statystyki

Procedura powoływania sędziów SN to sprawa indywidualna czy ustrojowa?

autor: Dr Marcin Mazuryk08.12.2018, 07:30
W doktrynie określa się KRS jako organ administracyjno-samorządowo-polityczny.

W doktrynie określa się KRS jako organ administracyjno-samorządowo-polityczny.źródło: ShutterStock

Czy NSA powinien rozpatrywać skargi w sprawie uchwał KRS w procedurze powoływania sędziów SN? Są wobec tego wątpliwości konstytucyjne.

Z godnie z art. 44 ust. 1a ustawy z 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa (Dz.U. z 2018 r. poz. 389 ze zm.) od uchwał KRS w sprawach indywidualnych dotyczących powołania do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Sądu Najwyższego przysługuje odwołanie do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Ustawodawca stwierdził, że nie może być ono oparte na zarzucie niewłaściwej oceny spełniania przez kandydatów kryteriów uwzględnianych przy podejmowaniu rozstrzygnięcia w przedmiocie przedstawienia wniosku o powołanie do pełnienia urzędu sędziego na stanowisku sędziego SN. Co istotne, do postępowania przed NSA stosuje się przepisy ustawy z 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. z 2018 r. poz. 155 ze zm.) o skardze kasacyjnej, jednakże z wyłączeniem art. 871 k.p.c. Należy jednakże mieć na względzie, że odwołanie, o którym mowa w art. 44 ust. 1a ustawy o KRS, tworzy możliwość zainicjowania kontrolnego, aczkolwiek specyficznego, postępowania w sprawie cywilnej w znaczeniu formalnym.

Może to wzbudzić uzasadnione wątpliwości konstytucyjne z uwagi na publicznoprawne aspekty procedury powołania na stanowisko sędziego. Po pierwsze dlatego, że KRS jest organem administracji, a więc sąd administracyjny powinien rozpatrywać odwołanie od uchwały na gruncie postępowania administracyjnego. Po drugie, że każde postępowanie sądowe – o czym przesądza ustawa zasadnicza – jest dwuinstancyjne, a zatem wydaje się, że odwołanie od uchwały powinno w pierwszej kolejności zostać skierowane do WSA, a dopiero wtórnie do NSA. Po trzecie, że na gruncie art. 60 Konstytucji RP („Obywatele polscy korzystający z pełni praw publicznych mają prawo dostępu do służby publicznej na jednakowych zasadach”) nie sposób wywieść, iż podczas procesów weryfikacji i naboru, które mają charakter publiczno-prawny, kandydatom do zawodu sędziego przysługuje roszczenie indywidualne, stricte cywilne o nawiązanie stosunku pracy. Oraz że wobec uchwał KRS, będących istotnym elementem dokonywanej przez prezydenta procedury prenominacyjnej, dopuszczalne jest stosowanie przepisów dotyczących skargi kasacyjnej.


Pozostało jeszcze 73% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze FB:

Komentarze (1)

  • R.P.(2018-12-08 09:18) Zgłoś naruszenie 53

    Obszerny i ługi wywód, który niestety już na wstępie jest obarczony jednym ale kluczowym błędem, co czyni całość rozważań zbędnymi - KRS nie jest organem administracji, nie stosuje procedury administracyjnej, a tym samym nie podlega ocenie w trybie kpa. Wystarczy poszukać orzecznictwa m.in. SN na ten temat. Niby dr, a nie wie podstawowych rzeczy.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane