Tzw. tymczasowy pełnomocnik szczególny ma działać na rzecz osoby nieobecnej, do czasu wyznaczenia przez sąd kuratora dla tej osoby.
O wyznaczenie adwokata lub radcy prawnego jako tymczasowego pełnomocnika szczególnego organ podatkowy ma zwracać się do okręgowej rady adwokackiej lub okręgowej izby radców prawnych właściwej dla siedziby organu podatkowego. Zgodnie z poprawką Senatu, jeżeli adwokat lub radca prawny ustanowiony w ten sposób ma podjąć czynności poza siedzibą organu podatkowego Naczelna Rada Adwokacka lub Krajowa Rada Radców Prawnych, na wniosek ustanowionego adwokata lub radcy prawnego, wyznaczy w razie potrzeby adwokata lub radcę prawnego z innej miejscowości.
Do nowelizacji wprowadzono też możliwość regulacji zobowiązań podatkowych i należności celnych także za pomocą innych niż polecenie przelewu i karta płatnicza instrumentów płatniczych. Chodzi m.in. o płatności mobilne (np. za pomocą telefonu komórkowego).
Inne poprawki Senatu miały charakter techniczno-legislacyjny. Jedna z nich uwzględnia zmiany prawa, które wkrótce zaczną obowiązywać, a które nie zostały wcześniej wzięte pod uwagę przez Sejm. Prawnicy Senatu zauważyli m.in., że w uchwalonej przez Sejm nowelizacji mowa jest o tym, iż interpretacje indywidualne wydaje minister właściwy do spraw finansów publicznych. Tymczasem zgodnie z ustawą o administracji podatkowej od 1 stycznia 2016 r. interpretacje indywidualne w sprawach podatkowych będzie wydawało Biuro Krajowej Informacji Podatkowej.
Nowelizacja Ordynacji podatkowej ma przede wszystkim uprościć procedury podatkowe oraz uszczelnić system poboru podatków.
W ustawie wprowadzono jeden, "wiodący" urząd do postępowania w sprawach podmiotów powiązanych. Ma się to przyczynić do usprawnienia i przyspieszenia kontroli podatkowych oraz postępowań podatkowych w sprawach firm powiązanych, objętych właściwością miejscową różnych urzędów. Zmiana umożliwia udzielanie pełnomocnictw ogólnych w procedurach podatkowych, do reprezentowania we wszystkich sprawach podatkowych. Mają być one składane elektronicznie do centralnego rejestru, nie będą podlegać opłacie skarbowej.
Przewidziano ponadto wydawanie ogólnej interpretacji podatkowej zamiast powielania interpretacji indywidualnych. Nowela zawiera również rozwiązania usprawniające proces wydawania interpretacji podatkowych oraz poprawiające obsługę wnioskodawców.
Ustawa zakłada ponadto informatyzację sprawdzania dokumentacji księgowej, a także ujednoliconą formę elektronicznych raportów z ksiąg podatkowych. Ma to pozwolić na szybszą i bardziej efektywną analizę danych.
Zgodnie z nowelą podatnicy, którzy sami ujawnią błędy w rozliczeniach będą mogli liczyć m.in. na niższe odsetki. Wysokość obniżonej stawki odsetek za zwłokę wyniesie 50 proc. stawki podstawowej. Jednak ujawnione przez organy podatkowe błędy w zakresie rozliczania podatków najistotniejszych z punktu widzenia wpływów budżetowych: VAT, podatku akcyzowego oraz ceł będą objęte karną stawką w wysokości 150 proc. stawki podstawowej.
Karne stawki mają dotyczyć sytuacji, w których zobowiązanie podatkowe zostało zaniżone (lub też została zawyżona nadpłata lub kwota do zwrotu podatku) o ponad 25 proc. kwoty należnej i wyższej niż pięciokrotność minimalnego wynagrodzenia (obecnie byłoby to 8750 zł).
Przygotowując korektę deklaracji podatkowej nie trzeba będzie tłumaczyć przyczyn tej korekty.
Zgodnie z nowelą otwarty zostanie także Rejestr Zastawów Skarbowych, zawierający informacje o zabezpieczeniach na ruchomościach i zbywalnych prawach majątkowych. Ma on być dostępny dla każdego, nieodpłatnie, przez internet z opcją własnego wydruku. Formalny wypis z Rejestru, tak jak dziś, pozostanie jednak płatny.
Unowocześniono też sposób doręczania pism - wprowadzono opcję wskazania adresu do korespondencji (innego niż adres zamieszkania), doręczenia pism na skrytkę pocztową oraz bezpośrednio pełnomocnikom zawodowym (adwokatom, radcom prawnym, doradcom podatkowym).
Większość uchwalonych zmiana miałaby wejść w życie 1 stycznia 2016 r., natomiast przepisy dotyczące pełnomocnictw ogólnych będą mieć zastosowanie od 1 lipca 2016 r., niektóre - np. dotyczące utworzenia Rejestru Zastawów Skarbowych - zaczną obowiązywać 1 stycznia 2017 r. (PAP)