statystyki

Dlaczego wybory do KRS są wciąż poza kontrolą

autor: Szymon Osowski06.08.2019, 09:36; Aktualizacja: 06.08.2019, 09:43
Kancelaria Sejmu RP złożyła skargę kasacyjną od niekorzystnego dla niej wyroku WSA w Warszawie.

Kancelaria Sejmu RP złożyła skargę kasacyjną od niekorzystnego dla niej wyroku WSA w Warszawie.źródło: ShutterStock

Jest wyrok NSA, że listy poparcia są informacją publiczną. Jest jasność, że RODO nie ma do niej zastosowania. Tylko list nadal nie ma.

K westia przejrzystości wyborów do Krajowej Rady Sądownictwa po ostatnich działaniach prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych ponownie stała się przedmiotem debaty publicznej. Jednak naszym zdaniem warto tę historię opowiedzieć od początku.

Zmiany prawa, debata publiczna

Zmiana przepisów dotyczących wyborów do Krajowej Rady Sądownictwa była przedmiotem licznych debat, a obowiązującym przepisom zarzucano niekonstytucyjność – z czym się zgadzamy. Odkładając na bok tę kwestię, do problemów, jakie wprowadził ustawodawca, należy dołożyć proces wyboru kandydatów do KRS. Fundamentalne znaczenie ma tu maksymalna jawność procesu wyłaniania składu rady.

Procedura zgłaszania kandydatów zakłada odpowiednią liczbę osób prywatnych i sędziów popierających danego kandydata. Chcąc się dowiedzieć, ilu ich było i kim byli, zwróciliśmy się do Kancelarii Sejmu RP o:

  • udostępnienie skanów wszystkich dokumentów złożonych w ramach zgłaszania kandydatów do Krajowej Rady Sądownictwa,
  • a w przypadku wyłączenia jawności jakiejkolwiek części wnioskowanych informacji wydanie w tym zakresie decyzji.

Kancelaria Sejmu RP odmówiła udostępnienia dokumentów, wskazując na art. 11c ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa: „Zgłoszenia kandydatów dokonane zgodnie z art. 11a i art. 11b Marszałek Sejmu niezwłocznie przekazuje posłom i podaje do publicznej wiadomości, z wyłączeniem załączników”. Ponadto Kancelaria Sejmu RP powołała się na ochronę prywatności osób popierających kandydatów do KRS.

Złożyliśmy skargę na decyzję szefa Kancelarii Sejmu RP, podnosząc, iż naszym zdaniem art. 11c ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa nie wyłącza z możliwości upublicznienia informacji zawartych w załącznikach do zgłoszeń kandydatów na członków rady. Z przepisu nie wynika, że załączniki czy też informacje znajdujące się w załącznikach podlegają wyłączeniu z jawności. Obliguje on marszałka m.in. do podania do publicznej wiadomości informacji o zgłoszeniach kandydatów, z wyłączeniem załączników. Oznacza to tyle, że marszałek nie podaje do publicznej wiadomości – czyli nie publikuje – niezwłocznie załączników. Przepis ten na gruncie art. 61 ust. 3 Konstytucji RP (prawo uzyskiwania informacji o działalności organów) nie stanowi ustawowej przesłanki odmowy udostępnienia informacji publicznej.


Pozostało jeszcze 90% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane