statystyki

Prawo jazdy na motocykl 2013: będzie trudniej i drożej

autor: Monika Kuś23.08.2012, 13:06; Aktualizacja: 24.08.2012, 08:02
Motocyklista

Motocyklistaźródło: ShutterStock

Od przyszłego roku osoby zdecydowane na uzyskanie prawa jazdy na motocykl będą miały utrudnione zadanie. Przepisy nowej ustawy z 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz.U. nr 30, poz. 151) wprowadzają nowe kategorie i podnoszą próg wiekowy upoważniający do jazdy na motocyklu. Zmiany mają wejść w życie od dnia 19 stycznia 2013 r.

reklama


reklama


Zadaniem przepisów które mają zacząć obowiązywać od 19 stycznia przyszłego roku jest poprawa bezpieczeństwa na drogach poprzez zmniejszenie liczby wypadków z udziałem kierowców. Polska jest także zobligowana do wdrożenia w życie unijnych dyrektyw. Efektem takich działań będzie m. in. powstanie nowych kategorii uprawniających do jazdy motocyklem.

Jak jest dotychczas

Obecnie, osoby które ukończyły 16. rok życia mogą ubiegać się o kategorię A1 i jeździć motocyklami o pojemności do 125 ccm i mocy do 11 kW. Jeśli mamy ukończone 18. lat – można starać się o uprawnienia kategorii A (dotyczy wszystkich motocykli bez ograniczeń).

Nowe kategorie od przyszłego roku

W przyszłym roku mają zacząć funkcjonować nowe przepisy. Przewidują one wiele zmian, przede wszystkim pojawią się nowe kategorie, w górę podciągnięty zostanie także przedział wiekowy upoważniający do prowadzenia motocyklu. Według ustawodawcy zabieg ten ma poprawić bezpieczeństwo na drogach.

Kategoria AM – przejmie uprawnienia dotychczasowej kategorii motorowerowej. W ramach kategorii AM można będzie nabyć uprawnienia do jazdy motorowerem i czterokołowcem lekkim. Mając 14 lat będzie można ubiegać się o prawo jazdy – ale konieczne będzie ukończenie kursu i zdanie egzaminu państwowego.

Kategoria A1 – to uprawnienie pierwszego stopnia do jazdy na motocyklu. O prawo jazdy tej kategorii będą mogły ubiegać się osoby, które ukończyły 16. rok życia. Jednak ustawa wprowadza ograniczenia odnośnie pojazdów, które można prowadzić.

Osoba, która uzyska tą kategorię poprowadzi:

1. motocykl o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 ccm, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg,
2. motocykl trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
3. pojazdy określone dla prawa jazdy kategorii AM;

Kategoria A2

Po ukończeniu 18. roku życia będzie można starać się o szersze uprawnienia do jazdy na motocyklu.

W ramach tej nowo utworzonej kategorii drugiego stopnia będzie istniała możliwość jazdy:

1. motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla,
2. motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
3. pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

Kategoria A

Ta kategoria jest przewidziana dla osób, które ukończą 24. rok życia. Będą one mogły poruszać się motocyklem i pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM.

Warto dodać, że górne widełki wiekowe będą zarezerwowane dla osób nie posiadających co najmniej przez dwa lata prawa jazdy kategorii A2.

Ograniczenia wiekowe nie będą aż tak restrykcyjne dla funkcjonariuszy straży pożarnej, policji, straży granicznej i wojska. Tutaj kategorię A można uzyskać już po ukończeniu 18. roku życia.

Większe koszty

Każdy kolejny etap będzie związany z odbywaniem kursu i zakończony państwowym egzaminem – zdobycie upragnionego prawa jazdy na motocykl będzie więc droższe, niż dotychczas.

I ostatnia rzecz: nowe prawo jazdy na motocykl w kategorii AM, A1, A2, A będzie ważne tylko przez 15 lat – po tym czasie trzeba wymienić dokument.

Statystyki

Z policyjnych statystyk wynika, że w ubiegłym roku doszło z winy motocyklistów do 1 160 wypadków, w których zginęły 183 osoby, zaś rannych zostało 1 211 osób.

Wśród największych przewinień motocyklistów, przyczyniających się do wypadków, można wymienić: nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu, nieprawidłowe wykonanie manewru skrętu czy nieprawidłową zmianę pasa ruchu.

Warto jednak dodać, że inni uczestnicy ruchu – zwłaszcza kierujący samochodami osobowymi także mają ogromny wpływ na powstawanie niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

reklama


Źródło:gazetaprawna.pl

Polecane

reklama

  • zz(2012-09-11 15:06) Odpowiedz 00

    Z projektu rozporządzenia wynika ze szkolenie na kat A ma być na motocyklu co najmniej 600cm2 i mocy co najmniej 40kW. czy osrodki szkolenia maja już umowy z zakładami pogrzebowymi ? to jest niezły numer.

  • Zdenerwowany(2013-01-14 18:35) Odpowiedz 00

    Dla mnie to jest juz przesada. Mam ukonczone 18 lat i nie moge sobie jezdzic swoja 600? Takiego wala jak ja zostawiam. Gdybym mogl zrobic prawko, to bym zrobil. Tak - jezdze bez prawka, przepraszam:p

  • Zdający na nowych(2013-05-27 20:39) Odpowiedz 00

    Jeżeli ludzie mają jeździć bez prawka na moto tak jak ludzie przychodzący na kurs w motoszkole to ja się nie dziwię że tyle dawców jest. Przychodzi koleś do motoszkoły i mów,i że od razu chce wsiadać na gladiusa bo co to on nie potrafi i co?? wsiada i wszystkie pachoły strąca i na ósemce się podpiera już o wolnym slalomie nie wspomnę. żenada :/ Do moto to trzeba mieć benzynę we krwi i olej i to dobry w głowie a ci co mają moto tylko do palenia gumy pod remizą to już odłam plamiący dobre imię Motocyklistów. Takie moje zdanie

  • Sebastian(2013-05-17 07:57) Odpowiedz 00

    W sumie jak nie wiadomo o co chodzi to wiadomo o co chodzi...

  • Sebastian(2013-05-17 07:54) Odpowiedz 00

    Mam 21 lat, w przyszłym roku w końcu dorobię się mojego marzenia - Yamahy R6...będę jeździł 2 lata bez prawa jazdy, a jak będę miał 24 lata to przystąpię do uzyskania "uprawnienia" poruszania się moją maszyną. Nie ma sensu robić za rok kat. A2 i po dwóch latach po raz kolejny to wszystko przechodzić i dawać temu choremu "państwu" zarobić za następne uprawnienia w postaci kat. A...jakbym to robił (kat. A2) w wieku 18-20 lat to jeszcze jakiś tam cień opłacalności jak i sensu robienia A2 i po dwóch latach kat. A by był, ale teraz jak mam 21 a w przyszłym roku chcę sprawić sobie maszynę? nawet mi się nie śni...te nowe prawo wcale nie poprawi bezpieczeństwa na drodze, a jeśli nawet poprawi to teoretycznie...ludzie i tak będę jeździć bez prawka bo jeśli ktoś będzie chciał poruszać się jakąć 600cctką po ukończeniu 18tki to i tak nią będzie jeździł i tak, nasz kraj tego nie rozumie? :/

  • kawa zxr9(2013-05-08 23:45) Odpowiedz 00

    nic to dobrego nie zrobili teraz z tym nowym prawkiem motorów będzie tyle samo a może i więcej tylko mało który kierowca będzie miał prawko i ja to popieram i sam też tak będę robił . to opinia nie tylko moja ale różnych osób które robią tak samo jak ja . co chwila odwołują ministrów i posłów z różnych funkcji państwowych dając im śmiesznie duże odprawy .pytam za co lepiej chamy przestańcie kraść a nie wyniszczacie ludzi opłatami

  • Histos(2013-05-07 17:26) Odpowiedz 00

    Ci co umieją jeździć motocyklami typu Honda CBR 1100xx itp. Itak bedą jeździć. Polska policja ma za slabe samochody na takie cudeńka to po co prawko xD

  • rafcyk(2013-04-14 09:45) Odpowiedz 00

    Nasz kraj jest POj...ny

  • mateus(2013-01-24 15:33) Odpowiedz 00

    kurde..a ja czekalem cholera wie na co!! 5 dni weszla ustawa i teraz rok czekac uff..konkretnie;/ zawsze mozna bez prawka jezdzic :P heeh..

  • Gafcio(2013-04-01 09:35) Odpowiedz 00

    UE to POrażka... Robimy wszystko tak jak chce UE! Tragedia

  • Buu(2012-08-23 14:18) Odpowiedz 00

    To już nigdy w tym kraju nie będzie łatwiej, taniej i lepiej ???

  • tygrys(2013-04-19 17:41) Odpowiedz 00

    A ja mam ich gdzieś... I tak mnie nie złapią heheh bynajmniej w kraju

  • matiz(2012-09-27 10:26) Odpowiedz 00

    Dobrze że mam to już z glowy

  • RafałW(2012-08-27 17:32) Odpowiedz 00

    WITAM.
    Według nowej ustaw prawo nie działa wstecz czyli
    Art. 117.
    3. Osobę, która przed dniem wejścia w życie ustawy ukończyła 18 lat, uznaje się za uprawnioną do kierowania motorowerem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wobec tej osoby nie stosuje się obowiązku uzyskania dokumentu potwierdzającego to uprawnienie.

  • Emeryt(2012-08-25 06:37) Odpowiedz 00

    A co z tymi tysiącami starszych ludzi mających motorowery i nie mających prawa jazdy? Przecież 50- czy 60-letni nie będzie zapisywał się na kurs i zdawał egzaminu. Nikt o tym nie pomyślał? Jak zwykle w RP.

  • guzik(2012-08-24 00:38) Odpowiedz 00

    Prawdopodobnie nie pisze się "do prowadzenia motocyklu".
    Można pisać "do jazdy motocyklem", lub "do prowadzenia motocykla".
    Wzorowanie się na zwrocie "prowadzenia samochodu" jest prawdopodobnie niepoprawne. Przepraszam.

  • Author(2012-08-23 15:05) Odpowiedz 00

    Umieranie już jest tańsze i lepsze, ale dla państwa (zasiłek pogrzebowy).

  • olp(2012-08-23 14:36) Odpowiedz 00

    w tym kraju już nie, ale jest tyle innych w których jest łatwiej, taniej i lepiej, że chyba tylko masochiści wiążą przyszłość z TYM krajem

  • XXX(2014-01-24 14:32) Odpowiedz 00

    ""Wśród największych przewinień motocyklistów, przyczyniających się do wypadków, można wymienić: nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu, nieprawidłowe wykonanie manewru skrętu czy nieprawidłową zmianę pasa ruchu. ""
    Zastanówmy się nad tym tekstem,fajnie brzmi ,tylko ,że to nam motocyklistom wyjeżdżają na droge ,bo co tam taki motor.A później mówią ,że motocykl pojawił się z nie wiadomo skąd.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

reklama