Inspekcja Transportu Drogowego chce karać przewoźników na podstawie odczytów z wag preselekcyjnych. Bez obowiązku ponownego ważenia.
Jeśli te zmiany wejdą w życie, dojdzie do trzęsienia ziemi w karaniu przeciążonych pojazdów przez Inspekcję Transportu Drogowego. Dzisiaj funkcjonariusze korzystają z 80 wbudowanych w nawierzchnię dróg krajowych wag preselekcyjnych. Ten system rejestruje informacje o przybliżonym nacisku na każdą oś ciężarówki i o jej masie całkowitej. Jednocześnie umieszczona nad jezdnią kamera fotografuje pojazd wraz z tablicą rejestracyjną, a informacje o przekroczeniu norm otrzymuje ITD.
Potem konieczne jest jednak zatrzymanie pojazdu i jego ponowne zważenie za pomocą legalizowanych wag. ITD ma takich siedem stacjonarnych i 280 przenośnych. Dopiero kiedy pomiar potwierdzi wynik ważenia preselekcyjnego, na przedsiębiorcę świadczącego przewóz drogowy nakładana jest kara administracyjna (dodatkowo na kierowcę może zostać nałożony mandat karny w postępowaniu wykroczeniowym).