładanym zawiadomieniu (na piśmie) należy zawrzeć następujące dane:
• Imię (imiona) i nazwisko;
• Adres zamieszkania;
• Imiona rodziców;
• Nazwisko rodowe matki posiadacza;
• Dane ogranu, który wydał dowód osobisty
Poinformuj bank
Informację o zgubieniu dowodu osobistego bądź jego kradzieży należy również przekazać do banku, w którym prowadzimy rachunek, aby wyeliminować ryzyko podszycia się pod nas.
- Musimy być świadomi, że nasze dane znajdujące się w dowodzie osobistym mogą być wykorzystane do uzyskania telefonicznego lub internetowego dostępu do naszych usług i wyprowadzenia pieniędzy z banku. Zasadniczo, z uwagi na stosowane systemy autoryzacji jest to trudne, ale nie jest niemożliwe – w szczególności gdy staliśmy się ofiarą zaplanowanych działań i nasz dowód został skradziony przez osoby odpowiednio przygotowane do popełniania tego typu przestępstw – informuje Bartosz Kapuściński, radca prawny w Alior Banku.
Kwestii przekazania bankowi informacji o utracie dowodu nie należy bagatelizować. Obca osoba mająca dostęp do wszystkich niezbędnych danych może bowiem zaciągnąć kredyt na nasze nazwisko.
- Bank po otrzymaniu informacji o zagubieniu dokumentu powinien dokonać odpowiedniego zastrzeżenia w swoim systemie oraz za pośrednictwem bazy Dokumenty Zastrzeżone (jest to międzybankowy system administrowany przez Związek Banków Polskich) poinformować o tym fakcie inne banki, co powinno zminimalizować ryzyko posłużenia się naszym dowodem w innej instytucji – wyjaśnia Bartosz Kapuściński.