statystyki

Pośrednicy nie zarobią na notariuszach

autor: Jakub Styczyński25.07.2017, 08:29; Aktualizacja: 25.07.2017, 09:02
Zdaniem zawodowego samorządu notariusze współpracujący z serwisami dostarczającymi im klientów dopuszczają się czynu nieuczciwej konkurencji.

Zdaniem zawodowego samorządu notariusze współpracujący z serwisami dostarczającymi im klientów dopuszczają się czynu nieuczciwej konkurencji.źródło: ShutterStock

Już kilka serwisów internetowych specjalizuje się w wyszukiwaniu najtańszych notariuszy. Tymczasem Krajowa Rada Notarialna krytykuje taką formę współpracy.

Reklama


Zdaniem przedstawicieli Krajowej Rady Notarialnej notariusze współpracujący z takimi serwisami dokonują czynu nieuczciwej konkurencji, określonego w kodeksie etyki zawodowej, i tym samym mogą podlegać odpowiedzialności dyscyplinarnej. To stawia pod znakiem zapytania działalność tego typu witryn. Współpracujący z nimi notariusze ryzykują bowiem utratą prawa do wykonywania zawodu.

Jak działają serwisy? Otóż najczęściej klient zainteresowany znalezieniem taniego notariusza wpisuje w specjalnym formularzu na stronie internetowej wartość sprawy oraz miejscowość, w której ma być podpisana umowa. W odpowiedzi firma prowadząca portal deklaruje, że w ciągu kilku dni powróci z ofertą znacznie korzystniejszą niż maksymalna taksa notarialna za daną czynność.

Nieuczciwa konkurencja

– W opinii KRN korzystanie przez notariuszy z usług firm oferujących różnego rodzaju współpracę mającą polegać na dostarczaniu klientów jest działaniem niedopuszczalnym, pozostającym w sprzeczności z Kodeksem Etyki Zawodowej Notariusza, który stanowi wprost, że notariusze powinni wystrzegać się jakichkolwiek form nieuczciwej konkurencji zawodowej – mówi Magdalena Chyła, członek KRN.

W par. 26 ust. 1 kodeksu czytamy bowiem, że nieuczciwa konkurencja przejawia się w szczególności w faktycznym współdziałaniu z osobami, które „zawodowo bądź w innej formie doprowadzają notariuszowi klientów. Rażącym naruszeniem zasady wolnego wyboru jest stosowanie odpłatności wobec takich osób”. Ponadto par. 27 kodeksu stanowi, że „do działań nieuczciwej konkurencji zalicza się również uprawianie reklamy osobistej, w jakiejkolwiek postaci”.


Pozostało jeszcze 70% treści

Czytaj wszystkie artykuły
Miesiąc 97,90 zł
Zamów abonament

Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Więcej na ten temat

Reklama


Artykuły powiązane

Polecane

Reklama

Komentarze (1)

  • rr(2017-07-25 10:46) Zgłoś naruszenie 30

    Skoro tak wszyscy teraz martwią się o konstytucję, to trzeba przypomnieć, że w Polsce jest społeczna gospodarka RYNKOWA, czyli taka oparta na konkurencji i cenach dyktowanych przez rynek. Ograniczanie konkurencji cenowej jest więc sprzeczne z konstytucją w dwóch punktach: art. 20 i art. 17 art. 17 mówi, że piecza na zawodami sprawowana jest w granicach interesu publicznego. Reglamentacja cenowa na pewno nie jest w interesie publicznym.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama