Internauci są bombardowani niezamówionymi informacjami handlowymi. Nie dostają co prawda całej oferty, ale jej namiastkę, mimo że nie wyrazili na to zgody.
Internauci są bombardowani niezamówionymi informacjami handlowymi. Nie dostają co prawda całej oferty, ale jej namiastkę, mimo że nie wyrazili na to zgody.
Przedsiębiorcy próbują obchodzić ustawę z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. nr 144, poz. 1204 z późn. zm.) i przemycają informacje handlowe w e-mailu z prośbą o wyrażenie zgody na przesłanie oferty handlowej.
Program pocztowy, z którego wysyłany jest taki reklamowy e-mail, jest tak skonfigurowany, że w miejscu adresu elektronicznego zamiast np. prezes@firma.pl, pojawia się zdanie reklamowe, jak np. „Stojak do każdego roll-up-a gratis”.
– Takie praktyki są czynem nieuczciwej konkurencji oraz łamią art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, który zakazuje wysyłania odbiorcy niezamówionej przez niego informacji handlowej – ocenia Wojciech Pacewicz, radca prawny w kancelarii Chałas i Wspólnicy.
Innym trickiem jest umieszczanie w tytule e-maila słowa „re:”. Takie sformułowanie co do zasady dodaje sam program pocztowy, gdy odpowiadamy na czyjegoś e-maila. Odbiorca dostaje e-maila np. z tytułem „Re: Restauracje, gastronomia...”, chociaż sam takiego nie wysyłał.
– Jest to bardziej perfidny sposób wykorzystania ludzkiej nieświadomości, gdyż sugeruje, że wcześniej korespondowaliśmy z nadawcą, i skutkuje tym, że takiej wiadomości nie usuniemy, a co więcej, zapoznamy się z jej zawartością – mówi Wojciech Pacewicz.
– Jedynie bieżące składanie zawiadomień do UOKiK oraz pozwów do sądów może zahamować falę takich praktyk – wskazuje Wojciech Pacewicz.
Dodaje, że nawet samo wysyłanie zapytań o zgodę na przesyłanie informacji handlowej należy traktować jako działanie zakazane.
– W takim zapytaniu albo w linkach do niego znajdują się bowiem dane stanowiące informację handlową w rozumieniu ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną – mówi Wojciech Pacewicz.
Informację handlową uważa się za zamówioną, jeżeli odbiorca wyraził zgodę na jej otrzymywanie i udostępnił w tym celu swój adres elektroniczny.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama