statystyki

Proszek do prania, prawnik do rozwodu. Czy zniesienie zakazu reklamy dla adwokatów to dobry pomysł?

autor: Paweł Matyja10.12.2019, 13:20; Aktualizacja: 10.12.2019, 13:29
Reklama dźwignią handlu. Takie założenie zdaje się dziś przyświecać wielu adwokatom, którzy wysuwają postulaty zliberalizowania zakazu reklamy, a nawet jego całkowitego usunięcia.

Reklama dźwignią handlu. Takie założenie zdaje się dziś przyświecać wielu adwokatom, którzy wysuwają postulaty zliberalizowania zakazu reklamy, a nawet jego całkowitego usunięcia.źródło: ShutterStock

Reklama dźwignią handlu. Takie założenie zdaje się dziś przyświecać wielu adwokatom, którzy wysuwają postulaty zliberalizowania zakazu reklamy, a nawet jego całkowitego usunięcia.

D yskutuje się o tym nie tylko w poszczególnych izbach, problem dostrzega również Naczelna Rada Adwokacka. Wciąż powtarzane pytanie brzmi: czy adwokaci powinni się reklamować? Zdania są podzielone. Konserwatyści – do których zaliczają się przede wszystkim adwokaci starszego pokolenia, podkreślają, że uchylenie zakazu reklamy zniszczy adwokaturę. Ci bardziej liberalni pytają „dlaczego nie?”. Dla zdeklarowanych zwolenników reklama to z kolei oczywista konieczność, gdyż rynek jest coraz bardziej nasycony i tradycyjne formy rywalizacji o klienta dziś już nie wystarczają.

Tłuste koty i zdolne kocięta

Ponieważ działalność rozpocząłem stosunkowo niedawno, znam wszelkie argumenty, jakimi posługują się strony tej dyskusji. Najczęściej powtarzany zakłada, że dzięki reklamie możliwe będzie pozyskanie klientów, gdyż tylko tak mogą się oni dowiedzieć o naszej skuteczności, żeby nie powiedzieć… o naszym istnieniu. Zwolennicy „teorii tłustych kotów” zdają się głęboko wierzyć, iż rynek zdominowany jest dziś przez „monopolistów” (największe kancelarie) i „weteranów” (adwokatów z najdłuższym stażem), których obecność już na dobre utrwaliła się w pamięci klienta. Skutek? „Młode kocięta”, choćby i najzdolniejsze, nie mają szans się przebić. Nie wydaje mi się to prawidłowa teoria. Przede wszystkim jednak obawiam się, że reklama niewiele w tak zdefiniowanym status quo zmieni. Po pierwsze dlatego, że kosztuje. Nie jest zatem żadnym novum twierdzenie, że najbardziej zauważalne (a więc najdroższe) kampanie w razie udostępnienia adwokatom prawa do reklamy będą w zasięgu największych i najbardziej dochodowych kancelarii. Indywidualna kancelaria raczej nie pokusi się o telewizyjne spoty reklamowe czy gigantyczne billboardy, bo taka forma reklamy oznaczałaby szybki drenaż nawet bardziej zasobnej kieszeni (zakładając oczywiście, iż reklama w postaci telewizyjnych spotów czy reklam wielkopowierzchniowych byłaby dozwolona).


Pozostało 75% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (2)

  • problem jest szerszy(2019-12-10 14:33) Zgłoś naruszenie 23

    Jeszce lepszym pomysłem byłoby zniesienie korporacji prawniczych. Wtedy prawnicy działaliby na zasadach gospodarki rynkowej - tak jak nakazuje konstytucja. Którą wszyscy się przejmują wybiórczo. Konstytucja mówi też, że jakiekolwiek stowarzyszenia ograniczające wykonywanie zawodu możliwe są w przypadku tzw. zawodów zaufania publicznego. No ale pełnomocnik strony, jakiegokolwiek zawodu by nie był, nie ma przymiotu zaufania publicznego w ramach tej funkcji. Pełnomocnik jest tylko pełnomocnikiem strony, a nie reprezentantem społeczeństwa, któremu społeczeństwo mogłoby ufać i od tego zaufania uzależniało sens istnienia danego zawodu.

    Odpowiedz
  • misiu(2020-04-28 22:36) Zgłoś naruszenie 00

    Zakaz nagminnie łamany bez żadnych konsekwencji ze strony ORA. Całe kupy mecenasów nie mają żadnych zahamowań aby się reklamować gdzie się da nawet przy adresie do publicznej toalety była reklama pani mecenas.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane