Za ostateczną treść strony internetowej firmy odpowiadają specjaliści od marketingu. Odpowiedzialność za nieujawnienie na niej danych spółki ponoszą jednak członkowie zarządu.
Za ostateczną treść strony internetowej firmy odpowiadają specjaliści od marketingu. Odpowiedzialność za nieujawnienie na niej danych spółki ponoszą jednak członkowie zarządu.
Strona internetowa spółki z ograniczoną odpowiedzialnością powinna zawierać wiele precyzyjnych informacji, w tym jej nazwę, siedzibę, adres oraz wysokość kapitału zakładowego. Powinny się tam również znaleźć informacje dotyczące numeru NIP i KRS, a także sądu rejestrowego, w którym przechowywana jest dokumentacja spółki.
– Informacje te zapewniają kontrahentom minimum danych o spółce i umożliwiają dalszą jej identyfikację na podstawie dokumentów gromadzonych w Krajowym Rejestrze Sądowym. Regulacja ta ma więc na celu ochronę osób trzecich wchodzących w stosunki ze spółką i zapewnienie obrotu gospodarczego opartego na uczciwości i rzetelności działań spółek – wskazuje radca prawny Tomasz Grzegorzewski z kancelarii Chałas i Wspólnicy.
Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, które zdecydują się na prowadzenie własnych stron internetowych, muszą zatem pamiętać o wypełnianiu obowiązków informacyjnych. W przeciwnym razie są one narażone na poniesienie sankcji prawnych.
– Przepisy kodeksu spółek handlowych przewidują bowiem całkiem dotkliwą karę za nieujawnianie danych spółki na jej stronie internetowej, nawet jeśli są one dostępne chociażby za pośrednictwem telefonu – podkreśla Tomasz Grzegorzewski.
Odpowiedzialność w tym zakresie ciąży na członkach zarządu spółki z o.o.
– Jeśli którykolwiek z nich dopuści, by jakakolwiek z wymaganych informacji o spółce nie znalazła się na jej stronie internetowej, grozi mu grzywna w wysokości nawet do 5000 złotych. Jest to o tyle istotne, iż spółka z o.o. nie ma obowiązku prowadzenia strony internetowej, a co za tym idzie publikowania w internecie jakichkolwiek danych o sobie – tłumaczy Grzegorzewski.
Kara pieniężna ma zapewnić realizację przez spółkę obowiązków informacyjnych.
– Dotkliwość sankcji, której górną granicą jest kwota równa minimalnej wysokości kapitału zakładowego spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, potwierdza jedynie, że pewność obrotu gospodarczego oraz dopełnienie minimum obowiązków informacyjnych przez przedsiębiorców to zagadnienia niezwykle istotne – ocenia Tomasz Grzegorzewski.
Jak wskazują prawnicy, wizytówki publikowane w internetowych katalogach firm nie muszą zawierać wszystkich wymienionych informacji.
– Publikowane są one wszak na stronach internetowych przedsiębiorcy prowadzącego dany katalog, a nie spółki, której dana wizytówka dotyczy. Jeśli jednak idąc z duchem czasu, spółka z o.o. podejmie decyzję o umieszczeniu w internecie własnej strony internetowej, zaktualizuje się obowiązek informacyjny – zauważa Grzegorzewski.
Kompetencja do prowadzenia postępowań w tym zakresie oraz orzekania grzywien należy do sądów gospodarczych.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama