Niedawno skradziono mi dowód osobisty, a że odzyskałem go z powrotem, o zdarzeniu zupełnie zapomniałem. Teraz okazało się, że złodziej zrobił na moje nazwisko poważne zakupy na kredyt – pisze pan Jakub. – Gdy próbowałem interweniować w banku, zarzucono mi, że nie zastrzegłem dowodu. Czy bank może odmówić przyjęcia reklamacji transakcji z tego powodu – zastanawia się czytelnik
Jeśli pan Jakub nigdzie nie zgłosił zaginięcia dokumentu tożsamości, a zwłaszcza w banku, ułatwił złodziejowi życie. Dlatego gdy stracimy dokument taki, jak dowód osobisty, paszport czy prawo jazdy, a korzystamy z usług bankowych, powinniśmy jak najszybciej zawiadomić jego oddział (ten, w którym posiadamy rachunek lub którego jesteśmy stałym klientem). Wtedy dane o utraconym dokumencie będą przekazane do Centralnej Bazy Danych Systemu DZ (Dokumenty Zastrzeżone) Związku Banków Polskich.
Reklama

Reklama
Następnie do wszystkich banków i innych instytucji korzystających z tego systemu, operatorów telefonii komórkowej, Poczty Polskiej. Dowiedzą się o tym także firmy, które w ramach swej działalności identyfikują klientów na podstawie przedstawionych dokumentów tożsamości. Zatem informacja o utraconym dokumencie zostanie szeroko rozpowszechniona. Trzeba bowiem jak najszybciej „odciąć” dostęp do pieniędzy przez niepowołane osoby, które mogą właśnie chcieć wykorzystać dane osobowe do zaciągnięcia różnych zobowiązań, np. kredytu lub pożyczki. I to niezależnie od tego, czy dokument tożsamości został zgubiony, czy skradziony. Jeśli został ukradziony – trzeba także zawiadomić najbliższą jednostkę policji.
Ale nawet ktoś, kto nie ma konta w banku, tym bardziej powinien zastrzec skradziony dowód w systemie bankowym. Takie osoby są bardziej narażone na próby wyłudzeń z wykorzystaniem cudzej tożsamości od tych korzystających z usług bankowych. Po prostu żaden bank nie posiada ich danych, co utrudnia identyfikację klienta i wykrycie oszustwa. Natomiast ci korzystający mają konto w banku, dzięki systemom wymiany informacji są łatwiejsi do zidentyfikowania, a to utrudnia przestępcom działanie.
Utracony dokument można także zastrzec za pośrednictwem portalu BIK (Biuro Informacji Kredytowej), ale tylko wtedy, gdy jest się wcześniej zarejestrowanym. Usługa jest dostępna przez 24 godziny na dobę. Biuro Informacji Kredytowej przechowuje dane o wszystkich aktywnych kredytach udzielonych przez banki.
Podstawa prawna
Art. 47 ustawy z 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 391).