Marzec 2010 r.

Liczne skargi konsumentów dotyczące portalu pobieraczek.pl doprowadziły do tego, że zapadła kolejna decyzja na niekorzyść spółki Eller Service. Przypomnijmy, że już w marcu 2010 r. zapadł wyrok przeciwko właścicielom pobieraczka.pl. Wówczas chodziło o kwestię korzystania z usług serwisu, co miało być bezpłatne przez okres 10 dni.

Praktyka dowiodła, że jest inaczej: już sam moment rejestracji na portalu był pierwszym dniem obowiązywania odpłatnej umowy, która zawierana była nawet na rok.

Zdaniem UOKiK taka praktyka była nieuczciwa i wprowadzała konsumentów w błąd. W efekcie prezes UOKiK uznała, że właściciele portalu – spółka Eller Service – naruszyli zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na nich karę w wysokości 239 140 zł.

27 lutego 2012 r. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził, że właściciele pobieraczka.pl umyślnie wprowadzali konsumentów w błąd. Przyznał również, że wysokość kary finansowej nałożonej na spółkę była prawidłowa.

Konsumenci ze skargami

UOKiK ponownie podjął sprawę pobieraczka.pl. Tak jak w poprzednim wypadku – tak i tutaj podstawę podjęcia działań stanowiły skargi konsumentów.

W efekcie prezes UOKiK, Małgorzata Krasnodębska -Tomkiel zakwestionowała praktyki stosowane przez właścicieli serwisu: zastraszanie, bezprawne groźby i wprowadzanie w błąd.

Jak się okazało, spółka masowo wysyłała do użytkowników wiadomości, w których zastraszała i wprowadzała konsumentów w błąd, by zdecydowali się uregulować należność za usługę. Z informacji zawartych na stronie UOKiK wynika, że wątpliwości prezes wzbudziło także niepotwierdzanie przez Eller Service na piśmie wymaganych przez prawo informacji – np. danych przedsiębiorcy, ceny usługi, prawa odstąpienia od umowy czy też czasie jej obowiązywania.

Po przeanalizowaniu wszystkich dowodów prezes Małgorzata Krasnodębska -Tomkiel uznała, że spółka Eller Service naruszyła zbiorowe interesy konsumentów – właścicielowi pobieraczka.pl nakazano zaprzestanie stosowania kwestionowanej praktyki i nałożono karę ponad 215 tys. zł.

Jak podaje UOKiK, decyzja nie jest ostateczna, ponieważ przedsiębiorca ma możliwość odwołania się do sądu.

Szczegóły dostępne na stronie uokik.gov.pl