Nowy dowód osobisty usprawnić ma weryfikowanie naszej tożsamości nie tylko w kontaktach z administracją, czy służbą zdrowia, ale także z podmiotami komercyjnymi. Wbudowana warstwa elektroniczna zawierać będzie nasze dane identyfikacyjne oraz zdjęcie biometryczne. Chip, który zwierają nowe e-dowody funkcjonuje bezstykowo – oznacza to, że nie będzie konieczne wkładanie go do specjalnego czytnika, lecz jedynie przyłożenie. Innymi słowy, funkcjonować będzie podobnie do płatności zbliżeniowych, których codziennie dokonujemy w punktach usługowych.
Do czego możesz wykorzystać e-dowód?
•	Do złożenia podpisu elektronicznego;
•	Do weryfikacji tożsamości;
•	Do rejestracji w placówkach medycznych;
•	Do korzystania z elektronicznych bramek na terenie UE.
Co zrobić, aby uzyskać e-dowód?
Konieczne jest złożenie specjalnego wniosku. Możesz zrobić to na trzy sposoby.
1. Udajesz się osobiście do najbliższego urzędu – niezależnie od twojego miejsca zamieszkania czy zameldowania
Jeszcze przed wyjściem z domu możesz wypełnić wniosek o wydanie dowodu osobistego. Wzór bez problemu powinieneś znaleźć na rządowej stronie obywatel.gov.pl w sekcji Dokumenty. Taki sam wniosek znajdziesz również w urzędzie gminy. Możesz także poprosić urzędnika, żeby wydrukował wypełniony przez ciebie wniosek.
Nowy dowód osobisty umożliwia utworzenie z tzw. podpisu osobistego (należy zaznaczyć taką informację we wniosku). To zaawansowany podpis elektroniczny, który umieszczany jest w e-dowodzie. W kontakcie z urzędem czy innym podmiotem publicznym jest tak samo ważny, jak podpis własnoręczny. Możesz go też używać do załatwiania innych spraw — z firmami lub osobami.
Razem z wnioskiem złożyć musisz:
•	kolorowe zdjęcie na papierze fotograficznym i — jeśli jesteś na zdjęciu w ciemnych okularach lub w nakryciu głowy — odpowiednie zaświadczenie,
•	dotychczasowy dowód osobisty lub ważny paszport — jeśli masz,
•	dokument podróży (na przykład paszport) lub inny dokument stwierdzający tożsamość — jeśli jesteś osobą, która dostała polskie obywatelstwo.
Wymiana dowodu osobistego jest bezpłatna. Nowy dokument otrzymasz maksymalnie w ciągu 30 dni od złożenia wniosku. Informację o tym, czy jest on już gotowy do odbioru, znajdziesz tutaj.
2. Wnioskujesz o e-dowód przez Internet
Jeśli chcesz złożyć wniosek o e-dowód przez internet, musisz mieć dostęp do tzw. profilu zaufanego. Jak go założyć? Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.
Ponad to, musisz posiadać swoje zdjęcie w formie elektronicznej. Musi ono oczywiście spełniać wymogi zdjęcia do dowodu osobistego.
Masz już przygotowane zdjęcie i dostęp do Profilu Zaufanego? Oto kroki, które musisz wykonać, aby otrzymać e-dowód:
1.	Kliknij przycisk Złóż wniosek.
2.	Przeniesiesz się na stronę login.gov.pl.
3.	Wybierz sposób logowania. Szczegóły znajdziesz w sekcji Jak się zalogować.
4.	Wybierz powód ubiegania się o dowód.
5.	Wybierz dowolny urząd, w którym odbierzesz gotowy dowód.
6.	Zaznacz, czy chcesz mieć podpis osobisty.
7.	Informacje o podpisie osobistym znajdziesz w sekcji Co to jest podpis osobisty.
8.	Dołącz zdjęcie. Szczegóły znajdziesz w sekcji Co przygotować.
9.	Sprawdź, czy dane na wzorze dowodu są poprawne — znajdziesz je potem na oryginalnym dowodzie (imię lub imiona, nazwisko, nazwisko rodowe, imiona rodziców, datę urodzenia, płeć).
10.	Uzupełnij brakujące dane kontaktowe. Upewnij się, że masz w swoim wniosku poprawny e-mail. Otrzymasz na niego numer wniosku wraz z nazwą urzędu, w którym odbierzesz dowód.
11.	Po wypełnieniu formularza system przekieruje cię do usługi e-podpis na stronie pz.gov.pl.
12.	Sprawdź i podpisz wniosek elektronicznie. Możesz to zrobić na 3 sposoby:
o	podpisem zaufanym,
o	e-dowodem,
o	certyfikatem kwalifikowanym.
13.	Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP i e-mail podany we wniosku.
14.	Odbierz dowód. Szczegóły znajdziesz w sekcjach Ile będziesz czekać i Jak odebrać dowód osobisty.
3. Wniosek o dowód poza urzędem
Nie możesz udać się do urzędu np. ze względu na chorobę czy niepełnosprawność? Możesz wtedy złożyć wniosek o dowód w miejscu, w którym przebywasz. Skontaktuj się bezpośrednio z najbliższym urzędem gminy, a urzędnik przekaż ci wszystkie informacje na ten temat.