statystyki

Mediacja bez przyzwyczajeń i uprzedzeń

autor: Joanna Wegner-Kowalska27.07.2016, 07:41; Aktualizacja: 27.07.2016, 09:51
Nowość konstrukcji mediacji w postępowaniu administracyjnym może powodować pewne trudności w jej adaptacji i wykorzystaniu w praktyce

Nowość konstrukcji mediacji w postępowaniu administracyjnym może powodować pewne trudności w jej adaptacji i wykorzystaniu w praktyceźródło: ShutterStock

Jedną z propozycji zmian legislacyjnych przedstawionych przez Ministerstwo Rozwoju, wpisujących się w tzw. plan Morawieckiego, jest włączenie do kodeksu postępowania administracyjnego instytucji mediacji. Projekt w znacznej mierze uwzględnia koncepcję modyfikacji k.p.a. wypracowaną przez zespół ds. reformy postępowania administracyjnego powołany decyzją nr 8 prezesa NSA z 10 października 2012 r.

Reklama


Reklama


Już sam pomysł zamieszczenia w przepisach kodeksowych alternatywnego sposobu załatwiania sporów należy ocenić pozytywnie, szczególnie że obejmuje on zarówno eliminowanie konfliktów rodzących się między stronami, jak i tych, które powstają pomiędzy jednostką a organem administracji. Przy czym nie sposób, nie zauważyć, że popularność mediacji w Polsce będzie zależała od postawy zarówno urzędników, jak i stron postępowania.

W Europie się sprawdza

Doświadczenia obce pokazują, że mediacja stała się popularnym narzędziem rozwiązywania sporów w administracji, funkcjonując np. w niedawno skodyfikowanej procedurze francuskiej, w systemie węgierskim, hiszpańskim lub brytyjskim. Alternatywne załatwianie spraw administracyjnych jest również rekomendowane przez prawo europejskie. Konstrukcja mediacji w porządkach obcych ma jednak różne oblicza; przykładowo ustawa hiszpańska przewiduje prowadzenie mediacji wyłącznie w postępowaniu odwoławczym.

Ideę tę brano pod uwagę na pierwszym etapie prac zespołu (raport dostępny na stronach internetowych NSA). Tak pojmowana „zinstytucjonalizowana” mediacja miała stanowić przede wszystkim sposób rozwiązywania sporu pomiędzy jednostką a organem administracji, który krystalizuje się wyraźnie dopiero po wydaniu decyzji. W pozostałym zakresie, to jest w toku postępowania pierwszoinstancyjnego oraz w odniesieniu do wszelkich konfliktów między stronami postępowania, miała funkcjonować mediacja odformalizowana, bez określania jej sztywnych ram ustawowych. Ostatecznie jednak w wyniku dyskusji zespół przyjął odmienną propozycję, dopuszczającą pewien formalizm mediacji dostępnej na każdym etapie postępowania. Pomysł ten, w niewielkim stopniu zmodyfikowany, znalazł się w projekcie ministerialnym z 4 lipca 2016 r.

Zobowiązanie organu


Pozostało jeszcze 62% treści

PROMOCJA
Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc już od 33,00 złZamów abonament

Przeczytaj artykuł
Koszt SMS-a 2,46 złZapłać sms-emMasz już kod?
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama