Według założeń zawartych w projektach rozporządzeń w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach i rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, rejestracja "anglika" w Polsce ma być możliwa jeśli, jest to nowy pojazd kategorii M1 (samochód osobowy dla maksymalnie ośmiu pasażerów) objętym świadectwem homologacji typu WE, albo był już uprzednio zarejestrowany na terytorium jednego z państw członkowskich UE.
Zgodnie z resortowymi projektami, nowe przepisy miały zacząć obowiązywać od stycznia 2015. Jak wynika jednak informacji uzyskanych przez DGP, na ich wejście w życie będziemy musieli jeszcze poczekać. Jak długo? Tego nie wie samo Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Z przekazanej nam odpowiedzi wynika, iż "prace nad zmianą przepisów w celu umożliwienia rejestracji samochodów osobowych z kierownicą po prawej stronie dobiegają końca i trwają jeszcze uzgodnienia międzyresortowe".
Resort wyjaśnia również, że na tym etapie nie jest wstanie precyzyjnie wskazać dokładnej daty wejścia w życie nowych przepisów.
Kiedy zarejestrujesz "anglika"
Proponowane rozwiązania oprócz założeń umożliwiających rejestrację samochodów z kierownicą po prawej stronie, przewidują także pewne ograniczenia wynikające ze względów bezpieczeństwa. Tego typu pojazd, będzie mógł poruszać się po polskich drogach jeśli światła przednie i tylni reflektor przeciwmgielny zostanie dostosowany od ruchu prawostronnego. Co więcej, samochód będzie musiał być wyposażony w prędkościomierz działający w skali km/h lub jednocześnie km/h i mph.
Dodatkowo, auto wyposażone musi zostać w lusterko wsteczne (zewnętrzne) umożliwiające obserwację obszaru po lewej stronie pojazdu. Jego usytuowanie gwarantować ma kierowcy właściwe pole widoczności.
Polska naruszała prawo
Projekt rozporządzeń Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju miał być odpowiedzią na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 lipca 2014, w którym zrównano prawa właścicieli aut z kierownicą po prawej stronie. Zgodnie z orzeczeniem NSA, zezwolono na rejestrację w Polsce samochodów sprowadzanych z Wielkiej Brytanii.
Na problem już wcześniej zwracała uwagę Komisja Europejska. 20 marca 2014 r. Trybunał Sprawiedliwości potwierdził stawiane Polsce zarzuty. W wyroku podniesiono, że fakt niedopuszczenia do rejestracji samochodów przystosowanych do ruchu lewostronnego to łamanie prawa wspólnotowego.
Komentarze (43)
Pokaż:
NajnowszePopularneNajstarszePrzygode z anglikiem zaczełem w 2005 roku,i do tej pory nie mam problemu ale ciemnota usłyszy coś tam... i sieje herezje.Sami nie umią jezdzić europejczykiem,a tu wypowiadaja sie na temat anglików.Pozatym to nie kierownica jest tu problemem ale umiejetnosc i mądrośc kierowcy. CEP pieszo wywoła karambol...
Zapomniałaś Anno dodać jeszcze ile PS i w co wyposażony ten Twój 2 letni SLK. W tym kraju, zwykłego, uczciwie pracującego( i nie posiadającego tatusia, który w "dobrych" czasach robił dobre interesy) zjadacza chleba nie będzie stać na SLK ( no może już 20 letniego)
Prosze sie Nie martwic oto ze Polisa OC bedzie 200% !!
Polisa bedzie Naliczana Inwidualnie w Zaleznosci od Panstwa Histrorii !
w Moim Przypadku mam wszystko znizki ,bedzie to tylko 20%wiecej
KRYTYKOM PISowskim Mowimy NIE !!!