statystyki

Sądownictwo administracyjne 2.0 zbliża się wielkimi krokami

autor: Piotr Szymaniak13.05.2019, 07:29; Aktualizacja: 13.05.2019, 07:53
prawo, internet, IT, ICT, www

W przepisach określono m.in. formę, w jakiej dokumenty sądowe mogą być utrwalane w wypadku akt sprawy prowadzonej w postaci elektronicznej, a także wprowadzono m.in. wymóg podawania przez strony postępowania numerów PESEL, KRS, NIP i REGON.źródło: ShutterStock

Senat zatwierdził bez poprawek nowelizację prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1302 ze zm.) dostosowującą procedury do informatyzacji postępowania.

Nowe rozwiązania umożliwią stronom, uczestnikom postępowania, a także występującym w sporach pełnomocnikom wymianę pism procesowych z sądami w postaci elektronicznej.

Prowadzenie akt w formie cyfrowej ma zoptymalizować pracę sędziów i pracowników sądów. Dzięki elektronicznemu obiegowi dokumentów czas rozstrzygania sporów administracyjnych ma się skrócić, a zarówno obywatele, jak i Skarb Państwa zaoszczędzą na kosztach korespondencji. Szacuje się, że sami tylko profesjonalni pełnomocnicy wydadzą na nią w sumie około milion złotych mniej rocznie. Co ważne, strony uzyskają też łatwiejszy dostęp do akt, przy jednoczesnym zabezpieczeniu przed wglądem do nich osób trzecich. 


Pozostało 72% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (5)

  • Zdzicho Pięcsetplusiński(2019-05-13 09:41) Zgłoś naruszenie 181

    "Prowadzenie akt w formie cyfrowej ma zoptymalizować pracę sędziów i pracowników sądów." W Polsce informatyzacje w biurach przperowadza sie "obok" a nie "zamiast". Efektem jest dublowanie biurokracji, bo duzo rzeczy robi sie w tradycyjnych "papierach" i obok elektronicznie. Wspolczuje pracownikom oblsugi adm. - beda mieli 2 x tyle pracy co obecnie, przy czym zakładam ze system elektroniczny bedzie dzialal sprawnie, bo jak nie bedzie sprawnie dzialal to juz "kaplica"

    Odpowiedz
  • Ardaszir(2019-05-13 19:10) Zgłoś naruszenie 40

    Chciałbym widzieć cyfryzację projektu budowlanego na potrzeby sądu administracyjnego. Najlepiej projektu jakiegoś wiaduktu wielkości szafki na buty.

    Odpowiedz
  • raj wklejania czyli sądy administracyjne(2019-05-13 20:33) Zgłoś naruszenie 20

    Teraz to dopiero będzie "kopiuj, wklej" z pism stron. Jak uzasadnienia sądowe miały po 20-30 stron to teraz tego bełkotu będzie 60. Poza tym w komputerze źle się czyta, więc nikt tych pism czytał nie będzie,

    Odpowiedz
  • ara(2019-05-14 05:21) Zgłoś naruszenie 02

    Pierwsza reforma to powinna być taka, że pełnomocnikiem w Sądzie Administracyjnym powinien móc być każdy. Śmieszy mnie, że jako urzędas mogę występować w sądzie jako pełnomocnik pracodawcy, w sprawach wartych miliony, a jako osoba fizyczna nie mogę reprezentować kolegi w sprawie wartej 2 tysiaki. Za to mecenasi, którzy najczęściej nie mają pojęcia o co chodzi w sprawie, nie wspominająć o nich w zasadzie żadnym doświadczeniu w takim sądzie - mają nieograniczoną zdolność. Kto coś takiego wymyślił?

    Odpowiedz
  • oliwia24(2019-05-14 10:21) Zgłoś naruszenie 00

    Hej panowie, spotkam się z Panem na dyskretne i potajemne spotkania Mam 24 lat jestem po rozstaniu i nie chce mężczyzny na stałe. Zapraszam do kontaktu przez ten portal : www.wyspakobiet.eu/oliwiax24

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane