statystyki

CEPiK: "Historia pojazdu" z błędami. Będą problemy ze sprzedażą samochodów

autor: Tomasz Żółciak21.07.2014, 07:35; Aktualizacja: 21.07.2014, 08:40
– MSW nie ma możliwości, aby weryfikować zgłaszane przez użytkowników błędy i różnice ze stanem faktycznym, do czego upoważnione są instytucje zasilające CEPiK – tłumaczy Piotr Mierzwiński, rzecznik COI

– MSW nie ma możliwości, aby weryfikować zgłaszane przez użytkowników błędy i różnice ze stanem faktycznym, do czego upoważnione są instytucje zasilające CEPiK – tłumaczy Piotr Mierzwiński, rzecznik COIźródło: ShutterStock

Nawet co trzeci samochód może być zarejestrowany w CEPiK z błędami: nie taką pojemnością silnika, za długim numerem VIN, nieprawidłowo wpisaną marką. Konsekwencje pomyłek urzędników spadną na barki właścicieli

Rząd uruchomił e-usługę „Historia pojazdu”, wiedząc, że w państwowym rejestrze jest sporo błędów. Teraz liczy na to, że obywatele pomogą uporządkować bazę. A ci mają ku temu powody, bo to ich spotykają problemy, gdy coś się nie zgadza w historii pojazdu.

Usługa uruchomiona 23 czerwca jest reklamowana przez MSW jako narzędzie, które pomoże zweryfikować informacje o samochodzie od czasu jego pierwszej rejestracji w Polsce, m.in. czy ma ubezpieczenie OC, obowiązkowe badania techniczne oraz czy nie jest kradziony. Resort poleca usługę zwłaszcza osobom kupującym używane pojazdy zarejestrowane w Polsce oraz tym sprzedającym, którzy chcą uwiarygodnić swoją ofertę. Usługa cieszy się powodzeniem: w ciągu dwóch tygodni od uruchomienia skorzystało z niej 380 tys. osób.

Problem w tym, że w danych pojawiają się rozbieżności, i to nawet w stosunku do samochodów, które ani nie były kradzione, ani nie przekręcano im liczników. Mogą mieć np. wpisaną inną pojemność silnika czy przebieg. I to niekoniecznie z winy właściciela pojazdu, lecz błędów w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), która zasila nową e-usługę. A takie niezamierzone rozbieżności mogą skutecznie utrudnić sprzedaż używanego samochodu. Nasi informatorzy twierdzą, że skala niezgodności może sięgać nawet 1/3 wszystkich samochodów widocznych w bazie. W podległym MSW Centralnym Ośrodku Informatyki (COI), usłyszeliśmy, że takich statystyk nikt nie prowadzi.


Pozostało 84% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Komentarze (14)

  • Wiem co piszę(2014-07-27 23:56) Zgłoś naruszenie 81

    Moim zdaniem drobne pomyłki urzędników powinny być niezwłocznie korygowane na ich koszt. Za większe pomyłki urzędników odpowiedzialność muszą ponosić oni sami (zgodnie z odpowiednim kodeksem karnym, cywilnym lub administracyjnym), a finansową skarb państwa.
    Trzeba w Polsce budować autorytet urzędnika państwowego (a za tym powinna iść odpowiednio wysoka pensja) na bazie wysokich wymagań dla urzędników i rzeczywistej ich odpowiedzialności za błędy.

    Odpowiedz
  • europ(2014-07-21 12:34) Zgłoś naruszenie 30

    Kiedy w Polsce wprowadza odpowiedzialność karno- finansowa dla urzednikow za ich
    bledy

    Odpowiedz
  • jurek(2018-02-19 15:35) Zgłoś naruszenie 20

    Mojego auta rejestrowaneg pierwszy raz w 2009 roku wogóle nie ma w bazie

    Odpowiedz
  • Ja(2014-07-21 13:11) Zgłoś naruszenie 10

    Mnie zamiast olej napedowy wpisali benzyna.Sami inteligentni ludzie tam pracuja.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Sławomir(2017-09-16 21:57) Zgłoś naruszenie 12

    Ja jak kupowałem auto to sprawdziłem jego historię na http://historiapojazdu.pl/ Dużo lepszy serwis, bo podajesz tylko VIN, a masz np. informacje o ewentualnych naprawach i uszkodzeniach samochodu. Polecam!

    Odpowiedz
  • Libertas(2014-07-22 08:48) Zgłoś naruszenie 10

    To ma być kolejna inwigilacja przez CEPiK . Cz y była przerwa w ubezpieczeniu lub przeglądzie ? Bo gdy była nawet tydzień to czeka cię kara 3500 zł . A gdy remontujesz zabytkowy samochód rok i nie ma on OC , to przyznaj się biurwom . Dobrowolne przyznanie mniej boli , tak mówi " Klauzula Sumienia " i nie ma grzechu zatajenia .

    Odpowiedz
  • oszukiwany(2014-07-21 17:32) Zgłoś naruszenie 10

    Już w pierwszy dzień ,ta spartaczona durnota ,była sknocona.Co zrobią to zepsują,ale miliony zwiną.A tak naprawdę czyj jest samochód, mój czy urzędników ,wszędzie wpychają swe durnoty.

    Odpowiedz
  • borzoi(2014-07-21 11:06) Zgłoś naruszenie 10

    A gdzie zgłaszać błędy. Do Pana Sienkiewicza?

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • kuter(2014-07-21 13:41) Zgłoś naruszenie 10

    Na CEPIK cwaniaki z MSW zapitoliły 400 mln złotych, na system , którym można sobie co najwyżej d... podetrzeć. Teraz będzie CEPIK 2 , za 600 mln. I co przetarg to wał.

    Odpowiedz
  • Piotr(2014-07-21 17:36) Zgłoś naruszenie 00

    Faktycznie, polskie państwo istnieje tylko teoretycznie, bo kasta polityczna zatrudnia tylko "swoich" i do tego inteligentnych znacznie inaczej, niż zdecydowana większość polskiego społeczeństwa... smutne to, szczególnie dla nauczycieli i pedagogów uczących i wychowujących sprawców w/w żenującego wydarzenia :(

    Odpowiedz
  • ja(2015-01-04 20:13) Zgłoś naruszenie 00

    a gó..o

    Odpowiedz
  • marhewka(2015-01-04 20:19) Zgłoś naruszenie 00

    To wdrożyli CEPY rządowe

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane