Jak podkreśla MSW, celem projektu jest zapewnienie bezpiecznego wdrożenia systemu, na który składają się m.in. rejestr PESEL i rejestr dowodów osobistych. "Z uwagi na charakter i rozmiar przedsięwzięcia, dodatkowy czas pozwoli na kolejną weryfikację działania zbudowanych systemów, umożliwi także lepsze przygotowanie urzędników do obsługi nowych rejestrów i dokonanie zmian w organizacji pracy urzędów. Projekt wychodzi naprzeciw postulatom gmin, które wnosiły o wydłużenie okresu wdrożenia nowych rozwiązań" - przekonują autorzy projektu.
Jak w ubiegłym tygodniu informowała PAP rzeczniczka MSW Małgorzata Woźniak, decyzję o przesunięciu terminu wdrożenia nowego systemu podjęto w związku z tym, że wyniki przeprowadzonych testów nie były w pełni satysfakcjonujące. "Uwzględniając fakt, że jego wdrożenie obarczone jest dużym ryzykiem, MSW przeprowadziło zgodnie z harmonogramem wieloetapowe testy. Miały one zweryfikować poprawność funkcjonowania nowych aplikacji. Ministerstwo chciało mieć pewność, że w ich działaniu nie pojawią się nieprawidłowości, które zakłóciłyby płynną obsługę mieszkańców" - powiedziała Woźniak.
Rzeczniczka podała, że MSW otrzymywało m.in. z urzędów stanu cywilnego liczne prośby i sugestie, aby przesunąć okres wejścia w życie nowych przepisów. "Istotne jest także właściwe przygotowanie wszystkich, a zwłaszcza nowych władz samorządowych, do realizacji tego procesu" - powiedziała Woźniak. Dodała, że w wybranych gminach zostanie przeprowadzony pilotaż tego systemu.
W MSW funkcjonuje specjalny zespół, który na bieżąco monitoruje stan przygotowania nowego systemu, a także nadzoruje proces techniczny jego testowania.
W myśl przepisów, które miały wejść w życie od 1 stycznia przyszłego roku, utworzony miał zostać elektroniczny rejestr dowodów osobistych. Dostęp do niego będą miały urzędy gmin. Dzięki temu wniosek o wydanie dowodu osobistego będzie można złożyć w dowolnej gminie na terenie całego kraju, niezależnie od miejsca zamieszkania. Będzie także możliwość elektronicznego przesłania wniosku o wydanie dowodu.
Do wniosku o wydanie dowodu osobistego musimy dołączyć fotografię, która powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku. Dowód osobisty będzie mógł odebrać w gminie pełnomocnik.
Format i wymiary nowego dowodu osobistego pozostaną takie same jak dotychczas. Natomiast fotografia będzie taka sama jak ta, która obowiązuje w paszportach. Dowód osobisty będzie ważny przez 10 lat od daty wydania, z wyjątkiem dowodu osobistego wydawanego dzieciom poniżej 5. roku życia, który będzie ważny przez 5 lat.
W przypadku unieważnienia dowodu osobistego odpowiednia adnotacja zostanie wprowadzona do rejestru dowodów osobistych. Znajdą się w niej informacje o dacie i przyczynie unieważnienia. Unieważniony dowód osobisty, przedłożony w gminie, zostanie przecięty lub przedziurkowany w taki sposób, aby uszkodzeniu uległa fotografia wraz ze znakiem holograficznym.
Nowy wzór dokumentu tożsamości został określony w projekcie rozporządzenia do ustawy o dowodach osobistych, która wejdzie w życie 1 stycznia 2015 r. Nowy wzór dowodu osobistego nie będzie już zawierał informacji o adresie zameldowania, kolorze oczu i wzroście. Nie będzie też zeskanowanego podpisu posiadacza dowodu osobistego.