statystyki

Nowelizacja k.p.a.: Co się zmieni w urzędach i sądach administracyjnych

autor: Mateusz Kania, Olga Kotarska, Katarzyna Król30.05.2017, 08:44; Aktualizacja: 30.05.2017, 09:39
Firmy czeka sporo zmian w urzędach, ale także w sądach administracyjnych.

Firmy czeka sporo zmian w urzędach, ale także w sądach administracyjnych.źródło: ShutterStock

1 czerwca br. wchodzi w życie nowelizacja kodeksu postępowania administracyjnego. To element szerszego pakietu „100 zmian dla firm” przygotowanego przez Ministerstwo Rozwoju, które z założenia mają ułatwić działalność przedsiębiorcom. Dziś przybliżamy wybrane nowości, które przyspieszą przebieg postępowania i ułatwią uzyskanie decyzji, a także zmienią zasady procedury odwoławczej. Odpowiadamy na wybrane pytania

Nowelizacja kodeksu postępowania administracyjnego (ustawa z 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw; Dz.U. poz. 935) wprowadza m.in. kilka nowych generalnych reguł, na których powinno się opierać każde postępowanie administracyjne. Wśród nich m.in. zasadę pewności prawa: w podobnych przypadkach organ powinien rozstrzygać sprawy zgodnie z powszechnie przyjętą, ugruntowaną praktyką.

● Znajomy przedsiębiorca uzyskał pozytywną decyzję w postaci odstąpienia od wymierzenia kary. Czy w podobnym przypadku ja też mogę na taką liczyć?

Nic nie stoi na przeszkodzie, by podczas postępowania wskazać na rozstrzygnięcia zapadłe w podobnych sprawach. Przede wszystkim organy sprawdzą, czy okoliczności istotne dla rozstrzygnięcia sprawy są takie same w tych przypadkach oraz czy można uznać orzeczenie dotyczące innego przedsiębiorcy jako wpisujące się w utrwaloną praktykę orzekania.

Poza tym są jeszcze wyjątki, kiedy organ pomimo tożsamości okoliczności może wydać inne rozstrzygnięcie, np. w przypadku oczywistej niezgodności praktyki z prawem. Czasem bywa bowiem tak, że organy wydają podobne decyzje, bo wymieniają się doświadczeniem, korzystają z komentarzy. Zdarza się, że wszyscy popełniają ten sam błąd, który ktoś zauważa dopiero po latach, dokonując samodzielnej analizy przepisów. W takim wypadku uzasadnione będzie odstąpienie od utrwalonego schematu bez naruszenia zasady pewności prawa.

Wskazuje się na jeszcze jeden wyjątek: ważny interes publiczny – to pojęcie jest na tyle niedookreślone, że kryje w istocie olbrzymi katalog wyłączeń, w praktyce mogąc mocno ograniczyć funkcjonowanie tej zasady.

● Co, jeżeli organ niesłusznie rozstrzygnął sprawę wbrew ustalonej praktyce?

Może to stanowić główny zarzut złożonego przez przedsiębiorcę odwołania lub – na dalszym etapie – skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

● Czy jako utrwaloną praktykę można wskazać rozstrzygnięcia zapadłe przed wejściem w życie omawianych zmian?

Tak, nic nie stoi na przeszkodzie, by w postępowaniach prowadzonych po nowelizacji k.p.a. wskazywać rozstrzygnięcia zapadłe przed wejściem w życie zmian.


Pozostało 89% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane