Koniec testamentów ustnych, ograniczone prawo do zachowku. Nadchodzi wielka reforma prawa spadkowego

autor: Małgorzata Piasecka - Sobkiewicz28.11.2013, 07:11; Aktualizacja: 28.11.2013, 12:13
– Nikt na tym nie ucierpi, bo nawet jeżeli spadkobierca nie jest w stanie napisać testamentu własnoręcznie, zawsze można wezwać notariusza, który przyjedzie do domu czy do szpitala i sporządzi testament notarialny – tłumaczy sędzia Żurek

– Nikt na tym nie ucierpi, bo nawet jeżeli spadkobierca nie jest w stanie napisać testamentu własnoręcznie, zawsze można wezwać notariusza, który przyjedzie do domu czy do szpitala i sporządzi testament notarialny – tłumaczy sędzia Żurekźródło: ShutterStock

Nie będzie już testamentów ustnych – zapowiada Komisja Kodyfikacyjna Prawa Cywilnego. Są bowiem masowo fałszowane. Ograniczone ma też zostać prawo do zachowku.

wróć do artykułu

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
Redakcja gazetaprawna.pl
Źródło:Dziennik Gazeta Prawna
Polub Gazetaprawna.pl

Polecane

Reklama

Komentarze (48)

  • kk(2013-11-28 21:16) Zgłoś naruszenie 101

    zachowek powinien być całkowicie zniesiony jeżeli małżeństwo nie ma dzieci.

    Odpowiedz
  • asia(2013-11-28 20:40) Zgłoś naruszenie 160

    NIECH PRAWO BĘDZIE W KOŃCU ZMIENIANE I TO NIE TYLKO SPADKOWE.
    Zachowek powinien być zlikwidowany tak jak jakiś ustny, bzdurny testament.

    Odpowiedz
  • panJacek(2013-11-28 20:38) Zgłoś naruszenie 97

    "Zlikwidować zachowek", "zero zachowku" - takie bzdury wypisują tylko ludzie bezmyślni i bez wiedzy. Rację ma za to macgiwer że spadkobiercami najczęściej zostają hieny rodzinne, które spadkodawcy potrafią wciskać się bez wazeliny, nie powiem gdzie. Zachowek w obecnym kształcie jest całkiem niezły a ostatnią wolę wzmocnić należy rozszerzeniem kręgu osób wydziedziczanych. To dopiero da spadkodawcy rzeczywiste instrumenty do sprawiedliwego traktowania spadkobierców. Nie chcesz żeby dziedziczył ten kto ci nakopał do ... A jeśli hieny wyłudziły spadek czy choćby darowiznę, to jak bez zachowku mają się bronić ci uczciwi ale cisi i pokorni?

    Odpowiedz
  • kost(2013-11-28 17:28) Zgłoś naruszenie 00

    Normalny to dla Ciebie:
    http://info.wyborcza.biz/szukaj/gospodarka/firmy+kt%C3%B3re+og%C5%82osi%C5%82y+upad%C5%82o%C5%9B%C4%87

    Odpowiedz
  • Klara(2013-11-28 17:24) Zgłoś naruszenie 162

    Czasami bywa też tak, że rodzice jednemu z dzieci dają pieniądze, jakieś kosztowności itp., ale nie ma na to dowodów. A drugiemu dziecku zapiszą w testamencie nieruchomość. Tu oczywiście dowód jest. Dziecko, które dostało pieniądze wyprze się tego i żąda zachowku. Dziecko, które na podstawie testamentu otrzymuje nieruchomość nie jest w stanie udowodnić, że siostra/brat dostał pieniądze. I co wtedy? Sąd "na podstawie zgromadzonego materiału dowodowego" zasądzi zachowek.

    Co to za prawo? To jest po prostu grabież w majestacie prawa.

    Odpowiedz
  • Marcin(2013-11-28 17:06) Zgłoś naruszenie 10

    Moja kasa moja wola!! Jezeli nie mam ochoty pozostawić po sobie coś swoim dzieciom to mam jakieś powody!!! Dlaczego mimo wszystko wbrew mej woli mają coś dostać? Może np. ktoś nienawidzi swoich dzieci? To jego sprawa i jego sprawa komu pozostawi majatek!! ZERO ZACHOWKU!!!

    Odpowiedz
  • mloda(2013-11-28 14:52) Zgłoś naruszenie 01

    nie powinno byc testamentu w przypadku posiadania dzieci. ile dzieci na tyle automatycznie podzial wszystkiego.
    gdy brak dzieci lub osoba jest samotna,to, niech sobie zapisze komu chce.

    Odpowiedz
  • anna(2013-11-28 14:33) Zgłoś naruszenie 00

    Do toja. Dla porządku - kodeks cywilny wszedł w życie w styczniu 1965 r. Uważne czytanie tych przepisów (oczywiście wielokrotnie zmienianych w zakresie księgi II dot. własności) pozwala jednak stwierdzić, że nawet w komunie własność istniała i miała się całkiem dobrze. Komunistom w Polsce nigdy nie udała się nacjonalizacja gospodarstw rolnych, a i w miastach obrót nieruchomościami prywatnymi był całkiem spory. Celowo pomijam tu przepisy o wywłaszczeniu, które do dzisiaj odbijają się czkawką w przypadku wadliwego ich stosowania, za co do dzisiaj wszyscy płacimy.
    To tylko tak dla młodzieży, której wydaje się, że w Polsce życie zaczęło się w 1990 r. a przedtem - to tylko lodowiec.

    Odpowiedz
  • Kuba(2013-11-28 14:25) Zgłoś naruszenie 00

    niedorzeczne są niektóre rozwiązania ;) niech to będzie nowelizacja , a nie całkiem nowa ustawa, co z tego że pół wieku są ważniejsze rzeczy do roboty :P

    Odpowiedz
  • gjkt4(2013-11-28 14:06) Zgłoś naruszenie 00

    znieść zachowek na co to z rodzice trzeba dobrze żyć

    Odpowiedz
  • filopolityk@gazeta.pl(2013-11-28 13:10) Zgłoś naruszenie 00

    ZA CO MAM PŁACIĆ? Za informacje która w innych serwisach jest za darmo? Jeśli już chcecie aby płacić musicie się postarać a artykuł nie powinien być powiązany.

    Odpowiedz
  • spatkodawca(2013-11-28 12:35) Zgłoś naruszenie 00

    nic dodać nic ująć.popieram wcałośći ale59 dodom jescze należy za żyćia obydwoiga małużonków lepiej spisać testament u notarjusza w całośći najpierw powołując żone a na wypadek powołana do spadku żona nie mogła lub nie chćiała być spadkobiercą.to do całaśći spadku powołuje siępo połowie własne dzieci! i wszystko w temacie!

    Odpowiedz
  • dziecko(2013-11-28 12:27) Zgłoś naruszenie 00

    Podobnie należałoby zlikwidować podatek od sprzedaży nieruchomości odziedziczonej po śmierci rodziców. Teraz przez 6 lat trzeba utrzymywać otrzymaną nieruchomość , aby nie płacić olbrzymiego haraczu dla pazernego Skarbu państwa wynoszącego blisko 20% wartości. Spadkobiercy w I grupie podatkowej powinni być całkowice zwolnieni z takiego podatku. To nie jest typowe wzbogacenie się jak w przypadku kupna np mieszkania i sprzedaży go w krótkim okresie czasu.

    Odpowiedz
  • ppp4(2013-11-28 12:08) Zgłoś naruszenie 00

    ala 59. Całkowicie popieram i zgadzam si e z Twoimi poglądami.

    Odpowiedz
  • ala59(2013-11-28 11:34) Zgłoś naruszenie 00

    Zlikwidować zachowek! Małżonkowie każdy grosz pakują w swój dom. Osoba uprawniona do zachowku, która nic do niego nie wniosła, a raczej "wyniosła", dzwoni z życzeniami okolicznoścowymi czyli interesuje się.
    W rzeczywistości jest inaczej, jest to gra. No i jak tu wydziedziczyć ? Kiedy właściciel będzie mógł w pełni zadecydować co komu przypadnie po jego śmierci? Odezwą się zapewne ludzie pokrzywdzeni ewentualnym odebraniem zachowku. Niestety zawsze będą tacy po jednej i drugiej stronie ale jeśli ktoś sam zapracował na to co ma, powinna być dokładnie realizowana jego wola bez zachowków dla ewentualnych cwaniaków.

    Odpowiedz
  • Andre(2013-11-28 11:27) Zgłoś naruszenie 00

    Rzeczywiście niech ten faszolski "rząd" niczego nie rusza bo każda jego zmiana to ruina ludzi. Majątek zmarłych bez testamentu będzie przechodził na skarb "państwa" które sprzeda go dzieciom na prawach pierwszeństwa.

    Odpowiedz
  • Elka(2013-11-28 11:11) Zgłoś naruszenie 00

    regulacji wymaga też prawo spadkowe w przypadku małżeństw bezdzietnych. Teraz połowę spadku po zmarłym (jeśli nie zrobił testamentu) dostają rodzice zmarłego, a połowę współmałżonek. Jeśli nie żyją rodzice to rodzeństwo zmarłego dostaje tę część. Jeśli współmałżonkowie mieli np. dom to 1/4 domu dostają. Aby ich spłacić trzeba sprzedać dom!!!

    Odpowiedz
  • macgiwer(2013-11-28 11:07) Zgłoś naruszenie 00

    A komu przysługuje zachowek??? Rodzice mają kilkoro dzieci ,które przez naście lat pracowały na wspólnym gospodarstwie rolnym dla dobra wspólnego..Jedno z dzieci potrafiło tak otumanić rodzica (rodziców) że całe gospodarstwo zapisane zostało na jedno dziecko.Po przejęciu gospodarstwa rodzice wylądowali w oborze. Teraz " uśmiechają" się do pominiętych dzieci o wsparcie i pomoc.Wycofanie się z darowizny w brew pozorom nie jest takie łatwe i proste,zwłaszcza dla ludzi starszych i do tego biednych Adwokaci zedrą z nich "ostatnią koszulę" Przy zachowku każdy z członków rodziny pominięty w testamencie ma chociaż argument do pomocy rodzicom,którzy potraktowali ich po "macoszemu"

    Odpowiedz
  • waldek(2013-11-28 11:03) Zgłoś naruszenie 00

    acha. czyli jak rodzice dostali 2 pokoje dawno temu bo ja bylem na swiecie i pokoj byl przydzielony na mnie.,potem po latach urodzilo sie rodzenstwo,potem wykupili mieszkanie za zlotowke i zapisali wszystko na mlodszego to jest sprawiedliwe ??? moze siegnac do pochodzenia majatku.
    moze inaczej jest z majatkami,nie wiem ,wielopokoleniowymi,ecc. ok.

    Odpowiedz
  • to(2013-11-28 10:39) Zgłoś naruszenie 00

    zgadzam się z toja zachowek to stary anachronizm dawno trzeba było z nim zrobić porządek

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane