statystyki

Kierowca TIR-a śpi w kabinie? Pójdzie do więzienia

autor: Iwona Szwed10.04.2014, 07:04; Aktualizacja: 10.04.2014, 10:05
bramownica-autostrada-TIR

Karą pozbawienia wolności oraz grzywną w wysokości 30 tys. euro objęty będzie również czyn w postaci wynagradzania kierowców zatrudnionych przez przedsiębiorstwo lub współpracujących z przewoźnikiem, w zależności od przebytej odległości lub ilości przewożonych towarówźródło: ShutterStock

Francuski rząd w celu zwalczania dumpingu socjalnego i nielegalnej konkurencji na rynku usług transportowych dąży do zmiany kodeksu transportowego. Proponuje wprowadzenie zakazu nocowania kierowców w pojazdach ciężarowych i autobusach podczas regularnych odpoczynków tygodniowych (a więc wypadających raz w tygodniu i trwających co najmniej 45 godzin).

reklama


reklama


Regulacja dotycząca możliwości nocowania w kabinie pojazdu podczas odpoczynku dziennego lub skróconego odpoczynku tygodniowego (trwającego co najmniej 24 godziny) pojawiła się już w 2006 r. w rozporządzeniu WE Nr 561/2006 i obowiązuje we wszystkich krajach członkowskich. Wspomniane rozporządzenie nie daje jednak możliwości odbierania długiej pauzy weekendowej w pojeździe. Francja jako pierwszy kraj unijny chce nałożyć za łamanie tych zasad rygorystyczne sankcje – od kary pieniężnej 30 tys. euro do pozbawienia wolności włącznie. Na sankcje narażeni będą przede wszystkim zagraniczni kierowcy i przedsiębiorcy wykonujący przewóz m.in. na terenie Francji.

Jeśli projektowana regulacja uzyska poparcie w parlamencie francuskim, polscy kierowcy na czas odpoczynku tygodniowego 45-godzinnego odbieranego na terenie Francji będą zobowiązani poszukać dla siebie noclegu w motelu lub hotelu, a pojazd odstawić na odpowiednio bezpieczny parking. I tu pojawiają się co najmniej dwie wątpliwości. Po pierwsze: czy infrastruktura drogowa wraz z zapleczem hotelowym dla kierowców pojazdów ciężarowych na terenie Francji jest wystarczająco rozwinięta i dostosowana do projektowanej regulacji? Po drugie: w jaki sposób żandarmeria francuska lub inne uprawnione do kontroli organy będą weryfikować, gdzie dany kierowca spędził noc. Wreszcie: czy w momencie ewentualnej kontroli na parkingu inspektor będzie mógł kontrolować kierowcę odpoczywającego w pojeździe? Zgodnie z art. 4 lit. h rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego tygodniowy okres odpoczynku oznacza okres, w którym kierowca może swobodnie dysponować swoim czasem. Zatem nie jest to czas pracy, w ciągu którego kierowca mógłby zostać skontrolowany w ramach wykonywanego zadania przewozowego. Pomimo że przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie uchwalone i nie jest również znany termin ich wejścia w życie, już teraz polscy przewoźnicy szukają rozwiązań: zarówno w formie wynajmu lokali mieszkalnych dla kierowców, jak i moteli zlokalizowanych przy autostradach.

Karą pozbawienia wolności oraz grzywną w wysokości 30 tys. euro objęty będzie również czyn w postaci wynagradzania kierowców zatrudnionych przez przedsiębiorstwo lub współpracujących z przewoźnikiem, w zależności od przebytej odległości lub ilości przewożonych towarów. Taka forma wynagrodzenia może zagrozić bezpieczeństwu ruchu drogowego lub zachęcać do naruszenia rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego nr 561/2006 i Rady, o którym była mowa powyżej. Warto przypomnieć, że na podstawie takiego samego uzasadnienia związanego z bezpieczeństwem drogowym wprowadzono do naszej krajowej ustawy o transporcie drogowym (Dz.U. z 2013 r. poz. 1414) karę w wysokości 8 tys. zł za uzależnianie wynagrodzenia kierowcy od ilości przewiezionych rzeczy (lp. 1.7 zał. nr 3 do ustawy).

Polskie organizacje branżowe wystąpią do ministerstwa z prośbą o zwrócenie się do strony francuskiej, by wyjaśniła zasadność wprowadzenia tak rygorystycznych sankcji, a także udzieliła informacji, w jaki sposób będą przeprowadzane kontrole przewoźników zagranicznych we wspomnianym zakresie. Polska strona w szczególności chce wiedzieć, jaki organ i w jakim trybie za nocleg w pojeździe będzie stosował karę pozbawienia wolności.

GITD idzie na wojnę z TIR-ami: Wagi preselekcyjne jak fotoradary >>

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

reklama


Źródło:Dziennik Gazeta Prawna

Polecane

reklama

  • oiuho(2014-12-15 01:22) Odpowiedz 00

    i bardzo dobrze, czas wreszcie zrobić porzadek na drogach. kierowca to nie niewolnik tez chce się wyspać.

  • Sebastian(2014-06-25 14:19) Odpowiedz 00

    Pani Iwono,
    caly artykul jest nikonsekwentny.
    Na jakiej podstawie twierdzi pani, ze kierowca trafi do wiezienia (czy jesli juz - moze trafic i czy na pewno kierowca)?
    Pisze pani, powolujac sie na rozporzadzenie rady UE, ze: Wspomniane rozporządzenie nie daje jednak możliwości odbierania długiej pauzy weekendowej w pojeździe.
    A jednoczesnie dalej: Zgodnie z (...). w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego tygodniowy okres odpoczynku oznacza okres, w którym kierowca może swobodnie dysponować swoim czasem. Zatem nie jest to czas pracy, w ciągu którego kierowca mógłby zostać skontrolowany w ramach wykonywanego zadania przewozowego.

    Wiec nie mozna kontrolowac kierowcy (czy raczej zleceniodawcy transportu, wlasciciela firmy transportowej?) czyli i go karac. Jest to dotychczas obowiazujaca praktyka w kazdym kraju czlonkowskim UE.
    Skad wiec tytul mowiacy, ze nie wolno bedzie kierowcy spac w kabinie skoro caly artykul temu przeczy?

  • Darek(2014-08-28 01:08) Odpowiedz 00

    Do Sebastian: Panie NIKONSEWENTNY. Czytać należy ze zrozumieniem. Każdy przewoźnik to wie. Artykuł jest dla przewoźnika a tytuł dla kierowcy. Ocknij się Pan.

  • kierowca(2014-12-17 13:14) Odpowiedz 00

    Może w końcu pracodawcy-szefowie firm zaczną doceniać prace kierowców.W większości firm transportowych kierowca ma wynagrodzenie najniższe krajowe puls kilometrówka lub procent od frachtu.Przecież kierowcy też ludzie mają rodziny.Proponował bym takiemu szefowi wyjazd na 4-tygodnie i życie w kabinie.

  • Kierowca nie międzynarodowy(2014-11-07 14:59) Odpowiedz 00

    Przecież to prawo ma chronić kierowców i zrobić z kierowców ludzi. Tylko idiota by chciał tak pracować, że całe życie mieszka w ciężarówce i wpiernicza zupki chińskie i konserwy odgrzewane na butli, z dala od internetu. Dosyć tego, kierowca to też człowiek a nie bydle, które ma mieszkać w budzie. Chrzanic tych starych chłopów z wąsami i brzuchami jak Obelix w drewniakach. Wielcy panowie kierowcy, a marnują swoje życie z dala od warunków dla człowieka. Szef sobie tylko pieniążki liczy i żeruje na takich głąbach bez żadnych zainteresowań.

  • jajko(2014-04-21 11:42) Odpowiedz 00

    zbliża się koniec polskich firemek transportowych oj zbliża... wszyscy mają już dość zaniżających stawki debili... ostatnio jeden z moich znajomych powiedział mi, że ma 2,7 zł za km! Policzyłem sobie na szybko ile może zrobić oficjalnie kilometrów na tydzień., pomnożyłem x 4 odjąłem koszt paliwa, koszt oc,ac ocp, koszt robola w kabinie, księgową i inne takie i wyszło jedno wielkie g...

  • gruby(2014-07-24 21:53) Odpowiedz 00

    durny przepis zastanowili by sie lepiej nad poprawa komfortu kierowcy w trasie i powiekszyli kabiny o tym nikt nie pomysli tylko te durne ograniczenia co do dlugosci zestawu a czlowiek gniezdzi sie jak robal mozna w stanach czemu nie w europie _

  • Pietro Trans(2014-07-21 07:50) Odpowiedz 00

    Wszystko w porządku ,tylko kto będzie odpowiadał za towar pozostawiony na autach,jak wszyscy wiedzą jest bardzo dużo kradzieży i towaru , i paliwa właśnie na terytorium Francji. Ubezpieczenie jasno mówi o tym iż kierowca ma być w pobliżu towaru i niedopuszczalne jest by był gdzieś 20 km w HOTELU.

    Pokaż odpowiedzi (1)
  • Kierowca inter(2014-07-04 17:08) Odpowiedz 00

    Nikt nikogo z kierowców nie zamknie nawet w Alzacji (FR), w panikę wpadli polscy tak zwani "Szefowie" bo muszą teraz zmienić system pracy z 3/1 lub 4/1 na dwa tyg w kabinie tydz w domu . Sporo firm zmieniło już ten system a reszta musi wyłapać kilka razy po 10 tyś euro i też to zmienią . Dla mnie i moich kolegów kierowców to szansa na korzystne zmiany .

  • mazur(2014-06-29 23:13) Odpowiedz 00

    Cel tych zmian jest jeden.wyeliminowanie z koczowisk parkingowych rumunow i bulgarow ktorzy siedza w trasach po pol roku i wiecej bo znam i takich ktorzy nie maja innego domu jak kabina wlasnego >>konia>>

  • ..mazur.. kier.w ruchu miedzymar.od afryki po kaza(2014-06-29 23:09) Odpowiedz 00

    dodatkowe ubezpieczenia pojazadu z ladunkiem w ktorym nie ma kierowcy plus platne parkingi plus hotele plus dezorganizacja zwiazana z rezerwacja (bo dojade lub nie) podniosa z pewnoscia koszty transportu a co za tym idzie koszty towarow na polkach i to wszystkich towarow bez wyjatku..

  • And(2014-06-26 05:38) Odpowiedz 00

    Ludzie niewiecie że ten przepis jest już dawno tylko nikt go nie respektował.
    a po drugie to bardzo dobrze.
    jeśli ktoś nie przebywa w aucie na takich pauzach to niech nic nie pisze, albo zamknie się w metalowej puszce na 45h przy 30 stopmiach wtedy pogadamy!!!

  • -KL-(2014-04-10 09:19) Odpowiedz 00

    Zwolnić z więzień kryminalistów! Bardziej potrzebne będzie w nich teraz miejsce dla kierowców.

  • tomo(2014-06-29 12:36) Odpowiedz 00

    Do więzienia? Ja bym rozstrzeliwał na miejscu. Oczywiście dla ich dobra.

  • Zbigniew(2014-06-12 12:56) Odpowiedz 00

    akurat pracuje we francji i parkingów nie brakuje ja również i moteli i hoteli przy autostradach. Jednak wszyscy zapominają o art.8 ust.8 ww. rozporządzenia. Kasy szukają wszyscy i wszelkimi możliwymi sposobami.

  • Inspektor ITD(2014-05-14 18:28) Odpowiedz 00

    W art. 9 księgi III części III kodeksu transportu poprzez następujące zmiany: 1° Rozdział III uzupełniono artykułem L. 3313-3 o poniższej treści:
    „Art. L. 3313-3. – Zabrania się kierowcom drogowym odbywania na pokładzie pojazdu normalnego odpoczynku tygodniowego, o którym mowa w punkcie h artykułu 4 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego zmieniającego rozporządzenia (EWG) nr 3821/85 i (EWG) nr 2135/98 i uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 3820/85 Rady.”

    W rozporządzeniu 561/2006 w art. 4 nie ma definicji „normalnego odpoczynku tygodniowego” zapisano jednak inne definicje: „tygodniowy okres odpoczynku”, który może obejmować „regularny tygodniowy okres odpoczynku” lub „skrócony tygodniowy okres odpoczynku”:

    Zapisy art. 8 ust. 6 rozporządzenia 561/2006 stanowią iż w ciągu dwóch kolejnych tygodni kierowca wykorzystuje co najmniej:
    — dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku, lub
    — jeden regularny tygodniowy okres odpoczynku i jeden skrócony tygodniowy okres odpoczynku trwający co najmniej 24 godziny.

    Skrócenie to należy jednak skompensować równoważnym odpoczynkiem wykorzystanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu. Tygodniowy okres odpoczynku rozpoczyna się nie później niż po zakończeniu sześciu okresów 24 godzinnych licząc od końca poprzedniego tygodniowego okresu odpoczynku

    Pytanie jest proste:
    Jeśli kierowca po długim urlopie (12 dniowym) przychodzi do pracy w poniedziałek i w 1 tygodniu po 5 okresach (24h) odbiera pierwszy skrócony tygodniowy okres odpoczynku trwający (24 godzin), a następnie po dwóch okresach (24h) odbiera pierwszy regularny tygodniowy okres odpoczynku (45h), a następnie na koniec 2 tygodnia odbiera jeszcze jeden regularny tygodniowy okres odpoczynku (45h), czyli w 2 tygodniach mamy 3 odpoczynki: pierwszy skrócony (24h), kolejne dwa regularne (45h)...

    Za który będzie karana firma zgodnie z projektem zapisów prawa kodeksu transportowego za 1 regularny czy 2 regularny tygodniowy okres odpoczynku? a może za dwa regularne? Może chodzi o to aby kierowcy jadąc do Francji byli "wyczyszczeni" z regularnych tygodniowych odpoczynków nie zalegając 45 godzin na parkingach, których brakuje? Czy chodzi aby podreperować budżet Francji karami sięgającymi 30.000 euro?, Czy chodzi aby przy autostradowe hotele, motele, zarobiły na kierowcach?

  • Sław(2014-05-12 17:33) Odpowiedz 00

    Socjalizm mocno się trzyma w całej Europie.
    Jak wiele rzeczy musiało się zmienić, żeby wszystko zostało po staremu...

  • rewizor(2014-04-12 08:10) Odpowiedz 00

    bardzo słusznie,bo kto widział spać w samochodzie,przecież w własnym łóżku najwygodniej-tylko kto wtedy ma jeżdzić by na tak mądrych urzędników zarobić

    Pokaż odpowiedzi (2)
  • marow(2014-04-10 20:30) Odpowiedz 00

    Socjalista to ewidentnie debil.

  • psps(2014-04-10 20:19) Odpowiedz 00

    He he, Polak już wymyslił. Kierowcy będą wozić rozkładane namioty, że niby w nich śpią. Namioty będą oczywiście chińskie, bo najtańsze.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

reklama