statystyki

Zgoda na publikację wizerunku musi być wyraźna

autor: Michał Culepa08.03.2018, 20:00
Dla sądu nie miała znaczenia kwestia, czy publikacja dotyczyła osoby publicznej, powszechnie znanej

Dla sądu nie miała znaczenia kwestia, czy publikacja dotyczyła osoby publicznej, powszechnie znanejźródło: ShutterStock

Prowadzenie bloga z informacjami o własnym procesie nie daje innym prawa do publikacji wizerunku jego autora – uznał Sąd Najwyższy.

Początkiem sprawy było opublikowanie przed ośmiu laty w dzienniku „Rzeczpospolita” artykułu pt. „Dziedzic była TW”. Opisano w nim sprawę lustracyjną dziennikarki Ireny Dziedzic. W reakcji na tę publikację prezenterka zawnioskowała o wszczęcie wobec niej procedury lustracyjnej. Ostatecznie sąd lustracyjny w II instancji uznał, że Dziedzic nie była tajnym współpracownikiem komunistycznej bezpieki.

Tekst w dzienniku był opatrzony aktualnym zdjęciem prezenterki. I to stało się źródłem jej pozwu przeciwko „Rzeczpospolitej”. Zgodnie bowiem z art. 13 ust. 2–3 Prawa prasowego (Dz.U. z 1984 r. nr 5, poz. 24 ze zm.) zabronione są publikacje danych osobowych i wizerunku osób, przeciwko którym toczy się postępowanie przygotowawcze lub sądowe – chyba że osoby te wyrażą na to zgodę. Poza zainteresowanymi taką zgodę może wyrazić sąd lub prokurator ze względu na ważny interes społeczny. W tej sprawie zarówno dokładne dane dziennikarki, jak i jej zdjęcie pojawiły się w gazecie wkrótce po zapadnięciu pierwszego, nieprawomocnego orzeczenia sądu lustracyjnego. Postępowanie toczyło się nadal, a sama Dziedzic nie wyrażała zgody na publikację jej danych, zgody takiej nie wydał też sąd.

Pełnomocnicy gazety wskazywali, że po pierwsze Dziedzic była osobą znaną i jej wizerunek oraz dane były ogólnie dostępne. Po drugie, dziennikarka w trakcie postępowania lustracyjnego opublikowała informację o takowym na swoim blogu internetowym. To miało świadczyć o niejako dorozumianej zgodzie na publikację danych i wizerunku.


Pozostało jeszcze 37% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Polecane