Nowa ustawa o prawach konsumenta, przekazana prezydentowi do podpisu 30 maja b.r., gruntownie zmieni obowiązujące przepisy w zakresie handlu internetowego w Polsce. Dotyczą one firm związanych z szeroko pojętą branżą e-commerce oraz e-usługami, czyli podmiotów, które prowadzą sklepy internetowe, świadczą usługi B2C bądź współpracują ze sklepami internetowymi.
Dostosowanie do regulacji wdrażających do polskiego prawa dyrektywę PE i Rady będzie wymagało nie tylko wprowadzenia zmian w treści informacji zamieszczonych na stronach internetowych sklepów, ale także zmian technicznych czy zmian w obowiązujących procedurach. Ich zakres jest na tyle znaczący, że właściciele sklepów internetowych już teraz powinni rozpocząć dostosowywanie regulaminów e-sklepów do nowego prawa. Ponieważ ustawa nie przewiduje okresu przejściowego, przepisy będą obowiązywały od dnia jej wejścia w życie (czyli po sześciu miesiącach od ogłoszenia).
Regulacja rozszerza obowiązki informacyjne przedsiębiorców wobec konsumentów nie tylko w przypadku robienia zakupów internetowych, ale także tych dokonywanych drogą „tradycyjną”. Oprócz wymaganych na gruncie obecnie obowiązujących przepisów obszernych informacji dotyczących sprzedającego, ustawa zmienia treść informacji przekazywanych w sytuacji odstąpienia konsumenta od umowy. Umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa oraz wymagane przez prawo informacje o prawach konsumenta będą musiały być przekazane na papierze lub za zgodą klienta na innym trwałym nośniku. Niespełnienie powyższych obowiązków przez e-sprzedawcę jest zagrożone karą grzywny. Aby uniknąć narażenia się na taką sankcję, należy więc zaktualizować treści na stronie internetowej oraz regulamin e-sklepu najpóźniej w chwili, gdy nowa ustawa wejdzie w życie.
Istotną zmianą będzie również wydłużenie terminu na odstąpienie od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa – będzie on wynosił 14 dni od dnia otrzymania towaru (obecnie wynosi 10 dni). Jeżeli kupujący nie zostanie poinformowany o przysługującym mu prawie, termin ten przedłuży się do 12 miesięcy (obecnie wynosi 3 miesiące). Odstąpienie od umowy przez konsumenta będzie wiązało się z obowiązkiem zwrotu przez przedsiębiorcę wszelkich płatności dokonanych przez konsumenta w terminie 14 dni. Co ważne, zwrot kosztów będzie obejmował również koszty dostarczenia towarów. W przypadku, gdy sprzedawca nie poinformuje klienta o konieczności poniesienia kosztów zwrotu, spadną one również na przedsiębiorcę.
Nowa ustawa zobowiązuje właścicieli sklepów internetowych, aby uzyskiwali od klientów wyraźne potwierdzenie w momencie złożenia zamówienia, iż wiedzą, że wiąże się ono z koniecznością zapłaty. W przypadku składania zamówienia przy użyciu przycisku lub podobnej funkcji, ustawodawca proponuje skorzystać z nazwy „zamówienie oznacza obowiązek zapłaty”. Sankcją za niespełnienie powyższego obowiązku jest uznanie, iż umowa nie została zawarta. Ponadto e-sprzedawca będzie zobligowany do informowania o ograniczeniach dotyczących dostarczania i akceptowanych sposobach płatności. Zmiany te wymuszą na przedsiębiorcach techniczne dostosowanie strony internetowej i to nie tylko nazwy przycisku, ale również wyglądu strony, na której wyświetlane jest potwierdzenie złożenia zamówienia. Na ostatniej stronie procesu zamówienia konieczne będzie umieszczenie w sposób jasny i widoczny szeregu informacji podsumowujących zamówienie, w szczególności dotyczących wszelkich kosztów, jakie poniesie konsument, jeśli złoży zamówienie. Brak takiej informacji będzie oznaczał, iż konsument nie ma obowiązku ponoszenia kosztów i opłat.
Planowane zmiany, a zwłaszcza szerokie obowiązki informacyjne, pociągają za sobą konieczność wprowadzenia wielu modyfikacji przez firmy działające w branży e-commerce, Aby uniknąć konsekwencji za działania niezgodne z nowymi przepisami, w szczególności kary grzywny czy kary za stosowanie niedozwolonych klauzul umownych nakładanej przez UOKiK, przedsiębiorcy powinni w pierwszej kolejności zapoznać się z nowymi przepisami, aby ocenić, jakie zmiany będą musieli wprowadzić w celu dostosowania swoich praktyk do nowych regulacji. Zalecana jest przede wszystkim weryfikacja dokumentów regulujących prawa konsumentów, które obowiązują w e-sklepie. Wprowadzenie wszystkich zmian wymaga czasu i odpowiedniego przygotowania, jednak należy podkreślić, że niektóre z nich można wprowadzić dopiero z dniem obowiązywania nowych przepisów. Zakres obowiązków, które zostały nałożone na przedsiębiorców jest szeroki, co wiąże się z nowymi uprawnieniami konsumentów. Pozostaje zatem mieć nadzieję, że nowa ustawa spowoduje wzrost zaufania klientów do sklepów internetowych, a dodatkowe obciążenia dla e-sprzedawców w efekcie przyczynią się do dalszego rozwoju tej branży i dużych korzyści dla przedsiębiorców.