statystyki

Zmiany w przetargach: Jeszcze sporo trzeba poprawić, by ulżyć stronom postępowania

autor: Artur Wawryło Radca Prawny27.02.2019, 12:04; Aktualizacja: 27.02.2019, 12:20
stos ustaw

Nowa ustawa podkreśla równowagę stron umowy oraz nakaz współpracy stron przy wykonywaniu zamówienia.źródło: ShutterStock

Projekt nowego prawa zamówień publicznych (dalej: p.z.p.) przewiduje bardzo duże zmiany dla zamawiających. Wiele z nich ma dotyczyć postępowań udzielanych w progach krajowych, szczególnie istotnych dla samorządów. Część proponowanych zmian omówiliśmy szerzej przed dwoma tygodniami, dziś przedstawiamy kolejne, jedynie w niektórych aspektach wracamy do wcześniej omawianych.

Analizując nową ustawę pod kątem ważniejszych zmian dla zamawiających, zwłaszcza sektora samorządowego, wskazujemy krótko, na co szczególnie należy zwrócić uwagę.

ogólne zasady

  • Zdefiniowanie postępowania jako kończącego się zawarciem umowy lub unieważnieniem. To ważna zmiana z punktu widzenia m.in. odpowiedzialności osób dokonujących czynności w postępowaniu i składania oświadczeń o bezstronności.
  • Podkreślenie najlepszej jakości i najlepszego stosunku nakładów do efektów, jeśli chodzi o zasady udzielania zamówień. Jak się wydaje, sama zasada nie wystarczy dla osiągnięcia efektu. Obecnie wśród zamawiających panuje przekonanie o nadzwyczajnej wręcz jakości produktów nabywanych w wyniku stosowania p.z.p. Czas to zmienić, a to przede wszystkim kwestia opisu przedmiotu zamówienia i stosowanych kryteriów oceny ofert. Wśród nich zaś nadal największe znaczenie mają termin realizacji i okres gwarancji.
  • Obowiązkowe udostępnianie w Biuletynie Zamówień Publicznych planów postępowań, a nie jak dotychczas wyłącznie na stronach internetowych. Dodatkowo mają być one obowiązkowo aktualizowane kwartalnie – obecnie takiego obowiązku nie ma. Dostępność informacji o planach zakupowych zamawiających powinna zwiększyć transparentność działań w tym zakresie, a pośrednio dyscyplinować zamawiających do stosowania zasady planowania zamówień publicznych.
  • Szacowanie wartości zamówienia. Zasadniczo można powiedzieć, że metody szacowania nie ulegają istotnym zmianom. Jest to utrzymaniem niepewnego status quo, co, jak wiemy z wyników kontroli projektów współfinansowanych z UE, jest podstawą do nakładania korekt finansowych w związku z zarzutami podziału zamówień na części.
  • Doprecyzowanie zasady wspólnego udzielania zamówień przez wielu zamawiających, a jednocześnie określenie zawartości porozumień stanowiących podstawę wspólnych działań zakupowych. Dziś jest to wyłącznie przedmiotem opinii prawnych Urzędu Zamówień Publicznych. Być może pewność prawa w uregulowaniu kwestii wspólnych zakupów przyczyni się do zwiększenia zainteresowania tym sposobem optymalizacji procesu udzielania zamówień.
  • Zmodyfikowanie zasad dotyczących ustalania konfliktu interesów po stronie osób odpowiedzialnych u zamawiającego za czynności w postępowaniu – wyłączenie z postępowania ma następować zarówno w sytuacji rzeczywistego, jak i tylko postrzeganego konfliktu interesów. Jest to szczególnie istotne zwłaszcza w małych lokalnych społecznościach. Nowelizacja precyzuje także moment składania obowiązkowego oświadczenia o bezstronności.
  • Podkreślenie w odniesieniu do zamówień o wartościach unijnych obowiązków dotyczących odpowiedniego planowania, w tym przeprowadzenia analizy potrzeb i wymagań i fakultatywnych wstępnych konsultacji rynkowych.


Pozostało 93% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane