Adwokat nie może składać nieproszonych wizyt, dokonywać nieumówionych rozmów telefonicznych czy przesyłać niezamówionej korespondencji.
Zakaz reklamowania swoich usług oraz wzmocnienie ochrony tajemnicy zawodowej – to główne obszary dyskusji, która zdominowała wymianę zdań na temat nowego projekt kodeksu etyki adwokackiej. Został on przyjęty w ramach wspólnego zespołu ds. etyki Okręgowej Rady Adwokackiej i Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie. Właśnie zakończył się proces społecznych konsultacji, który trwał przez pięć miesięcy.

Zakaz reklamy

Projekt przewiduje szczegółowe uregulowanie sposobu pozyskiwania klientów przez adwokatów. Proponuje się wprowadzenie zakazu wykorzystywania łatwowierności lub przymusowego położenia danej osoby bądź też wywierania na niej presji. Niedozwolone ma być również posługiwanie się formą niestosowną lub natarczywą. Zabronione byłoby także powoływanie się na swoje osobiste wpływy lub znajomości. Adwokat nie mógłby ponadto porównywać jakości swoich czynności zawodowych z innymi osobami wykonującymi ten zawód w sposób umożliwiający ich identyfikację.

Jak pozyskiwać klientów

Według projektu zakazane byłoby reklamowanie swoich usług, a więc przekazywanie ocen dotyczących wykonywania zawodu nieograniczonemu kręgowi adresatów. Prawnicy nie mogliby również prowadzić takiej działalności w stosunku do ograniczonej liczby odbiorców bądź też konkretnych osób bez ich wyraźnego życzenia. W szczególności projekt zabrania składania nieproszonych wizyt, odbywania nieumówionych rozmów telefonicznych czy przesyłania niezamówionej korespondencji. Niedozwolone byłoby także zlecanie przez adwokata innym osobom pozyskiwania na jego rzecz klientów według powyższych sposobów. Projekt zabrania również udostępniania danych o dotychczasowych klientach z zakresu prawa karnego oraz rodzinnego nawet za ich zgodą.

Oferty, przetargi, konkursy

Dozwolone natomiast byłoby powszechne przekazywanie informacji dotyczących osoby adwokata, zakresu wykonywanych przez niego czynności zawodowych czy też zasad wynagradzania. Projektodawcy dopuszczają również podawanie danych o dotychczasowych klientach, z wyjątkiem wskazanych powyżej ograniczeń, jak również o uczestnictwie w rankingach prawniczych i zajętych w nich miejscach. Informacje takie mogłyby być udostępniane na stronach internetowych lub jako wpisy w katalogach, wyszukiwarkach czy też książkach adresowych i telefonicznych. Dopuszczalne byłoby także ujawnianie ich w formie elementu dokumentów firmowych, oznaczenia siedziby kancelarii, materiałów prasowych broszur, informatorów i publikacji branżowych. Adwokat mógłby ponadto pozyskiwać klientów, stosując ofertę, w tym przetargi i konkursy.

Mediacja i arbitraż

Projekt zakłada zobowiązanie adwokata do zachowania w tajemnicy wszystkiego, o czym dowiedział się podczas lub w związku z wykonywania czynności zawodowych, także po ich zakończeniu. Projektodawcy proponują wprowadzenie obowiązku dążenia w interesie klienta do zakończenia sprawy w drodze negocjacji, mediacji lub arbitrażu.
Zgodnie z projektem adwokaci mają postępować zgodnie z etyką określoną w jego treści oraz wynikającą z ogólnych zasad moralnych. Projektodawcy proponują, aby osoby te dbały o tradycję etyczną adwokatury, godność i niezależność zawodu oraz umacnianie reguł jego wykonywania. Zgodnie z projektem adwokat powinien także uczestniczyć w systemie nieodpłatnej pomocy prawnej. Ponadto projektodawcy proponują wprowadzenie zapisu, według którego ma on się kierować zasadami honoru, odwagi, sumienności, powściągliwości i bezinteresowności. Postanowienia kodeksu będą obowiązywać także aplikantów.