statystyki

Ochrona konkurencji może naruszyć swobodę świadczenia usług

autor: Dobromiła Niedzielska – Jakubczyk01.09.2014, 07:55; Aktualizacja: 01.09.2014, 09:27

Europejscy armatorzy, którzy są właścicielami statków pływających pod którąś z tanich bander, mogą powoływać się – także w sporach przed sądami – na swobodę świadczenia usług. Warunkiem jest jednak, by zajmowali się transportem morskim z lub do państwa Europejskiego Obszaru Gospodarczego – orzekł luksemburski Trybunał Sprawiedliwości.

Pytanie o zgodność szwedzkiego prawa z przepisami Unii, dotyczącymi swobody świadczenia usług, zadał europejskiemu trybunałowi sąd szwedzki. Miał bowiem rozpatrzyć dwa powództwa: norweskiego armatora Fonnship, skierowane przeciwko szwedzkim związkom zawodowym pracowników transportu, oraz wzajemne – portowców przeciw właścicielowi statku. Armator, którego statek Sava Star był zarejestrowany w Panamie, zażądał od pracowniczych korporacji odszkodowań za szkodę, jaką poniósł wskutek blokowania rozładunku i załadunku jego jednostki w porcie w Holmsundzie. Związki domagały się przymuszenia go do wykonania układu zawartego pod ich naciskiem.

Szwedzki sąd uznał wówczas, że nie może zdecydować o słuszności argumentów którejkolwiek ze stron, dopóki nie ustali, czy szwedzkie przepisy zezwalające na działania związkowców wobec armatorów są legalne z punktu widzenia unijnych regulacji o swobodzie świadczenia usług.


Pozostało jeszcze 56% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane