Oprócz tego na te podmioty nałożono również obowiązek informowania o:
● wykonaniu środka karnego,
● przywróceniu terminu do zaskarżenia orzeczenia wpisanego do rejestru,
● uchyleniu takiego orzeczenia z uwagi na wznowienie postępowania lub kasację wyroku,
● stwierdzeniu nieważności orzeczenia odnotowanego w rejestrze.
Dotychczas żaden przepis nie regulował, jaki organ ma informować CEIDG o zaistnieniu powyższych sytuacji związanych z orzeczonym wcześniej zakazem, zgłoszonym już do rejestru przez właściwy
sąd lub Krajowy Rejestr Karny.
Prostsze wykreślenie z rejestru
Przedsiębiorca, który zamierza zawiesić firmę, musi dziś we wniosku oprócz danych identyfikacyjnych (lub danych spółek cywilnych, w których jest wspólnikiem) podać wszystkie adresy wykonywania działalności gospodarczej. Po wejściu w życie nowelizacji będzie z tego obowiązku zwolniony
Ponadto
nowelizacja w art. 34 u.s.d.g. usunęła trzy przypadki, w których do wykreślenia wpisu w rejestrze niezbędne było wydanie decyzji administracyjnej przez ministra gospodarki.
RAMKA 1
Pierwsza sytuacja dotyczyła prawomocnie orzeczonego zakazu wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę. Po zmianach czynność ta będzie odbywać się w drodze dopisywania informacji przez Krajowy Rejestr Sądowy.
Druga sytuacja dotyczyła wykreślenia z urzędu wpisania do rejestru przedsiębiorców jednoosobowej spółki kapitałowej powstałej wskutek przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą. Minister gospodarki, wydając z urzędu decyzję o wykreśleniu przedsiębiorcy z tego powodu, nie przeprowadzał postępowania wyjaśniającego. Nie rozstrzygał jakichkolwiek wątpliwości w tym zakresie. Nie było więc uzasadnionych przyczyn, by wydawać w tej sytuacji decyzję.
Trzecia sytuacja dotyczyła wykreślenia wpisu z powodu niezłożenia wniosku o wznowienie wykonywania działalności gospodarczej przed upływem okresu 24 miesięcy od dnia jej zawieszenia.
Rozwiązanie przewidziane w dotychczasowym art. 34 ust. 2 pkt 3 u.s.d.g. było nieefektywne. Co więcej, co miesiąc kilka tysięcy wpisów kwalifikowało się do wydania przez ministra gospodarki decyzji o wykreśleniu przedsiębiorcy z rejestru. W systemie CEIDG wpisy te opatrzone są informacją o podleganiu wykreśleniu z urzędu. Ponieważ przesłanka do wykreślenia jest nieodwracalna i istnieje nawet wtedy, gdy przedsiębiorca chce wykonywać działalność gospodarczą, wpis tego przedsiębiorcy oczekuje w kolejce do wykreślenia.
Przedsiębiorca, który chciał wykonywać działalność, musiał jak najszybciej złożyć wniosek o wykreślenie samodzielnie i wpisać się od nowa albo czekać kilka miesięcy na wydanie decyzji.
Przedsiębiorca, który uchybi temu terminowi (tzn. nie złoży wniosku o wznowienie w ciągu dwóch lat od dokonania zawieszenia), będzie mógł dokonać wpisu do rejestru ponownie, o ile podejmie decyzję o ponownym wykonywaniu działalności gospodarczej.
Nowelizacja nie przewiduje żadnego zawiadomienia firmy o jej wykreśleniu z rejestru, gdy nastąpi to w drodze czynności materialno-technicznej. W praktyce przedsiębiorca może nie wiedzieć, że wystąpiły przesłanki do usunięcia jego z rejestru.
! Przedsiębiorca, który po dwóch latach trwania zawieszenia działalności firmy nie złoży wniosku w sprawie jej wznowienia – będzie wykreślany najpóźniej po siedmiu dniach od wpływu tego terminu. Nie będą mu przysługiwały żadne środki odwoławcze.
Po wejściu w życie nowelizacji minister gospodarki wykreśli przedsiębiorcę z rejestru w drodze decyzji administracyjnej, gdy:
● stwierdzi trwałe zaprzestanie przez niego wykonywania działalności gospodarczej;
● przedsiębiorca nie złoży wniosku o wpis do CEIDG informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej najpóźniej dzień po dacie, do której zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej;
● przedsiębiorca utracił uprawnienia do wykonywania działalności gospodarczej;
● wpis został dokonany z naruszeniem prawa.
Z CEIDG niezwłocznie będzie wykreślany przedsiębiorca:
● jeżeli przed upływem 24 miesięcy od dnia zawieszenia działalności nie złoży wniosku w sprawie jej wznowienia;
● gdy w rejestrze została zgłoszona informacja o prawomocnym orzeczeniu zakazu prowadzenia działalności gospodarczej, z wyłączeniem orzeczenia zakazu prowadzenia określonej działalności gospodarczej;
● po wprowadzeniu do systemu teleinformatycznego informacji o jego zgonie.
Niezłożenie wniosku o wznowienie
Przedsiębiorca (niezatrudniający pracowników) złożył wniosek 24 listopada 2013 r. o zawieszenie działalności gospodarczej. Przed 24 listopada 2015 r. nie złożył wniosku o wznowienie firmy. W tej sytuacji minister gospodarki wszczynał z urzędu postępowanie administracyjne o wykreślenie przedsiębiorcy z rejestru. Procedura ta kończyła się wydaniem decyzji, od której przysługiwał wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Po wejściu w życie nowelizacji minister gospodarki wykreśli taką firmę bez konieczności wydawania jakichkolwiek rozstrzygnięć administracyjnych.