statystyki

Ochrona konkurencji może naruszyć swobodę świadczenia usług

autor: Dobromiła Niedzielska – Jakubczyk01.09.2014, 07:55; Aktualizacja: 01.09.2014, 09:27

Europejscy armatorzy, którzy są właścicielami statków pływających pod którąś z tanich bander, mogą powoływać się – także w sporach przed sądami – na swobodę świadczenia usług. Warunkiem jest jednak, by zajmowali się transportem morskim z lub do państwa Europejskiego Obszaru Gospodarczego – orzekł luksemburski Trybunał Sprawiedliwości.

Pytanie o zgodność szwedzkiego prawa z przepisami Unii, dotyczącymi swobody świadczenia usług, zadał europejskiemu trybunałowi sąd szwedzki. Miał bowiem rozpatrzyć dwa powództwa: norweskiego armatora Fonnship, skierowane przeciwko szwedzkim związkom zawodowym pracowników transportu, oraz wzajemne – portowców przeciw właścicielowi statku. Armator, którego statek Sava Star był zarejestrowany w Panamie, zażądał od pracowniczych korporacji odszkodowań za szkodę, jaką poniósł wskutek blokowania rozładunku i załadunku jego jednostki w porcie w Holmsundzie. Związki domagały się przymuszenia go do wykonania układu zawartego pod ich naciskiem.

Szwedzki sąd uznał wówczas, że nie może zdecydować o słuszności argumentów którejkolwiek ze stron, dopóki nie ustali, czy szwedzkie przepisy zezwalające na działania związkowców wobec armatorów są legalne z punktu widzenia unijnych regulacji o swobodzie świadczenia usług.


Pozostało 56% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane