statystyki

Zmiany w przetargach: Jeszcze sporo trzeba poprawić, by ulżyć stronom postępowania

autor: Artur Wawryło Radca Prawny27.02.2019, 12:04; Aktualizacja: 27.02.2019, 12:20
stos ustaw

Nowa ustawa podkreśla równowagę stron umowy oraz nakaz współpracy stron przy wykonywaniu zamówienia.źródło: ShutterStock

Projekt nowego prawa zamówień publicznych (dalej: p.z.p.) przewiduje bardzo duże zmiany dla zamawiających. Wiele z nich ma dotyczyć postępowań udzielanych w progach krajowych, szczególnie istotnych dla samorządów. Część proponowanych zmian omówiliśmy szerzej przed dwoma tygodniami, dziś przedstawiamy kolejne, jedynie w niektórych aspektach wracamy do wcześniej omawianych.

Analizując nową ustawę pod kątem ważniejszych zmian dla zamawiających, zwłaszcza sektora samorządowego, wskazujemy krótko, na co szczególnie należy zwrócić uwagę.

ogólne zasady

  • Zdefiniowanie postępowania jako kończącego się zawarciem umowy lub unieważnieniem. To ważna zmiana z punktu widzenia m.in. odpowiedzialności osób dokonujących czynności w postępowaniu i składania oświadczeń o bezstronności.
  • Podkreślenie najlepszej jakości i najlepszego stosunku nakładów do efektów, jeśli chodzi o zasady udzielania zamówień. Jak się wydaje, sama zasada nie wystarczy dla osiągnięcia efektu. Obecnie wśród zamawiających panuje przekonanie o nadzwyczajnej wręcz jakości produktów nabywanych w wyniku stosowania p.z.p. Czas to zmienić, a to przede wszystkim kwestia opisu przedmiotu zamówienia i stosowanych kryteriów oceny ofert. Wśród nich zaś nadal największe znaczenie mają termin realizacji i okres gwarancji.
  • Obowiązkowe udostępnianie w Biuletynie Zamówień Publicznych planów postępowań, a nie jak dotychczas wyłącznie na stronach internetowych. Dodatkowo mają być one obowiązkowo aktualizowane kwartalnie – obecnie takiego obowiązku nie ma. Dostępność informacji o planach zakupowych zamawiających powinna zwiększyć transparentność działań w tym zakresie, a pośrednio dyscyplinować zamawiających do stosowania zasady planowania zamówień publicznych.
  • Szacowanie wartości zamówienia. Zasadniczo można powiedzieć, że metody szacowania nie ulegają istotnym zmianom. Jest to utrzymaniem niepewnego status quo, co, jak wiemy z wyników kontroli projektów współfinansowanych z UE, jest podstawą do nakładania korekt finansowych w związku z zarzutami podziału zamówień na części.
  • Doprecyzowanie zasady wspólnego udzielania zamówień przez wielu zamawiających, a jednocześnie określenie zawartości porozumień stanowiących podstawę wspólnych działań zakupowych. Dziś jest to wyłącznie przedmiotem opinii prawnych Urzędu Zamówień Publicznych. Być może pewność prawa w uregulowaniu kwestii wspólnych zakupów przyczyni się do zwiększenia zainteresowania tym sposobem optymalizacji procesu udzielania zamówień.
  • Zmodyfikowanie zasad dotyczących ustalania konfliktu interesów po stronie osób odpowiedzialnych u zamawiającego za czynności w postępowaniu – wyłączenie z postępowania ma następować zarówno w sytuacji rzeczywistego, jak i tylko postrzeganego konfliktu interesów. Jest to szczególnie istotne zwłaszcza w małych lokalnych społecznościach. Nowelizacja precyzuje także moment składania obowiązkowego oświadczenia o bezstronności.
  • Podkreślenie w odniesieniu do zamówień o wartościach unijnych obowiązków dotyczących odpowiedniego planowania, w tym przeprowadzenia analizy potrzeb i wymagań i fakultatywnych wstępnych konsultacji rynkowych.


Pozostało jeszcze 93% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane